Hai dames! Ik ben nu bijna 37 weken zwanger en heb sinds een aantal weken af en aan dat ik vocht vasthoud, voornamelijk boven mijn ogen (oogleden zijn opgezet) en ook in mijn vingers en voeten. Verder had ik ook wat andere klachten laatst zoals soms opkomende misselijkheid, algeheel niet lekker voelen, duizelig en af en toe flitsjes zien, en gisteravond had ik hoofdpijn met een raar drukkend gevoel bij mijn slapen. Alsof er een soort band omheen werd getrokken. Nu heb ik dat laatste nog niet eerder gehad, maar de klachten die ik daarvoor omschrijf weer wel. Heb al een keer gebeld voor deze klachten een maandje terug en het twee weken terug bij de laatste controle ook aangekaart bij de vk van dat vocht vasthouden e.d Maar mijn bloeddruk was prima. Ik ben wel sinds het begin van de zwangerschap ietsje omhoog gegaan, van eerst rond de 115/55 naar nu wisselend 120/65, 120/70. Maar niet te hoog dus. Inmiddels is het nu twee weken niet gemeten en moet ik woensdag weer voor controle. Maar stond vanmorgen weer op met dikke ogen etc. En gezien gisteravond die hoofdpijn en druk op slapen, misselijk etc. maak ik me toch zorgen. Ik wil alleen niet wéer gaan bellen, voel me zo'n zeur. Dus even de vraag aan jullie; Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het dat je bloeddruk evengoed opeens nog omhoog schiet ookal was hij twee weken geleden nog goed. En kan het vocht vasthouden etc. ook gewoon een normale kwaal zijn van de zwangerschap waarbij het verder niks betekent? Of denken jullie dat ik toch nog een keer moet bellen voor overleg? (Of wachten tot woensdag, controle) alvast bedankt!
Ik hou al weken behoorlijk vocht vast, heb in de avond echt dikke enkels en voeten, kan dan nog geen schoenen meer dragen Kan trouwens al weken ook overdag mijn eigen schoenen niet meer aan, heb nog maar 2 paren schoenen die ik enigszins goed kan dragen dus ja, vocht vasthouden hoort wel bij de zwangerschap. Mijn VK vond het in elk geval normaal, mijn bloeddruk is ook altijd netjes.
Ik wil je niet bang maken maar je bloeddruk kan heel snel omhoog gaan en de klachten die jij beschrijft klinken erg verdacht dus ik zou als ik jou was zo snel mogelijk je VK bellen! Een vriendin van me had dit ook allemaal plotseling met 29 weken, haar bloeddruk was 2 dagen daarvoor nog prima en toen opeens 170/100 en bleek dus acute Hellp te hebben.... Met nog geen 30 weken is haar kleine per spoedkeizersnede gehaald. Gelukkig is alles uiteindelijk goed gegaan maar was wel kantje boord....
En de klachten van een hoge bloeddruk hoeven niet constant te zijn... Ze kunnen in vlagen komen en een tijdje verdwijnen. De klachten zijn vaak vaag of lijken op typische zwangerschapsklachten.... Daarom is het ook zo'n nare sluipziekte
Ik zou zeker even bellen! Als het echt je bloeddruk is kun je heel ziek worden. Ik denk dat je vk het juist vervelend vindt als je niet zou bellen!
Bedank dames! Heb voor de zekerheid toch maar even gebeld. Voelde me wel een enorme zeur maar beter een keer teveel dan te weinig. Ze was in de buurt door een kraambezoek dus is meteen even langsgereden! Bloeddruk gemeten, was 115/75. Niet te hoog dus. Maar ikzelf vind nog steeds 75 onderdruk wat aan de hoge kant voor mijn doen gezien in het begin van de zwangerschap mijn onderdruk meestal 50, 55 of max 60 was. Maar goed, de vk zal er wel meer verstand van hebben. Boven de 80 doen ze pas wat zei ze. Wel vindt ze het apart dat ik al die typische klachten heb, dus moet ik morgenochtend even komen voor een urinetestje ivm eiwitten, en nog een keer bloeddruk opmeten. Als dan alles goed is, gewoon zelf alert blijven of de klachten niet verergeren. Ik weet niet of het kan dat je evengoed eiwitten in je urine hebt terwijl de bloeddruk niet te hoog is. Maar we zullen het zien.
Onderdruk van 75 is prima, ookal kom je van lager. Gelukkig lijkt het dus niets ernstigs. Wel zou ik het in de gaten houden hoor. Voel je geen zeur. Beter een keer te veel opgemeten dan een keer te weinig.
Goed dat je gebeld hebt... Beter een keer teveel dan te weinig. Ik heb thuis zo'n pols bloeddruk metertje.... Is wel niet zo accuraat als een prof. bloeddruk meter maar kan het zo wel een beetje in de gaten houden zo af en toe
Goed dat je gebeld hebt! Ik had precies die symptomen met 35 weken en bij mij was het toch mis... Denk eraan dat de symptomen van HELLP of PE in de avond of nacht verergeren, dus als jij rond die tijd meer last hebt, geef dat ook aan! Mijn bloeddruk was overigens hoger dan die van jou en bij mij zijn nooit eiwitten gevonden. Maar ik zou toch erg laagdrempelig bellen met de klachten die je hebt, beter een paar keer teveel gecontroleerd...