Onze dochter was 7 toen ze alleen mocht. Had zwem ABC gehaald. Wij hadden vanuit de voortent zicht op het zwembad en hielden haar van een afstand in de gaten. Dat was spannend, maar een kwestie van loslaten en vertrouwen geven. (Ook al ben je ook afhankelijk van anderen, maar dat is altijd en overal. Ook bij alleen buitenspelen) Op andere campings meegeweest tot 11 jaar. Wel mochten ze dan zelf in het zwembad gaan en staan waar ze wilden en wij zaten buiten of binnen op een stoeltje met een boekje. De jongste is 10 en die mocht met 9 alleen met haar zus mee. Ik heb de oudste nooit gevraagd op de jongste te letten en zelfs ook gezegd dat ze nooit verantwoordelijk is voor haar zusje, want dat wij dat nu nog zijn.
Ja hier wel met 9, vorig jaar voor het eerst. Ze waren toen met een groepje van 5, 2 jongens van 9, 2 meiden van 12 en mijn oudste van toen 13 jaar. Ging prima. Af en toe ging een van de ouders even kijken. Heb ze duidelijk op het hart gedrukt dat mijn oudste niet verantwoordelijk is, maar dat geldt toch altijd? Dan zou je nooit je kinderen iets met elkaar kunnen laten doen zonder jou.
Hier vanaf ongeveer 8 jaar zelfstandig naar het zwembad bij ons in de buurt. Wel het verschil dat ze dan samen met een vriendinnetje zijn, als er dan wat is wordt je eerder gemist/kan er eerder hulp ingeschakeld worden, ook als je lelijk te vallen komt bijvoorbeeld. Op de camping trouwens ook, maar dan gingen onze kinderen samen, zelfde verhaal dus. Als er goed toezicht is zou ik er denk ik geen probleem mee hebben, maar vind het zelf altijd wel prettiger als ze samen met iemand zijn.
Je kind is 9,5 en kan goed zwemmen, zwembad is een normaal bad. Van mij zou dat wel mogen én hebben wij ook gedaan vanaf 9 jaar. Niet in onoverzichtelijke baden of in zwembaden met stroomversnellingen want dat vind ik wel gevaarlijk. Kinderen komen overigens terug als het erg druk is of als er veel grote jongens zouden zijn die wild doen. En we gaan dan wel af en toe even kijken. Ze gaan vaak ook met vriendjes/vriendinnetjes van de camping zwemmen. Overigens zou mijn 11 jarige nu nog niet eens in een kanaal/rivier mogen gaan zwemmen. De kans dat daar iets mis gaat vind ik veel groter.
Nee, de verantwoordelijkheid vind ik te groot. 2 jaar terug was er zo'n nare ervaring, dat ik daardoor best geschrokken ben. Zoon ging met bandjes van de glijbaan af, een meisje ging gelijk achter hem aan en kwam dus op hem terecht. Zoon kon daardoor niet zelfstandig boven komen en moest hem echt onder haar vandaan halen. Ik schrok zo erg, en zoon ook. Heb hem daarna bewust nog een paar keer laten glijden zodat hij geen angst kreeg. Dat meisje had er totaal geen booschap aan dat ze voortaan even moest wachten. Maargoed, ik ben best bang voor verdrinking en man is nóg erger. Iets met een peuter die op een strandje bijna verdronk. Zoon lag dus mooi met zijn gezichtje in het water op zijn buik. Dat scheelde toen écht weinig.
Ja van mij zouden ze mogen gaan. Mijn eigen kinderen van toen 11 en 9 jaar gingen ook zelfstandig naar het zwembad vorig jaar.
Bij ons mocht zoontje het ook, was toen 8 jaar. Zwembad en camping was ook maar klein, 4x8 meter ofzo en geen glijbanen of duikplank, altijd wel andere ouders en toezicht erbij. In het begin mocht het niet maar ik was het een beetje beu om 8x per dag voor 15 minuten langs t zwembad te zitten, zo snel waren ze elke keer weer klaar. Hij ging samen met een vriendje van dezelfde leeftijd. Hij heeft wel zijn c diploma en kan ook prima zwemmen. We gingen wel regelmatig kijken of de ouders van het vriendje of alles goed ging.
Van mij zou het wel mogen, maar ik zou niet tegen zus zeggen dat zij op moet letten. Er zijn immers ook badmeesters. Bij M krijgen de kinderen die hun diploma hebben gehaald een vrij kaartje voor het disco zwemmen. Dit is zonder ouders en de badjuffen zitten er bij. Nu kwam het voor M niet goed uit nadat ze haar diploma had gehaald, maar ze zou hier van mij ook heen mogen.
Zelf geen ervaring met die leeftijd nog. mij zou het er niet zo zeer om gaan dat ze een diploma hebben (lijkt me uiteraard wel een vereiste) maar meer dat ze niet alleen gaan en op elkaar kunnen letten. Zal er maar een een salto maken en hoofd tegen de rand aan komen, dat er wel iemand bij is die dan kan handelen, ook al is t maar om hulp roepen. Ben zelf vrij makkelijk met klimmen en klauteren enz maar minder met water, blijft spannend vind ik
Afgelopen zomer hier voor het eerst, dan ging ze met haar campingvriendin van 11 alvast en kwamen wij later. Ze was toen zelf 9 (a,b,c en overzichtelijk zwembad, geen matten erin oid, badmeester en voorzichtig meisje). Vond het wel spannend , zij niet
mijn kinderen zijn ook 6 en 8, die van 8 heeft ABC en die van 6 net A. maar ik denk dat het ook aan je kinderen zelf ligt, hoe en of ze ermee om kunnen gaan die verantwoordelijkheid, en de vrijheid. Hoe diep het water van het zwembad is. hoe druk het is etc. Zelf zou ik het nu met mijn kinderen nog niet aandurven, ik hou van water, maar ken ook de gevaren. maar ik denk dat mijn man het wel prima zou vinden als ze alleen zouden gaan. ik zou zelf ook niet fijn bij mijn caravan zitten. Op een bepaald moment moet je het gaan proberen als ouders zijnde en ik denk idd dat 9 en 13 jaar wel prima kan (afhankelijk van of ze dit zelf willen) ik weet dat ik vanaf eind basisschool, dus ook een jaar of 11 (was een vroege leerling) ook uren zelf in de zomer vakantie in het zwembad lag, en dan moest ik met mijn 13 jarige broer mee. en echt niet dat mijn moeder er ook iedere dag was.
Hier mogen ze dat wel hoor. Afhankelijk van het zwembad, maar wij hebben nooit campings met een groot waterparadijs. Ze doen dat al wel een jaar of 2 (jongste 8, oudste 11/12). Zijn dan ook constant samen bezig. Maar volgens mij ben ik vrij makkelijk als ik de andere reacties zo lees
Ik zou het prima vinden met die leeftijd mits het om een verstandig en verantwoordelijk kind zou gaan. Wij hebben in onze buurt een buurtzwembad, open voor alle mensen uit onze buurt, maar pas vanaf 14 mogen kinderen zonder ouders hier (niet NL). Ik vind het een gemiste kans, maar hier zijn mensen vrij truttig met wat ze kinderen alleen laten doen. Wij hebben zelf ook een zwembad en ik laat m'n jongste vanaf een jaar of 8 ook gewoon alleen met haar zus zwemmen, ook als ik even een rondje door de buurt loop ofzo. Ik heb dan wel strenge regels over niet rennen, niet op drijf dingen gaan staan en niet dicht bij elkaar in het water springen en duiken enzo. Ik weet gewoon dat mijn kinderen zich daar aan houden (heb ze vaak genoeg stiekem in de gaten gehouden...) en vertrouw ze daarom ook.
Mijn dochter had met 6 jaar ABC en mocht in de zomer na haar achtste verjaardag met vriendinnetjes op de camping naar het zwembad. Het was het eerste Coronajaar, dus zwembadkaartjes moest je reserveren (De Leistert), de eerste twee keer ging een van ons met haar. Daarna werd ze opgehaald door vriendinnetjes met een extra kaartje. Iedereen stuurde de kinderen zo veel mogelijk samen, zodat zij veel plezier hadden. Eerst vond ik het eng, maar ik zag haar ook ‘groeien’! En daarna heb ik het eigenlijk los gelaten. Nu mag ze altijd zelf zwemmen als ze dat wilt. Ze is nu negen.
Nee dat mogen ze hier niet. Sowieso niet dat de oudste verantwoordelijk is voor de jongste.. ook niet in de speeltuin en ook niet met jongere vriendinnetjes of nichtjes. Als er iets gebeurt, wil ik niet mijn kind aankijken, ik ben de ouder, ik ben verantwoordelijk. Dus zeker met water ga ik mee. Ik denk tot de jongste een jaar of 11 is. Mijn dochters vertrouw ik wel, maar er kan altijd per ongeluk een groter kind op ze springen of dat er iets anders mis gaat en verdrinken is een kwestie van seconden.
Dit zijn altijd ingewikkelde discussies. De 1e stap is natuurlijk je eigen gevoel. Dat vertelt je heel goed welke kant je op moet. Ten 2e natuurlijk je kind. Houdt het zich aan de afspraken, is het verantwoordelijk, impulsief etc. En dan gaat het natuurlijk ook nog om het betreffende zwembad. In dit geval een bak zonder stroming, glijbaan etc. Mijn dochter is bijna 8 en heeft het ABC en zwemt heel goed. Ik vind haar nu nog te jong om alleen richting het zwembad te gaan. Ik denk dat ze dat met 9 jaar best wel zou mogen. Haar zusje heeft dan ook haar diploma's. Ik wil echter die verantwoordelijkheid niet bij de oudste leggen. Kortom ik ga gewoon mee tot ook de jongste 8/9 jaar is. In openwater mogen ze van mij helemaal niet zonder toezicht en ook liever niet met. het zwem abc leidt op voor zwembaden en niet voor zwemmen in kanalen of in de zee. De stromingen worden zelfs volwassenen nog fataal. Ik zwem zelf ook nooit in openwater.
Natuurlijk leg je niet de verantwoordelijkheid van een jonger kind bij de oudste. Je kunt toch gewoon zeggen samen blijven. Niet van als er iets gebeurd is het jouw schuld. Ik snap best dat water een extra risico is. Echter mijn dochters gaan ook skeeleren, fietsen, steppen, naar de speeltuintje om de hoek. Dan kunnen ze ook vallen, aangereden worden of weet ik veel wat. Toch mogen ze echt samen buitenspelen. Ze moeten ook leren. De oudste van bijna 8 mag dan verder dan de jongste. Maar soms blijven ze gewoon samen.
Ik zeg ook niet dat zij verantwoordelijk is. Ze gaat enkel mee. Ze gaan ook samen de camping over, dan kan er natuurlijk ook wat gebeuren.
Ik zou dat in jouw geval wel durven. Mijn oudste 2 zouden het ook kunnen samen, dus die mogen dit jaar ook zelf.
Ja zou hier mogen, maar ik zou dan regelmatig zelf even een kijkje nemen. Of nog beter: op naastgelegen terras zitten. Overigens zou ik het bv in natuurwater dan weer niet overwegen. Hier gaan ze wel eens suppen met bv een ouder nichtje, maar zelfs mijn 10 jarige moet dan haar zwemvest om. Ik kan ze dan niet zelf in het zicht houden.