Melk/zuivel

Discussie in 'Voeding' gestart door Skatje, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik wilde deze toch even delen

Mijn kids krijgen niet per se melk, alleen als ze er zelf om vragen. Ik heb ook regelmatig scheve gezichten gekregen (oa van het CB) dat ik geen waarde hecht aan voedingstabellen met een mininum aan zuivel erop.

Bijna overal waar ik zeg dat melk voor kalfjes is, krijg ik preken dat ik mijn kinderen toch écht wel zuivel móet geven.

Dus ik vond het wel interessant om dit filmpje te kijken, want ik blijk dus niet de enige gek met deze mening

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WTQhoaMcU4w

Gewoon, even ter onderbouwing van mijn mening over melk!

2. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Whahahah melk is voor kalfjes? Ik lig in een scheur... En kan me voorstellen dat ze je op zn minst vreemd aan kijken bij t cb.....

Ieder zn ding natuurlijk en dit filmpje (niet helemaal afgekeken) is leuk maar dat is t hele probleem dat steeds terug keert op dit forum. De een geloof heilig in dit en de ander in dat. En iedereen heeft wel een filmpje of onderzoek praat wat zijn of haar keus ondersteund. T is maar net in welk onderzoek je geloofd is mijn mening!!!

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Hihi snap ik, blijft idd terugkomen maar vond het wel een interessant filmpje!

Mijn oudste is gek op melk en krijgt het ook gewoon hoor. Ik ben geen lid van de anti-melk maffia :D

4. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik ben er ook wel soepel mee hoor... Probeer wel zo gezond mogelijk eten te geven zo veel mogelijk vers maar je hebt mensen die al in de stress raken als er 30cc minder melk binnen komt, dat heb ik dan dus weer niet ;)

5. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik ben ook geen melk fan! Heb aardig wat mensen in mijn (schoon)familie die erg slecht reageren op melk en zuivelproducten. Mijn zoontje heeft als hij melk drinkt ook moeite met zijn ontlasting. Er zit een bepaald eiwit in melk wat bij bepaalde mensen een reactie veroorzaakt in de darmen waardoor er een slijmlaag word gemaakt en je last problemen krijgt met je ontlasting. Mijn moeder, tante en opa hebben dat. Net als mijn schoonmoeder haar zus en daar de zoon en dochter van. Zo gauw zij melk drinken krijgen ze last van de darmen.

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten en elkaar daar niet op moet veroordelen. Mijn zoontje krijgt geen melk (de oppas pakt hij nog weleens de verkeerde beker maar die gaat gauw weg want hij lust het ook niet) Hij krijgt boter op brood, kaas, en na het eten danoontje, vla of yoghurt dus hij krijgt wel zuivel!!

Hij doet het er prima mee en ik voel me daar goed bij dus zie het probleem dan niet!

6. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja nou precies, dat dus!

Daar heb ik me nog nooit druk om gemaakt :)

7. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar koeienmelk is toch ook voor kalfjes bedoeld? Wij drinken echt zelden melk. Ik ga mijn dochter dat ook echt niet per se elke dag geven. Soms heb ik er erg veel trek in en dan haal ik het. Mijn meisje krijgt nu nog wel fv, dus ja, ze krijgt nu kalfjes melk :D. Maar als ze straks 1 is vind ik melk ook absoluut geen must.

Maar inderdaad, iedereen moet het zelf weten. En ze smult wel heerlijk van de griekse yoghurt trouwens :)

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hoera, een rasgenoot!!! Mijn motto is: melk is slecht voor elk
    Melk

Gelijk een vraag. Mijn jongste is gek op fv. Het liefst zou ik het afbouwen maar hij drinkt echt niks anders, ik geef hem nu dus nog steeds fv 3. Is dat erg en hoe ermee omgaan? Ik twijfel of ik bij hem soja ga introduceren of voorlopig fv 3 blijf geven, hebben jullie tips, adviezen?

9. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Het merendeel van de wereld kan geen koeienmelk verdragen. Dus dat zou de discussie niet moeten zijn.

10. adi

adi Niet meer actief

Melk is idd niet bedoeld voor mensen na hun speenleeftijd. Koemelk is uiteraard voor kalfjes gemaakt. MAAR kinderen tot hun speenleeftijd hebben mensenmelk nodig voor de ontwikkeling van hersenen en botten. Bij gebrek aan mensenmelk moet het kind dierenmelk krijgen.
    Daar zou geen discussie over moeten bestaan. Dat koemelk niet helemaal geweldig is voor mensen weten we, vandaar dat het voor baby's bewerkt moet worden.

Mijn zoon krijgt ook buikpijn en diarree van koemelk. Maar hij reageert goed op geitenmelk, deze is qua lactose en eiwitgehalte iets dichterbij mensenmelk als koemelk. (Paardenmelk is nog milder, maar niet geschikt voor langdurige consumptie)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn kind drinkt ook geen koemelk. Hij lust het niet. Hij mag het gewoon hebben, daar niet van.
    Hij eet kaas (bijna iedere dag) en soms yoghurt.

12. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hier ook geen melkdrinkers. Mijn kinderen hebben tot 14 en 18 maanden bv gehad, daarna havermelk, wel yoghurt en kaas. Maar een beker koemelk gewoon om zo op te drinken zullen ze niet snel krijgen hier. Verslijmd, beperkt de opname van vitamine en mineralen, heeft naast een hoog calcium gehalte ook een erg hoof fosfor gehalte wat de opname van calcium weer belemmerd :)?) dus snap de hele ophef om die bekers melk voor kinderen écht niet. Eerlijk gezegd zie ik alleen maar nadelen voor de gezondheid, geen voordelen.
    Melk de witte sloper, is ook een leuke! :p

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ook geen melkdrinkers. Mijn man drinkt zo heel af en toe nog eens een beker warme melk met honing, maar dat is misschien 1 keer per maand. Zelf was ik tijdens mijn zwangerschap gek van havermout, dus toen wel veel melk geconsumeerd. Maar een beker koude melk zo opdrinken, nee. En dagelijks al helemaal niet.

Mijn dochter krijgt nog bv en ik hoop haar dat zo lang mogelijk te mogen geven. Daarna zal ze heus zuivel krijgen, maar in de vorm van kaas, boter en volle yoghurt. Bekers melk doe ik ook niet aan. Krijg ik vast een preek over van het cb, ze zijn hier ontzettend pro melk en al helemaal pro peutermelk ;)

14. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik vind het zo fijn om dit allemaal te lezen!! Blijkbaar delen er meer mijn mening, kan nog weleens soja of geitenmelk proberen maar dat zie ik nog wel!

15. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Een koude beker melk vind ik heeeeerlijk! Maar alles wat ik heerlijk vind is slecht dus op zich past deze dan mooi in het rijtje :)

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Melk is voor kalfjes. Maar de natuurlijke speenleeftijd van een mensenkind ligt tussen de 2 en de 7 jaar oud en tot die tijd is het normaal dat een kindje borstvoeding drinkt. Dus toch melk. Het is dus wel een beetje apart om te zeggen vanaf 1 jaar geef ik geen flesvoeding meer, maar ook geen vervanger. Koemelk is voor kalfjes, en moedermelk is voor mensenkindjes. Geef je geen moedermelk, dan zal je toch koemelk/geitenmelk moeten geven toch? Soya vind ik ook niet heel fijn in grote hoeveelheden.

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier lust ze ook geen melk. Sinds kort kan ze tegen koemelkproducten.
    Overigens lust ze ook geen sojamelk, rijstemelk en havermelk.
    Tot bijna 2 jaar heeft ze borstvoeding gehad. Ze eet soms een beetje sojavla, soms een beetje yoghurt en meestal dagelijks kaas sinds kort.
    Ze heeft een tijdje calcium kauwtabletten gehad maar weigerde die op een gegeven moment ook. Toen een tijdje sinaasappelsap met calcium gedronken maar dat wil ze nu ook niet meer.
    Nu drinkyoghurt geprobeerd en dat drinkt ze wel. Ik denk dat ze daar nu 1 bekertje per dag van krijgt, daarnaast een beetje kaas en vaak eet ze wel een klein beetje yoghurt of sojavla per dag. Dan krijgt ze in elk geval wel wat binnen per dag aan zuivel.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben geen melkfan.. drink het zelf eigenlijk niet en neem 1 bak yoghurt per dag. Mijn darmen zijn duidelijk niet blij met vele vormen van zuivel (yoghurt is een uitzondering). Ook Slagroom en room zijn niet heel fijn (maar gebruik ik wel in het eten).

Kinderen krijgen ongeveer 300 ml zuivel per dag. De ene keer wat minder en soms iets meer. Hier zijn ze redelijk fan van melk (maar die twee bekertjes vinden ze allebei genoeg) en daarnaast graag vla, yoki of gewone volle Franse kwark (dochter). Van kaas houden ze beide.

Ik denk dat melk prima is voor groeiende kindjes maar wel met mate maar dat voor volwassenen melk echt niet nodig is.

19. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Maar waarom dan? Ik heb mijn kinderen gevoed tot ze resp. 16 en 14 maanden waren, daarna wilden ze zelf niet meer. Waarom moet ik ze dan melk van een dier gaan geven?

Van soja ben ik helemaal geen fan, ivm veel vrouwelijke hormonen die daar in schijnen te zitten.

Mijn jongste houdt niet van melk, dus die krijgt het ook niet in een glas of zo, wel verwerkt in het eten, lactoseintolerantie is niet handig dus zorg wel dat hij gewoon kaas en toetjes eet. De oudste drinkt wel een glaasje melk per dag, gewoon omdat hij het lekker vindt.

Ik vind het alleen zo irritant dat iedereen zegt dat je melk MOET ivm calcium en zo. Dat is gewoon niet waar.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je hoeft natuurlijk geen pure melk te geven; yoghurt en kaas volstaat ook.

Deel Deze Pagina