Combitest overslaan en direct NIPT?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by josephinevh, Jul 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Heeft iemand overwogen om de combinatietest achterwege te laten en meteen de NIPT laten doen? Dit ivm kansberekening vs betrouwbaarheid.

2. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Toen ik in het ziekenhuis met de gyn besprak dat we de combitest niet wilden ivm de kansberekening, zei ze zelf direct dat we ook nipt konden doen.
    Ook daar hebben we niet voor gekozen, maar als we een test hadden gedaan zou ik voor de nipt gegaan zijn ;)

3. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    In mijn ziekenhuis kan het niet. Je moet dus combitest en bij verhoging nipt erachteraan. Ga je meteen voor nipt moet je zelf betalen. Zucht!

Ik bleek helemaal nergens terecht te kunnen voor Nipt ivm tweeling...

4. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Ja ik ga dan naar Antwerpen, eigen kosten helaas. Maar twijfel dus. Veel geld maar aan de andere kant, weet ik graag waar ik aan toe ben.

5. Tulpblaadje

Tulpblaadje Actief lid

Mar 17, 2014
    199
    0
    0
    Ja wij. Combitest wel laten doen, maar meer omdat ze bij die echo ook uitgebreid naar het kindje kijken. De uitslag van de bloedtest boeide ons niet, dat was een extraatje. Voor de combitest waren wij naar Antwerpen geweest voor de nipt. Vind de zekerheid van de nipt heel belangrijk, dus vond het geld wel waard. Zou het zo weer doen.

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Je moet de nipt wel zelf betalen maar het is het waard als je van zekerheid houdt!

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier gedaan. Wel idd in België, want in Nederland mag het iet zonder verhoogd risico in de combinatietest (wordt dus ook niet vergoed).
    Heeeeeel blij mee dat ik het gedaan heb!
    Mijn andere twee zwangerschappen behoorlijk in de stress gezeten, want mijn man denkt helaas compleet anders over het leven samen met een kindje met trisomie. Nu vanaf week 11 al 'zekerheid' daarover.

8. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    Hier ook geen combi test gedaan, maar direct doorgegaan naar Antwerpen voor de NIPT.
    Geen seconde spijt van gehad.

9. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Ik ga woensdag bloed laten afnemen (overigens gewoon in Amsterdam) voor de nipt. Kan al met 10+ weken en binnen een 2 weken de uitslag. Als er dan iets mis is, zijn we er vroeg bij.

10. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Hoe stuur je het bloed dan naar Antwerpen? Ik ben benieuwd, want ik wil het eigenlijk toch ook graag gaan doen.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat wordt voor je gedaan. Je hoeft het niet zelf op te sturen.

12. Kimvdn

Kimvdn Nieuw lid

Apr 6, 2014
    1
    0
    0
    Ja wij. Wij wouden geen combiatietet o.i.d. omdat van afbreken bij ons geen sprake zou zijn. Bij de 20 weken echo bleek het kindje te korte ledematen te hebben en dat kan een symptoom voor het down syndroom zijn of evt. een skeletafwijking. Ons is toen, ivm een verhoogd risico door echoafwijking, de nipt aangeboden en hebben wij hem dus niet hoeven te betalen!!!

13. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Ik heb idd de combinatietest expres achterwege gelaten omdat ik het nut van die test totaal niet snap (kansberekening).
    Ben gelijk naar antwerpen gegaan voor de nipt, dit werd niet vergoed, maar vond het elke cent waard!

14. skye81

skye81 Bekend lid

Aug 24, 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Wij ook!

Direct door gegaan naar Brussel en daar meteen ook een 2D echo gekregen en ik was heel blij dat ik het gedaan had. Vond het toch ook zonde van die 170 E voor een kansberekening. En die Nipt is al duur genoeg.

Wel heb ik nog even vantevoren een nekplooimeting laten doen omdat ik had gelezen dat heel soms de nipt niet lukt, maar dat bleek achteraf een hele kleine kans en dan kun je het sowieso opnieuw doen zonder extra kosten.

15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Wij hebben ook de NIPT laten te doen, maar de arts die ons daar voorlichtte raadde ons wel aan om ook gewoon een nekplooimeting te doen. Helaas heb ik niet gevraagd waarom ;), maar ik vermoed dat, omdat er dan op een andere manier een voorspelling gedaan wordt, de nog net iets grotere zekerheid de reden was. Bloedtest vond hij niet nodig, maar hebben we toch maar laten doen, omdat die gratis bij de NP meting in zat.

16. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Ik heb besloten om voor de nipt te gaan en heb de afspraak ingepland in Antwerpen. Ik ga nog bij de verloskundige vragen welk nut de combitest nu nog heeft; ik denk er zelf aan om daarvan alleen nog de echo te doen omdat ze dan nageven extra goed naar je kindje kijken.

17. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een complete combinatie test is idd niet nodig. Het gaat mn om de nekplooimeting. Deze is ook indicatief voor andere chromosomale afwijkingen en losstaande hartafwijkingen.
    Als je in Brussel de nipt binnen het juiste termijn doet (dus vanaf elf en een halve week), dan krijg je de nekplooimeting er gratis bij.
    Kosten daar zijn 500 euro zonder geslachtsgebonden afwijkingen en 600 euro met.

18. Kajsa

Kajsa Actief lid

Apr 15, 2014
    119
    0
    0
    In AMC ziekenhuis moet je een slechte combinatietest hebben (kans hoger dan 1:200), voordat je sowieso in aanmerking komt voor de nipt test.

Wij hadden een slechtere uitslag (1:182 voor trisomie 18) en konden hierdoor naar amc in amsterdam. We kregen daar een zeer uitgebreide echo van ca 45 minuten, die gelukkig prima was. Ook 4 buisjes bloed afgetapt voor de nipt test. De uitslag volgt over ca. 2 weken, spannend nog even dus... Bij erg zware vrouwen is er wellicht geen goede uitslag mogelijk vertelde ze ons. Ze kijken ook naar andere trisomieen, zoals trisomie 22. Maar deze zijn zeer zeldzaam en hele grote kans op een miskraam bij deze chromosoom afwijkingen. Het bloed voor de nipt test wordt onderzocht in het VU Amsterdam, de 2 academische ziekenhuizen werken samen vanwege de dure apparatuur.
    In Belgie zijn de kosten in ziekenhuis in Leuven en ziekenhuis in Antwerpen 460 euro tegenwoordig. Brussel is iets duurder, 500 euro. Gendia in antwerpen is nog duurder, maar dat is een commercieel lab en je kan je bloed dan ook opsturen via de huisarts of een kliniek in Amsterdam.

19. Bigflower

Bigflower Actief lid

May 13, 2014
    149
    0
    0
    therapeut burn out trajecten
    Naast de Hoofdstad.
    Het bloed wordt vanuit Amsterdam niet opgestuurd. Dat wordt allemaal onderzocht in het eigen lab van het VU. Het AMC stuurt daar ook zijn bloed naar toe.

20. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

Apr 17, 2014
    1,041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe heb je dat geregeld? Was dat zonder dat je een slechte combinatietest uitslag had? Ga je er dus voor betalen? Zelfs al dan vind ik het een goed idee, is zit er mee dat ik niet weet wanneer ik die reis naar duitsland of antwerpen zou moeten inplannen ( komt niet goed uit)
    Ik heb dinsdag bij 11+5 de bloedtest en nekplooimeting laten doen en krijg volgende week uitslag. Zit er ook mee dat ik dan al zo ver ben (13e week), mocht ik vervolgstappen moeten nemen. Bij mijn vorige zwangerschap was ik bij 10+1 week in duitsland, daar kunnen ze de NIPT ook bij tweelingen doen. Helaas llater een MA, dus dat was weggegooid geld. Deze keer zaten we precies in die periode dat ik de NIPT kon doen in Frankrijk op vakantie. Net terug kon ik ook meteen de combinatietest doen, en toen hebben we maar besloten om dan gewoond at maar eerst te doen want heel veel tijd viel niet te besparen, dachten we. Nou ja, en nu duurt de combitest uitslag ook een week :( De echo was wel super goed, een nekplooi van maar 1mm en verder ook geen aanwijzingen. De echoscopiste zei dat er weinig reden tot zorg was...
    Ben dus nu ook erg onzeker of ik nou alsnog bij een goede uitslag van de combitest een NIpT moet laten doen op eigen kosten... Het zou erg handig zijn dus om in Amsterdam bloed te laten prikken, wist dus niet dat dat kon!

Share This Page