Mijn zoontje wordt volgende week 6 maanden. Ik wil graag hapjes gaan maken met aardappeltjes erbij. Weet iemand wanneer dat mag??
Aardappel staat op de lijst die je meteen mag introduceren als je met 6 maanden begint met hapjes. Dus..het mag!
Op borstvoeding.com staat een voedselintroductieschema. Dat schema gebruik ik als leidraad en is heel handig onderverdeeld in allerlei soorten eten + leeftijdsaanduiding. Succes!
Hier met zes maanden ook begonnen met aardappel, vlees (kip en tartaar) en groente. Ook rijst geprobeerd. Nu is daar ook pasta en vis aan toegevoegd. Ze vind het heerlijk!!
Bedankt voor de tip Minerva! Vind het heel leuk al die hapjes, maar ook best wel moeilijk; wanneer mag wat en in welke combinatie... En nog een vraagje, ik vries zelfgemaakte fruithapjes ook in (meestal stoom ik het eerst met de babycook, niet altijd). Mijn moeder keek me aan alsof ik van een andere planeet kom. Op mijn werk (kinderdagverblijf) vriezen wij fruithappen ook altijd in. Wat doen jullie? Gaan er vitaminen verloren op die manier?
Waarom zou je fruit invriezen? Een banaan is toch zo geplet, of een appel geraspt? Lijkt me niet lekker, en er zullen inderdaad heel wat vitamines verloren gaan.
Ik vries ook alles in. Maak een zooi potjes klaar (zowel fruit als avondeten) en hup, in de vriezer. Ideaal! Hihi, dan kom ik dus van dezelfde planeet als jij . O ja, ik die alleen appel of peer in de babycook, rest aan fruit gaat er zo in. Wel super leuk he, om het zelf te maken? Ik vind het iig super im te doen en te zien hoe ze ervan geniet!
Waarom gaan de vitamines verloren met invriezen? Lijkt me niet. Alles is vers bereid en dan ingevroren, zelfde als met groente wat je invriest. Gaan dan ook alle vitamines verloren?
Hoi siertje! Ja ik vind het ook super leuk om te doen. Ik ben helemaal niet van het koken, maar door de babycook met ik helemaal geïnspireerd en heb ik er helemaal zin in. Ook leuk om steeds nieuwe dingen te maken. Ik heb er ook een receptenboekje van. Superleuk!!
Ook dan gaan vitamines verloren (bij groenten)... Die diepvriesgroenten uit bijv de supermarkt zijn meteen vanaf het land vers snel diepgevroren en dan blijven de vitamines grotendeels bewaard. Ik vond bereid, ingevroren en ontdooid fruit niet zo lekker meer ogen en smaken. Want ook ik heb dat wel ooit geprobeerd... En kwam er achter dat vers fruit maken net zoveel/zo weinig werk is! Groenten had ik altijd een zak diepvriesgroenten in de vriezer met broccoli/bloemkool/wortel en als wij iets ongeschikt aten pakte ik daar wat uit en stoomde dat!
Nou toch is het zo. Industrieel ingevroren voedsel wordt op heel korte tijd heel erg gekoeld, waardoor de vitamines maximaal bewaard blijven. Bij huishoudelijk invriezen gebeurt alles veel trager, aan veel minder extreme temperaturen. Daardoor gaan best veel vitamines verloren. Daarom dat ik zelf nooit klaargemaakte groenten invries, ik gebruik dan liever diepvriesgroenten voor mijn dochter.
Ik vries niet in, tenminste geen fruit. In de ochtend of middag, naar gelang je tijd, lekker samen gaan zitten. Een banaan in de hand, of prakken en opvoeren, appel raspen, meloen met dit weer, kleine stukjes lekker laten happen, super gezellig en gezond!
Ik maak eerst klaar, dan verdelen over een aantal bakjes, want ik kan niet in mini porties koken en dan in de koelkast. Dan kan ik zo pakken wat ik nodig heb en wat dan na 1 dag er nog staat, zo de vriezer in. Wel opletten dat wat je invriest max. 2 maanden houdbaar is.