Mijn dochter van bijna 3 heeft de laatste tijd veel moeite om zichzelf te vermaken. Het liefst ligt ze de hele dag op de bank voor de tv of op de tablet. Dat vind ik natuurlijk niet goed, maar ze heeft echt totaal nergens zin in en zit maar te hangen en te nixen... Samen spelen, wilt ze niet.. Puzzelen, verven, kleien; geen interesse... We hebben voldoende speelgoed wat voor haar leeftijd is afgestemd, dus gebrek aan uitdaging is er ook niet.. Mocht ze toch besluiten iets te gaan doen na veel moeite, is ze er na 10 minuten weer klaar mee.l Zijn er meer kinderen die hier last van hebben en enig idee of ik er iets aan kan doen? Of waait het vanzelf weer over?
Van verveling worden kinderen creatief, zegt men. Ik zou haar daarom geen gelegenheid meer geven tv te kijken of een tablet te pakken. Laat haar zich maar vervelen. Op een gegeven moment is ze dat zat en gaat ze dingen oppakken en interesse in andere dingen tonen. Maar dat kan best even (lees: dágen) duren. Ze moet als het ware in haar systeem afleren dat ze gaat hangen met tv of tablet. En het is niet erg dat ze het na 10 minuten zat is, het is even doorzetten, ook voor jou