Borstontsteking en afbouwen!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door knorretje84, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knorretje84

knorretje84 VIP lid

7 okt 2008
    6.636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Hoi Hoi,

Mijn zoontje is nu bijna 3 weken jong/oud...

Aangezien het niet lukte hem aan te leggen (te vlakke tepels, alle hulpmiddeltjes uitgeprobeerd) ben ik na 2 dagen begonnen met kolven en dat via fingerfeeding aan hem toe te dienen. Dit ging prima. Hij begon uiteraard meer te drinken en vanaf dag 4 ben ik begonnen met het voeden van moedermelk via de fles. Ook dit verliep uitstekend. Ondertussen moest ik meer produceren dmv het kolven en daar ging het mis. Ik kolfde iedere keer precies genoeg om hem te voeden maar bouwde zo geen voorraad op. Ook bleek snel dat hij om steeds meer vroeg en dat kon ik hem niet meer bieden. Alle hulpmiddeltjes zijn geprobeerd om de productie te verhogen. Heb hier veel steun van mijn vk en kv bij gehad. Het mocht niet baten. Toen ik tot overmaat van ramp ook nog eens een borstontsteking aan beide borsten kreeg heb ik de knoop doorgehakt: ik stop met bv....Hoe veel verdriet het mij ook doet/deed....het is het beste zo, ik zat/zit er helemaal doorheen.

Nu heb ik een antibiotica kuur en drinkt mijn zoon volledig flesvoeding (100 cc 6-8x per dag)....Ik kolf nog 2x per dag om mijn borsten helemaal leeg te maken dit ter bevordering van genezing van mijn borstontsteking....

Zodra ik klaar ben met de antibiotica wil ik gaan afbouwen....Mijn vraag is: Hoe ga ik dit aanpakken???

Die 2x per dag is nu nog echt nodig, mijn borsten zijn dan erg vol en gespannen....

Als ik wil afbouwen moet ik dan nog meer tijd tussen het kolven laten zitten???
    Moet ik de borsten niet meer helemaal leeg kolven???
    Moet ik minder lang kolven per keer???
    Zijn er middeltjes om het proces te versnellen???

Oftewel:
    Hoe pak ik dit het beste aan???

Hopelijk heeft u een antwoord, alvast bedankt!

Groetjes Martine

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Martine,

Vaak loopt de productie bij het gebruik van een antibiotica kuur vanzelf al wat terug. Je kolft nu 2 keer per dag helemaal leeg zeg je, maar dan zijn ze hard en gespannen. Misschien is 3 keer dan wel verstandiger.
    Bij afbouwend kolven kolf je de borst niet helemaal leeg, maar je stopt als de borst soepel is en de melkstroom wat afneemt. Er moeten geen harde plekken achter blijven.
    Als dit een tijdje goed gaat bij 3 keer per dag en de borsten minder gespannen worden ga je naar 2 keer, dan naar 1 keer en dan nog heel af en toe een beetje afkolven. Hoe lang dit duurt hangt af van hoe snel jouw borsten het gaan begrijpen en de productie stopt. Het verschilt van vrouw tot vrouw.
    Veel succes!

groet
    Linda

Deel Deze Pagina