4 maand, 4 flessen maar nog geen bijvoeding?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by misa, Apr 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. misa

misa Niet meer actief

Hoihoi,

Mijn zoontje is vandaag 4 maand. Hij krijgt 5 flessen van 180 ml (totaal). Nu hebben we al een aantal dagen het idee dat hij de laatste voeding (23:00) niet meer graag wil. Hij wordt met veel moeite wakker, soms bijna niet. Hij drinkt wel, maar ook niet super goed. Dat kennen we niet van hem, want voorheen dronk hij alles wat hij maar voor geschoteld kreeg..!
    Nu 'mogen' we van het cb over gaan naar 4 flessen van 210+7. Maar we willen nog niet aan bijvoeding beginnen. Mijn man heeft namelijk allerlei allergieën, dus uit voorzorg willen we tot 5 a 6 maand wachten.

-Krijgt hij dan wel genoeg?

-En als we met bijvoeding beginnen, beter eerst met de warme hap?

-En ik hoorde ook dat het bij allergieën beter is om 3x hetzelfde te laten eten en dan pas het volgende. Klopt dat?

-En wat mag hij wel en niet hebben (ik wil het zelf maken)?

-Als hij straks volledig bijvoeding neemt (warme hap en fruit), hoeveel moet ik dan maken per portie?

Groeten Jois

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Jois,

Wanneer je zoontje 4 flessen van 210 ml + 7 schepjes poeder krijgt en nog geen bijvoeding krijgt hij ook genoeg voedingsstoffen binnen hoor. In totaal kom je dan uit op 940 ml voeding, dat is prima.

Het maakt niet uit of je eerst met fruit begint of eerst met groente. Als je maar met enkele smaken begint die zacht zijn is het prima.

Het klopt inderdaad dat je met hogere kans op allergieen beter eerst een paar keer hetzelfde aan kan bieden en kijkt of dit goed gaat, daarna pas weer iets nieuws kunt proberen.

Je kunt beginnen met zachte smaken. Dit zijn bijvoorbeeld mango, banaan, appel, peer en gaar gekookte bloemkool, sperziebonen, worteltjes, broccoli, aardappel, doperwtjes. Harde stukken fruit zoals appel kan je vooraf even wat zachter koken. Wanneer je het zelf maakt kan je met een beetje water of opvolgmelk zo nodig iets dunner maken.

Je kunt zelfgemaakte voeding in porties invriezen. Dat blijft dan 3 maanden houdbaar. De hoeveelheid zal langzaam groter worden, in het begin zal dit niet meer zijn dan een paar lepeltjes. De portiegrootte kan varieren van een paar lepeltjes tot ongeveer 125 gram.

Succes en veel plezier met uitproberen!

Groetjes Linda

3. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor je antwoord!
    Met de warme hap: dat is eerst dus alleen groente zonder aardappelen en vlees?
    Wanneer mag je dat gaan doen dan?
    En die 125 gram is voor 'beginners'? Of blijft het lang daarbij?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Jois,

In het begin is het fijner om te beginnen met 1 soort tegelijk. Vaak is dat groente, maar een aardappeltje mag ook. Vanaf een maand of 7-8 kan je er echte maaltijdjes van maken met een beetje vlees/ vis/ vervanger erbij. De 125 gram is voor 'beginners' die al op weg zijn. Meestal is het maar een paar hapjes als je begint. Kindjes moeten immers even wennen. Je zoontje zal vanzelf aangeven hoeveel hij kan/wil eten. Succes!

Groetjes Linda

5. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel!

Groeten Jois

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Graag gedaan!