Zou zo graag gezonder willen eten...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Girafje75, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    'vroeger' dacht ik altijd dat als ik zwanger zou zijn, ik alleen nog maar ultragezond zou eten... Nu ik zwanger ben, al 22 weken, besef ik dat die vlieger niet helemaal op gaat. Soms hang naar vet en zout heel sterk en dan worden t patatjes met saus. Eet sowieso erg veel van de enorme honger en anders misselijk. Eet meer dan partner haha. Ik baal dat ik te weinig groenten eet en amper vis. Mn fruit, zuivel en volkorenproducten gaat goed. Was laatst op jonge gezinnen beurs en daar waren vele zwangeren aan de Red Bull!!! Kijk, dat doe ik dan weer niet. Geen prik, uiteraard geen alcohol, geen sigaretten, matig vlees, geen cafeine en theine, geen losse suiker. Maar voor mijn beleving te veel witmeel, suiker, vet, zout. Hoe zien anderen dat? Hoe vergaat t anderen? Hoe lukt t anderen? Zijn er meer snaaiers en schuldvoelers?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Witmeel was bij mij snel over. Ik heb al niet zulke fijne darmen en tijdens de zwangerschap leken ze helemaal stil te liggen. ;)

Verder: best wel gesnaaid hoor, maar dat compenseerde ik dan wel weer op een ander moment. Als je je nou eens voorneemt om 's avonds gewoon een gezonde maaltijd te nemen. Zin of niet, gewoon opeten die groenten! (Dat ga je over een paar jaar ook tegen je kind zeggen, goed moment om vast te oefenen daarmee!)

Dan kun je tijdens de lunch of 's avonds weer een beetje zondigen.

3. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb er ook moeite mee hoor! Maar het helpt mij om op vaste momenten gezond te eten. Zo eet ik sowieso zondag t/m donderdag een gezonde prak. Ook al heb ik er geen trek in.
    En als middagtussendoortje neem ik standaard óf fruit óf rauwkost als komkommer e.d.
    Heb er niet altijd trek in nee maar je moet het gewoon inbouwen en je went er wel aan.
    Succes!

4. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

11 mei 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, ja, ik moest eigenlijk afvallen, want ben veeeeeel te zwaar.
    Ik dacht, nou, als ik zwanger ben, ga ik heel goed voor mezelf zorgen, want dat ik goed voor mijn kindje.
    Nu heb ik tijdens de zwangerschap meer slechte dingen gegeten dan daarvoor met het -maar ik ben zwanger en dan mag ik eten waar ik trek in heb- excuus.

Ik probeer te letten op de fruitjes, mijn man kookt altijd wel gezond met groentes (5 keer per week ofzo) maar voor de rest is het tussendoor snaaien in de koelkast, vooral met aaaaaal die lekkere sinterklaasdingen enzo.

Zucht.
    Nouja, we gaan er van uit dat het kindje alleen de goede dingen uit mijn eten haalt haha.

5. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zeggen ze ja, dat kindje pakt alles wat nodig en de rest is voor mama. Moeten natuurlijk wel op ons bloedsuiker en bloeddruk letten, maar zo erg is het nou ook weer niet. Had alleen zo graag meer richting ultragezond gedaan. En het verbaast me dat die ik-ben-zwanger-en-ik-wil-dat-wel-en-dat-niet-eten-gevoel zo kan overheersen en zoveel sterker kan zijn dan mijn normaal zo'n sterke wil en ijzeren discipline.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Het is natuurlijk belangrijk voor je kind, maar denk ook om jezelf! Als je voor de zwangerschap al te zwaar was, en je gaat je nu te buiten aan verkeerd eten, loopt je gewicht mogelijk helemaal hard op. Dat moet je straks wel weer kwijt! 't Is veel leuker om straks lekker in de speeltuin te kunnen klimmen en rennen met je peuter, dan om er achteraan te moeten sjokken met een te zwaar lijf...

De enige tip die ik voor je heb: koop geen junkfood. Hou de voorraadkast vrij van chips, chocola en ander spul wat je héél graag eet, maar wat niet goed voor je is. Zorg gewoon dat het niet voor handen is.
    En wat voor mij goed werkte: eet eerst een dubbele portie groente (zonder zout of saus). Pas als je daarna nog trek hebt, mag je nog iets anders nemen.
    Hou liever wat droge crackers bij de hand om je maag gevuld te houden (inderdaad zijn kleine beetjes veel fijner bij misselijkheid dan 3 hoofdmaaltijden per dag), dan koek of chips.

Als je echt onbedwingbaar veel zin hebt in een hartige knabbel, kan ik je zelfgepofte popcorn aanraden. Gééééén magnetronpopcorn (megazout en net zo vet als chips). Maar van die harde maiskorrels die je in een pannetje met een bodempje zonnebloemolie poft. Daarna klein beetje zout erop (of honing, als je dat lekkerder vindt).

Maar goed. Ik ben zelf ook heus geen heilige...
    Tijdens mijn eerste zwangerschap ging het gezond eten bij mij vanzelf; ik had ongelooflijk veel trek in appels en ander fruit, en in groente. Verder niet echt rare dingen gedaan. Werd al misselijk van de geur van gefrituurd eten, dat was wel handig.
    Tijdens de tweede zwangerschap ging het wat minder; ik had doorlopend zin in chocola, macdo-maaltijden, chips. En daar heb ik ook vaak aan toegegeven. Met vooral heel veel pukkeltjes als gevolg...
    Beide keren ben ik evenveel aangekomen (18 kilo). De eerste keer was ik daar sneller van af dan de tweede keer, maar ik ben nu net zo zwaar als voordat ik zwanger werd (gezond gewicht).
    Beide kindjes zijn gezond en wel ter wereld gekomen; ik geloof niet dat de jongste erg heeft geleden onder mijn slechtere snaaigewoonten. In de hele zwangerschap was m'n bloeddruk goed, en m'n suiker ook. Zolang die waardes maar in de gaten worden gehouden, mag je er volgens mij van uit gaan dat je kind geen enorme risico's loopt qua voeding.

Sterkte...

7. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor je reactie. Streng, maar daar hebben we wat aan haha. Ik was te dun voor mijn zwangerschap en nu zeker nog mooi slank, soms zie je niet eens dat ik zwanger ben en ben al 22 weken onderweg. Ik leef en eet best gezond. Vind zelf alleen die avondmaaltijden moeilijk omdat ik door de week alleen ben en vaak moe. Ik geef wel toe aan patatjes af en toe en chocolade, maar voor de rest geen snack en vreetkicks. In mijn geval wilde ik zo graag 'perfect' eten met veel vis en veel groenten en die krijg ik beide maar moeilijk weg. Ik heb soms wat zwaarders/vetters nodig, anders word ik flauw. Ben ook wel erg perfectionistisch misschien. Maar Red Bull dat verbaasde me zo dat zwangere vrouwen dat drinken, cafeinebom en onwijs veel suiker. Nee, ik kan me wel beheersen met de slechte dingen, maar de goede komen er bij avondmaaltijd maar matig in...

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik snap je heel goed! Ik probeer ook echt gezond te eten, veel fruit en groenten, geen koffie enzo, maar af en toe heb ik ook zoveel zin in iets ongezonds! Maar ik probeer mijn ongezonde momenten tot 1 keer per week te beperken, dan heb ik wat minder schuldgevoel. En zolang ik mijn gezonde dingen wel eet, denk ik dat de kleine iig genoeg vitamientjes enzo binnen krijgt!

9. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou het 'praten' erover (en nadenken zo'n dag thuis), helpt me al wel. Ik ga het echt proberen. Witbrood echt standaard voor volkorenboord omruilen, geen snackachtige dingen meer kopen, sausjes en zout laten, bij de lunch al groenten (rauwkost) en 's avonds koken. Frituur laten. En twee keer per week vis op het menu. Ik geniet van zulk eten sowieso meer, moet alleen weer ff ritme worden en als je eenmaal toegeeft aan zuchten en smachten dan stop je dat maar weer moeilijk. En als ik dan eens bij iemand of ergens witmeel, sausje, frietje of toetje krijg, ga ik er niet spastisch overdoen, maar er lekker van genieten, dan is het eens per maand in plaats van eens per dag. Thanx voor de hulp. Als er iemand mee doet, join me, dan kletsen we daar over door.

10. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben pas 7 weken heen, en op zich eet ik nog niet echt anders dan anders. Toch zou ik ook wel gezonder willen eten.
    Het ontbijt, lunch en avondeten zijn eigenlijk het probleem niet. Wij eten minimaal 5 dgn "goed" (aardappelen, groenten, vlees/vis). Maar ik merk wel dat als ik moe ben of later thuis dat ik makkelijker naar een boterham grijp dan anders. Wel volkoren...

Het zijn bij mij de tussendoortjes....

11. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh gefeliciteerd! Je kan er maar beter vroeg mee starten. Het malle is, dat ik de eerste drie maanden heel goed door kwam met heel gezond. Daarna krijg ik die 'trekken' en 'zuchten' pas. Lekker dus als je dan al een goed ritme hebt. Ik at vroeger nooit ontbijt en dat heb ik sinds ik zwanger ben nog niet één keer overgeslagen (zou ook misselijk worden dan). Ik ben nu boek aan het lezen, het complete zwangerschapskookboek en haal daar even de beste tips uit en weetjes. Zal dat hier laten heel kort samenvatten. Ben benieuwd wat je nodig hebt, al weet ik dat eigenlijk wel...

12. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een korte samenvatting wat te eten uit Het Complete Zwangerschapskookboek van Fiona Wilcock:

1. Meelspijzen
    Een derde deel van voeding moet bestaan uit meelspijzen:
    - aardappels (met schil)
    - volkorenbrood
    - volkorengranen
    - volkorenpasta’s

2. Groenten en Fruit
    Een derde deel van voeding moet bestaan uit groenten en fruit, circa 5x per dag.

3. Zuivel
    Dagelijks drie porties zuivelproducten, circa 15% van voeding:
    - halfvolle melk
    - magere yoghurt
    - minder vette kaas

4. Eiwitten
    Dagelijks twee of drie porties eiwitrijke voeding:
    - mager vlees
    - gevogelte
    - vis (haring, makreel, zalm, sardines )
    - eieren (hard gekookt!)
    - zaden
    - noten
    - peulvruchten (erwten, bonen, linzen)
    - vegetarische producten (tofu, quorn, mycroproteïne)

5. Vetten
    De aanbevolen hoeveelheid vet op een dag is circa 70 gram.

Enkelvoudige onverzadigde vetzuren:
    - olijfolie
    - raapzaadolie

Meervoudige onverzadigde vetzuren:
    - zonnebloemolie (omega 6)
    - sesamolie (omega 6)
    - maïsolie (omega 6)
    - vette vis (omega 3)
    - lijnzaadolie (omega 3)

Verzadigde vetzuren, maximaal 1 portie per dag:
    - vlees
    - boter
    - room
    - reuzel
    - frituurvet

Geraffineerd suiker echt proberen te vermijden:
    - frisdrank
    - koek
    - snoepgoed
    - toetjes
    - gebak
    - jam

(bovenstaande producten bestaan ook suikervrij (of zelf maken))

6. Vocht
    Minimaal twee liter per dag, zes tot zeven glazen:
    - meest: water
    - minder:
    - melk
    - fruit/vruchtensap
    - kruidenthee

Geen koolzuurhoudende dranken, geen cafeïne, theïne en alcohol.
    Decafé bevat ook nog wat cafeïne, maar met een paar kopjes per dag verwaarloosbaar.

Alcoholvrij bier is prima alternatief voor alcohol, vooral die minder dan 0,2% bevatten. Bavaria is 0,0% en heeft nooit alcohol bevat tijdens productieproces! En is eigenlijk de lekkerste van allemaal!

Eet meerdere, lichte maaltijden, sla geen maaltijden over. Kies voor gezonde tussendoortjes, rauwkost, krentenbol, zaden, noten (ongezout en ongebrand).

13. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Pff, wat een lijst! Goed om te weten, maar weet ook van mezelf dat ik zo streng echt niet kan leven! Voor mijn zwangerschap leefde ik echt ongezond: geen ontbijt, at onregelmatig met te veel zoete of vette snacks en te weinig beweging. Sinds ik zwanger ben moet ik zeggen dat ik eigenlijk best trots ben op de veranderingen in mijn leefpatroon: elke dag ontbijt, regelmatige maaltijden met gezonde snacks en veel groente, fruit en water. Kan ook nog wel wat verbeteren hoor, maar dit is al enorme wist. Mij helpt het om te bedenken waarmee ik mezelf in gevaar breng. Ik doe boodschappen als ik verzadigd ben, zodat ik gewoon kan kopen wat er op mijn lijstje staat en niet kan toegeven aan 'cravings'. Als ik dan boodschappen doe weet ik: chocola en chips gewoon niet halen!!! Altijd zorgen dat ik iets gezonds en voedzaams in mijn tas heb, zodat ik niet naar iets anders kan grijpen. Ik ken mezelf en weet gewoon dat ik mezelf bij alle verleiding uit de buurt moet houden. Zoveel mogelijk dan.
    Ik blijf tegen mezelf zeggen: ik wil kost wat het kost mijn kindje straks met gezonde eetgewoontes opvoeden, nu vast zoveel mogelijk goeds doorgeven en mezelf een goede leefstijl aanwennen. Anders lukt t me nooit.
    Volgens mij leefde ik een stuk ongezonder dan veel mensen hier en gaat bovenstaande niet voor je op, maar als je er wel wat aan hebt: fijn!

14. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou zo leefde ik ook, en ik heb dezelfde winst al geboekt. Ja ben dr ook trots op. Voel me nog schuldig over zondigingen en wil alles altijd perfect doen, maar ook ik kan niet zo leven. Maar wil het allemaal wel graag weten. Maar van dat verzadigd shoppen is beter ja. Dat heb ik de laatste keer dus niet gedaan en heb snoep voor manlief gehaald die er de hele week niet is en ik met die snoepkast zit. Dus dat doe ik ook niet meer nee. Thanx voor reageren. Fijn om te weten dat meerdere het lastig vinden.

15. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een dag thuis, rust en hier lezen heeft me goed gedaan. Ook in andere topics veel gelezen over eetpatronen van ieder.

Het lezen van mensen die er echt met de pet naar gooien en daar niet mee zitten en het lezen van mensen die echt ontzettend goed hun best doen, gezond eten en weinig tot niet slecht snoepen of snacken, heeft me (beide) geholpen. Ik ben van mezelf echt een gezond mens, alleen door zwangerschap kwamen er zuchten die ik niet kende en heb daar aan toegegeven. Na een dag niet lekker en niet eten, voelt het nu anders. Besef dat deel echt tussen mn oren zit, ook een soort van 'ja, maar ik ben zwanger' inderdaad. Dus ik ga gewoon weer normaal doen, en dat is voor mij heel gezond, geen suiker en snack, lekker alles volkoren en ik ga wel snoepen, maar dat is dan fruit en worteltjes en tomaatjes e.d. Ik heb voedingsleer gestudeerd, dat is het hylarische, ik weet het allemaal donders goed, maar had geen rekening gehouden met "ik ben zo zwanger..." Haha. Thanx iedereen!

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Tja, hier had ik ook een topicje over een tijdje terug. Ik heb enorme trek in... kaasbroodjes... patat... eiersalade... warme chocomel... stroopwafels... Ik heb niet echt veel vet op mijn lijf, dus eh, misschien heeft het nut? :D

Maar goed, ik geef er lang niet altijd aan toe. Ik eet gewoon hetzelfde als altijd, misschien een boterham met kaas meer. Heel af en toe trakteer ik mezelf op iets waar ik naar snak. Het was erger in de eerste paar weken, ik eet nu juist veel fruit en groente en voel me daar toch beter bij ;) O en donker brood ja. Ik zit enorm verstopt :( :)

17. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haai Leontine,

Ik ben dr mee gestopt, met die ongezonde tussendoortjes, gaat al twee dagen keurig. Maak mn maaltijden iets groter, zodat ik minder snel trek krijg. Neem bij trek eerst thee. Heb voor het grijpen liggen: fruit, rauwkost, droog broodje e.d. Als het om honger gaat, is het daarmee gestild en gaat het om snaai, dan merk ik dat de drang na een paar minuten weer verdwijnt, net een kind dat dreint, mama blijft bij nee. Haha, ik ben wel trots. Voel me ook meteen fitter, maar kan ook in mn hoofd zitten hoor.

18. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haai Evenstar,

Ik geef ook niet meer zo toe aan zuchten, gaat al twee dagen erg goed en ik had ook veel te weinig (reserve)vet op lijf, dus zal bij mij ook wel goed zijn geweest. Nu verdwijnt langzaam de zin naar zoet en vind ik fruit ineens heel zoet haha.

Tegen verstopping, ik ga elke ochtend na ontbijt en soms zelfs twee keer per dag, ben er zo blij mee:
    Ontbijt eerst fruit met vruchtensap, half uurtje wachten en dan bak Allbran met halfvolle melk en mok kruidenthee. Eventueel een kopje decafé Nespresso, maar meestal moet ik al rennen voordat ik die kan zetten. Helpt echt onwijs dit ontbijt!

19. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ook ik heb vanaf het begin nu altijd gezond kunnen eten door zwangerschapsbraken en nog kan mijn maag het niet aan als ik fruit of iets eet maar ik heb het gevraagd aan mijn gyn. en hij zei zolang je maar een complete multivitamine voor zwangeren neemt dat het niet erg is.
    probeer natuurlijk wel zo gezond en vers mogelijk te eten!

20. Girafje75

Girafje75 Actief lid

6 dec 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook die multi compleet voor zwangeren met omegavetzuren, die viscapsules. Ik heb ook gevoel, dat als het dan wat minder gaat, dat alles er maar weer in zit...

Deel Deze Pagina