Nee, de 12 weken echo is een termijn echo. De nekplooi is een ander onderzoek dat deel uitmaakt van de combinatietest. Je kan dit aanvragen als je het wilt doen, maar soms zijn de kosten hiervoor voor jezelf. Weet trouwens niet hoeveel dat is, wij hebben het beide keren vergoed gekregen. Je krijgt dan een bloedonderzoek en een aparte echo om de nekplooi op te meten.
oke ja ik dacht miss is dat standaard. maar als ik het niet zou doen en er is bijv wel een afwijking zouden ze dat met de 12 weken echo wel zien of niet eens op letten?
Mocht je niet voor de combinatietest hebben gekozen, maar we zien bij de 12 weken echo toch een sterk verdikte nekplooi (= 3,5 mm), dan is dat een indicatie je door te verwijzen naar het AMC. Alle kosten worden dan gewoon vergoed door de verzekering. zie dit wel op de site staan.
Tja, bij ons er is beide keren niet naar de nekplooi gekeken met een 12 weken echo. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dit standaard is hoor. Misschien dat er meiden zijn die het wel hebben gehad. Mocht er een afwijking zijn dan komt dat (of niet) aan het licht bij een 20 weken echo. De termijnecho wordt gemaakt om de zwangerschapsduur te bepalen. Behalve het bepalen van de termijn, wordt er bij deze echo ook gekeken of de zwangerschap intact is en of er sprake is van een meerlingzwangerschap.