Mijn dochter van 2 raakt helemaal in paniek als we gaan douchen en dan met name van de douchekop en haar wassen. Dat wilt ze echt niet en dan probeert ze ook onder de douche uit te komen met als gevolg van vanavond dat ze uitgleed onder de douche. Gelukkig had ik haar wel vast zodat ze ook niet onder de douche uit kon maar toch. Het grote probleem is dat ze nu als we gaan eten alles in haar haren smeert dus ik moet haar wel iedere dat d'r haren wassen. Een washandje helpt niet en ik kan haar ook niet uitleggen dat ze d'r hoofd naar achter moet houden. Ik vind het zo zielig om haar zo in paniek te zien. En om iedere dag een strijd te moeten voeren zo lijkt me ook niet te helpen bij haar angst.. iemand een goede tip wat bij jullie hielp??
Dat hebben wij ook een tijdje gehad. Haar in een staart bij het eten, toch douchen en evt zelf meedouchen en alleen met water. Het is (wederom) een fassseeeeeeee
Vervelend die strijd met het douchen. Hier ook last van. Ik maak dan maar een spelletje van het douchen, op de grond gaan zitten en mijn hoofd onder de straal houden etc. Inzepen gaat prima, en met een nat washandje de shampoo eruit wassen. Ook niet ideaal, maar het zal vanzelf wel komen.
Je hebt speciale 'petjes' die voorkomen dat het water + shampoo in de ogen van je kind komen tijdens het wassen. Misschien dat dat werkt?
Bij pop haren laten wassen? Haarnjouw haar laten wassen zodat ze ziet dat het njet eng is? Uitspoelen met een emmertje? Washandje voor ogen. Hier doe ik haren wassen op het eind. Ik zeg het en bij het uitspoelen tel ik hardop tot 5. Daarna is het echt klaar. Dit snapt ze nu en dan is het goed..
herkenbaar!!! hier vond dochterlief van 2,5 het ook van de 1 op andere dag een drama om te douchen... sowieso douche ik haar niet iedere dag ivm eczeem dus zorg idd dat haar haren altijd vast zitten met eten ed.. inmiddels lijkt het minder te worden en gaat ze zonder drama mee de douche in.. haar spoelen vind ze nog steeds niet leuk... wel gaat het beter wanneer er iemand met haar mee doucht.. dus hetzij haar zus ( 6) of papa of mama.. zo is niet de aandacht op haarzelf gericht.. ook gaan er bakjes/bekertjes oid mee de douche in... en nu mogen we haar haren uitspoelen dmv een bekertje en dat gaat goed... ook ik ben van mening dat het een fase is.. de oudste had het ook...
Tsja, hier ook wel die strijd gehad. Maar het moet toch schoon, dus dan maar even 30 sec. een schreeuwend kind in de douche. na het haren wassen nog even spelen met een gietertje en bekers, en het is weer over. Tijdens het schreeuwen, proberen je kind te kalmeren: "ik weet dat je bang bent, maar kijk, mama is al bijna klaar, je haartjes zijn bijna schoon.. "
mijn zoontje gaat daarom alleen in bad en niet onder de douche. Kun je niet zo;n flexi bad ofzo in de douche zetten? \Of ipv met de douchekop de haren uitspoelen, de douchekop uitzetten, en dan met een beker de haren uitspoelen? Is veel overzichtelijker en rustiger.
Hier ook gehad. Ze spelen nu met speeltjes in de douche zoals emmertjes etc. Ondertussen zeep ik ze in en spoel ik ze af. Sindsdien geen problemen meer.
Ik heb dit alles al geprobeerd. Speeltjes onder de douche, washandje voor de ogen,bekertjes, samen douchen maar niks helpt. Zodra ik shampoo pak of de douche kop aanzet is het paniek. Als de gewone kraan aanstaat gaat het wel en als ze douchegel krijgt dan vind ze het ook wel leuk maar haren wassen is 1 groot drama. Haren in een staart gaat niet lukken omdat het a/ te kort is en b/ ze smeert het er toch wel in. Hopelijk komt dé tip hier nog...
Hier ook gehad rond het 2de jaar, we hebben haar toen weer een tijdje in bad gedaan, daarna langzaam weer met de douche begonnen, ze mocht zelf de douchekop vasthouden en papa nat maken en toen ging het ineens weer goed, succes!
Wij hier ook zo'n dramaqueen. Gewoon gevaarlijk hoe ze probeert weg te komen en bijna flink struikelt. Toen maar besloten haar in een badje te doen. Dan smeer ik stiekem haar haren in met shampoo. Dan vijf kommetjes handen met water eroverheen. Gaan we samen tellen en dan weet ze dat het rustig gaat en wanneer het over is.
Zo'n petje geeft echt een heel ander effect dan een washandje voor de ogen.... Je zou het sop er dan bijvoorbeeld rustig met een gietertje uit kunnen spoelen
Hier waren alle drie de kids bang voor de douche. Nu heb ik het voordeel dat ik ze gewoon in bad zet en dan met een bekertje water hun haren was. In ons oude huis hadden we geen bad, en toen heb ik zo'n cementton (of hoe dat ook heet, in elk geval een grote zwarte tub) bij de bouwmarkt gekocht en die in de douchecabine gezet. Bij de oudste twee ging het na een tijdje vanzelf over, de jongste zit nog in de niet douche fase.
Hier nog steeds bang hoor ik ben blij dat we een bad hebben! ik vind douchen wl lekker maar moet er ook goed controle over hebben. Hoofd er niet onder. Een paar keer met mn man gedoucht maar was veel te bang voor water over mn gezicht of vallen ofzo.. Vind zwemmen ook eng dus ze heeft het van mij
Hier raakt zl ook steeds in paniek als zijn gezicht/hoofd nat wordt. Heb al veel dingen geprobeerd, maar wat we ook deden, alles was met veel paniek. Nu doen we eerst hem wassen en vertel ik dat we zijn haar gaan wassen. Hij raakt namelijk nog meer in paniek als het onverwachts komt. Hij mag dan zelf zijn haar nat maken met een beker water of washandje. Inzepen gaat nu ook steeds makkelijker en laat hem daar steeds bij helpen. Het uitspoelen is de grootste drama. Dit doen we echt even onder dwang (als zijn haren worden gewassen, dan douche ik altijd mee). Het is dan het snelst klaar en de paniek is korter. Daarna wilt hij ook echt niks van me hebben tot ik zeg dat hij mij met zijn beker mag nat gooien en dan komt er een grote lach en krijg ik wat bekers over mn hoofd heen Hij is dan al weer vergeten wat er is gebeurd en moet zeggen dat het met de tijd steeds makkelijker gaat. In het begin raakte hij al in paniek als hij de douche straal zag, nu is het enkel nog met haren uitspoelen.
Wij spoelden heel vaak liggend in bad uit of met een bakje ipv de douchkop En anders deden we het heel snel, dan was het het snelst voorbij. Inmiddels is ze ouder en kan ze naar boven kijken of goed een washandje voor haar ogen houden.