Zoals de titel al zegt, een keer of 3 of 4 per dag heb ik het gevoel of mijn baarmoeder heel hard wordt. Is dit normaal?! Weet ook niet of dit echt een harde buik is, het doet helemaal geen pijn ofzo, ik voel het gewoon trekkerig en met mijn handen voel ik dan dat het hard is. Sinds deze week voel ik beeb af en toe, heb het idee dat alles heel hard groeit. Nouja, ik ben benieuwd naar ervaringen!
Heb ik ook geregeld. Je baarmoeder voelt dan net een soort harde bol zeg maar. Heeft niets te betekenen is mij verzekerd en is ook niet een echte 'harde buik'.
Ik ben nu bijna 19 weken en heb het af en toe ook. Ik vraag me alleen af wanneer het nou een echte harde buik is...
Ben blij dat meer het hebben. Merah, heeft de vk dat gezegd? Ik schreef ook al "soort van harde buik" omdat ik denk dat het niet echt een harde buik is zoals jij ook zegt. Het wordt inderdaad heel hard, je voelt het wel maar het doet geen pijn. Ben benieuwd naar meer ervaringen... Heb het trouwens niet perse als ik te veel doe ofzo, juist als ik bijvoorbeeld wakker word ofzo..
Hoi, ik heb het bijna standaard 's morgens haha leuk om te lezen dat jij er ook "last" van hebt. Ik ben ook ruim 15 weken. Ik vind het wel grappig, zie en voel ik eindelijk eens wat. Nouja je hebt hier natuurlijk helemaal niets aan maar wel leuk voor mij om even te vermelden. Gr Sanne
Klopt, heeft mijn VK gezegd. Heb het dus niet verzonnen, haha. De eerste keer dat ik het had was ik bijna bang voor een miskraam. Het leek me gewoon echt niet goed dat mn baarmoeder in de kramp ging. vandaar dat ik het heb gevraagd. Heb het idd ook geregeld in bed. Had zelf ook nog nooit gehoord dat andere vrouwen het ook hebben. Grappig om te lezen dus.
Merah het was niet dat ik je niet geloofde hoor . Alleen meerdere mensen kunnen je verzekeren dat het geen kwaad kan, maar niet iedereen weet er evenveel van . Maar VK is goedgekeurd . Maar dat van die miskraam, ik vind het ook eng hoor! Ook omdat mijn bm soms best wel ff pijn kan doen, maar dat zijn denk banden. Af en toe word ik gek van alle dingen die ik niet kan plaatsen omdat ik het nooit eerder heb gevoelt Sanne: goed toch! Soms denk je dat je ergens alleen in bent, maar dan is het fijn om te lezen dat dat niet zo is!
Had het in mijn eerste zwangerschap ook, vanaf een week of 18 serieus. Ook echt pijnlijk en regelmatig... Zo lang het geen pijn doet en niet met regelmaat komt, kan het geen kwaad. Kan ook door groei komen. Deze zwangerschap ook weer, nu vanaf 17 weken. Wel echt veel per uur, zit nu ook in de ziektewet voor 50% in de hoop dat het dan minder wordt... Grappig dat sommige mensen er nog nooit van gehoord hadden, ik hoor het toevallig best veel om me heen. Misschien ook juist door mijn ervaring in mijn eerste zwangerschap.
Serephina: grappig dat jij het wel vaak hoort! Kan me ook wel voorstellen dat als je het zelf hebt je er eerder over praat. Had wel van "harde buiken"gehoord, maar vaak veel later. Maar goed om te weten dat zo af en toe geen ramp is
Bekend . Vanaf de 15 weken begon het en met 16 weken was het zelfs erg frequent om de 20 minuten soms en al zo'n 25 per dag. Werd hier enkel erger en heb zelfs aan de weeenremming gelegen met 27 weken maar het deed gelukkig niets met de baarmoedermond/ontsluiting en uk is netjes blijven zitten tot 38 weken en ze gehaald is met een KS. Zodra het frequenter wordt wel wat rustiger aan gaan doen, vaak helpt dat.
Hoe vaak hebben jullie het per dag? Want ik schreef hierboven wel 3 tot 4 keer, maar denk dat ik nu al wel op 8 zit vandaag, en heb alleen maar opt strand gelegen...
Bij mij werd het pas zorgelijk toen ik er meer dan 6 per uur had ongeveer, en toen ze pijnlijk waren. Dat resulteerde bij mij uiteindelijk ook in ontlsuiting met 32 weken. Maar goed, ik heb dus 15 weken lang harde buiken gehad, en dan heb ik het echt over veeEel harde buiken per dag wat niets deed met mijn baarmoedermond (gelukkig!!) Ze zeggen ook vaak dat je echt een tijdje wat rustiger aan moet doen voordat je ziet dat ze minder worden... En als het door de harde groei van de baby/baarmoeder gaat kun je er weinig aan doen! Al met al denk ik dat 8 harde buiken per dag geen kwaad kunnen hoor! Maar bespreek het wel met je VK als je haar ziet, en als je je er niet fijn bij voelt of toch zorgen maakt gewoon even bellen!
Serephina: tnx voor je info in ieder geval! Wat jij zegt, het deed niks met mijn bm mond, zal neem ik aan gecontroleerd zijn door de VK of gyn?! Want ik maak me best een beetje ongerust eigenlijk... Dus misschien dat ik morgen gewoon eventjes bel, het verhaal uitleggen en kijken wat ze zeggen. Er is toch vaak te lezen dat vroege harde buiken tot een vroeggeboorte leiden, en dat wil je ook niet als het niet hoeft natuurlijk!
Sallie, relax! Harde buiken kunnen alleen voor problemen zorgen als ze EN heel erg zijn (dus echt pijnlijk en zo) en als je er heel veel op een dag hebt. 8 keer op een dag valt daar niet onder. De verhalen van andere meiden hier, dat zijn echte harde buiken waar je iets mee moet. Ik denk dat het bij jou echt wel losloopt. Tuurlijk moet je bellen als je ongerust blijft, begrijp me niet verkeerd. Je moet alleen niet in de stress gaan schieten, want dat is ook niet goed voor je beebje. Sterkte!
Haha Merah, moet wel een beetje om je lachen . In je eerste post schrijf je dat je bang was voor een miskraam en de VK heb gebeld, en nu zeg je dat ik relaxt moet doen. Snap het wel, jij weet nu dat het niet erg is. Maar mijn reactie is dan ook niet zo vreemd toch?! Maargoed had het ook even bij het verloskundigen topic geplaatst, en kreeg inderdaad het antwoord dat het niet erg is.
De verschillende Gyn's die ik heb gehad in het Ziekenhuis gaven aan dat dat geen harde buik is. Maar gewoon wat groeipijnen. Harde buiken voelt nog iets anders. Inmiddels heb ik wel echte harde buiken en die zijn ook niet heel prettig en houden ook veel langer aan voor mijn gevoel. Ik zag het maar gewoon als teken dat ik even wat rustiger aan moest doen.
Heb de VK niet gebeld. Gewoon een keer gevraagd toen ik daar was. Bedoelde meer dat als meerdere mensen zeggen dat het niet erg is en dat zij het ook hebben, dat je dan moet proberen het los te laten. Snap ie?
Ik snap je ook wel hoor! Merk dat ik dat ook heb met dingetje bijvoorbeeld uit de eerste weken, kwaaltjes ofzo die meiden hebben. Als je het zelf al hebt gehad weet je dat het erbij hoort, maar als het nieuw is is het weer even afwachten. Als ik straks 39w ben (noem maar wat) en iemand plaatst dezelfde vraag als ik zal ik waarschijnlijk ook zeggen dat het geen kwaad kan. Maar dat wil niet zeggen dat ik begijp dat het voor haar nieuw is . Maar dankje!
8 keer per dag is niet erg hoor echt niet, maar als je je ongerust maakt; altijd de Vk bellen, simpel! Het controleren (/meten) van de BMM kan alleen de gyn dmv een (meestal) inwendige echo. Dit gebeurde bij mij pas met ruim 35/30 harde buiken per dag én nadat ik al 2 weken zo goed als plat op bed lag (rust hielp hier niet).