peuterspeelzaal met vve indicatie. jullie ervaringen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 10 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

#1 sydneys, 10 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2016
    Zoontje gaat 1 keer per week naar de psz, stond al even ingeschreven voor een 2e keer en die komt er bijna aan.
    Hij krijgt fysiotherapie en logopedie en beiden raden ze aan om hem meer te begeleiden. De ene raad xonar aan, een nieuwe groep voor twijfelgevalletjes, de andere adulante. Bij logopedie heeft hij testen gekregen voor zijn begrip die naar mijn idee totaal onbetrouwbaar zijn omdat zoontje zich niet concentreerde en maar iets deed. Ik bedoel, hij weet het verschil tussen links en rechts, daar deed hij maar iets en zette het diertje boven ipv onder neer en die stomme fouten, puur om er snel vanaf te zijn want hij wilde met de bal spelen. Begrip was op het randje gemiddeld.

Met consultatiebureau en de psz geproken en zij raden aan vve indicatie aan. Ze zeggen dat hij heel goed voorruit gaat. Vroeger helemaal geen contact maakte met anderen en nu volop contact maakt, goed meedoet, de spraak goed voorruit gaat,....
    Het consultatiebureau gaat nu de vve indicatie in orde maken en in juli gaan ze dan bekijken of hij nog meer begeleiding nodig heeft of deze indicatie genoeg is.
    Hier ben ik zeer blij mee. Meer begeleiding zonder onmiddellijk een stempel te zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen met een vve indicatie op de psz? Bevalt het goed is zijn die 4 dagen intensief voor jullie kleintjes?

2. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Weet niet of er e.e.a. gaat veranderen nu dat hier in het zuiden de zalen zijn overgenomen door MIK, maar ik ken 2 mensen waarvan hun dochters in Maastricht naar een VVE psz gaan - ze hebben beiden geen indicatie maar draaien sinds hun 2e verjaardag zonder problemen de 4 dagdelen mee.
    Omdat jouw zoontje al wat ouder is (begin volgend jaar naar de basisschool denk ik?), zou het misschien ook al een fijne gewenning kunnen zijn om nu dat half jaartje 4 dagdelen te gaan - maakt de overstap naar basisschool makkelijker. Plus dat de klassen kleiner zijn en er meer aandacht is voor hem waardoor ze hem beter kunnen helpen op de vlakken waar dat misschien nodig is.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier begon de oudste met 2,5 met 4 ochtenden, dat was hier standaard, en dat ging echt prima. Natuurlijk eventjes wennen, maar dat was juist zo gebeurd omdat het 4x per week was. Ze adviseren hier ook om juist niet maar 1x pw te doen als een kindje moeite heeft met wennen, dan rek je dat proces enorm uit.

Met 4 ging ze meteen hele dag naar school, met overblijven, van 8.30 tot 15; ook wennen natuurlijk, maar ging vrij makkelijk.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier hebben ze allebei VVE gedaan, vanaf 2,5 jaar 4 dagdelen, was echt geen enkel probleem. Ik vond 2 dagdelen juist heel weinig, het is maar hoe je het bekijkt ;)

5. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook vve zag er ook erg tegenop..hij was toen 2,5 , maar in zijn spraak van niks praten na 6 maanden gelijkt. Niveau praten zoals hoord ( dit bij logopedie laten testen)
    Dus ik zeg doen...

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja we gaan het ook doen. Ik hoop dat snel wordt gestart. Alleen even uitzoeken met de dagen en werk. Vriend werkt van dinsdagen tem zaterdagen. Ik werk op maandagen, vrijdagen en zaterdagen. Dus op zaterdagen is ons zoontje bij mijn ouders en ik vind dat hij 2 volle dagen rust moet hebben. Niet thuis opgesloten zitten maar 2dagen volledig "vrij" moet hebben.

Dus ik twijfel tussen ma, di, wo en do of ma, di, wo en vrijdag zodat hij de donderdag en zondag compleet vrij heeft. Alleen is die vrijdag dan een puntje, ik kan hem om de week brengen en halen. De andere week zou mijn vriend hem dan moeten brengen en mijn ouders hem moeten halen maar dat is een halfuur rijden met de auto voor mijn ouders.
    of 1 complete dag? Op donderdag is psz in de voor en namiddag. Als ik hem dan 2 keer laat gaan? Dan hoeft hij maar 3 dagen te gaan. Donderdag 2 keer en 2 andere dagen.

Tja moeilijk :)

7. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Bij VVE hier wordt er met een vast schema gewerkt. Dus niet dat je zelf dagen kunt kiezen. Er zijn 2 groepen, elk met eigen dagdelen. Kindjes zitten dus altijd bij dezelfde kindjes in de klas. bv maandag ochtend, dinsdag middag, donderdag middag en vrijdag ochtend. Tweede groep is dan maandag middag, dinsdag ochtend, donderdagochtend en vrijdagmiddag.

*edit* ik bedenk me net dat het waar jij woont misschien mogelijk is om met VVE indicatie op een "reguliere" psz te blijven.. Ik had het over een VVE psz. Die VVE zalen zijn er speciaal voor meer aandacht voor kindjes.. kleinere klassen etc dan op een reguliere zaal. Als er echt extra begeleiding nodig is weet ik niet of meer dagdelen op een reguliere zaal echt zoden aan de dijk zetten.

Deel Deze Pagina