Dit is het protocol dat we aanhouden: 22 weken: onderrand navel 24 weken: bovenrand navel MAAR baarmoeders kunnen een afwijkende groeivorm hebben en dit betekent niet dat de kindjes te groot of te klein zijn. Je hebt zgn baarmoeders op een steeltje. Deze staan van nature wat hoger. Het onderste gedeelte van de baarmoeder is dan heel smal waardoor de massa naar boven groeit. Zo heb je ook brede baarmoeders. Die groeien dus de breedte in ipv de hoogte. Dus soms zit hij met 15 weken al bij de navel, en soms pas met 26 weken zonder dat er wat aan de hand is. De verloskundige voelt dus niet alleen naar de hoogte, maar eigenlijk naar de complete vorm en omvang van de baarmoeder. Als het rond 22-24 weken niet bij de navel zit en de verloskundige er ook niets van zegt, kan je er vanuit gaan dat het prima in orde is!
Vandaag net bij verloskunidige geweest en mijn baarmoeder zit nu 1 vinger boven mijn navel. (navel is hoger als gemiddeld hoor!) zo ongeveer drie vingers
Ohja, nog iets vergeten te melden: Je navel is inderdaad een referentiepunt, mits hij precies in het midden van je buik zit, tussen je borstbeen en de bovenrand van je schaambot. Als je van nature een lager zittende navel hebt, dan zal je eerder de baarmoeder ter hoogte van de navel hebben. En andersom natuurlijk.
ik weet niet precies wanneer het bij mij .het ongeveer bij me navel zat maar ik kon het zelf wel voelen dus elke keer als ik bijna na de vk moest voelde ik zelf al dat het was gegroeid