Bekkeninstabiliteit, zwangerschaps ziektewet uitkering?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Niicci, 26 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Goedenavond,

Ik zit met een dilemma en ik kom er eigenlijk niet echt uit van hoe en wat..
    Op dit moment ben ik 24 weken zwanger van ons 3e zoontje. Opzich een heerlijke zwangerschap zonder echte klachten, op één na; Bekkeninstabiliteit.

Ik heb de klachten behoorlijk heftig, en dit heeft veel invloed op mijn dagelijkse leventje..
    Mijn "standaard" dag in het kort; 's Ochtends kids klaarmaken (incl. spul voor school en eten), hond uitlaten, oudste rond 08:20 naar school brengen, vervolgens de jongste naar het KDV brengen, en vervolgens naar Groningen (45 km met de auto) waar ik de auto bij de Ikea moet parkeren om vervolgens naar het centrum te lopen voor mijn werk (binnenstad is erg duur parkeren (goedkoopste in de buurt €2,60 per u) en reiskosten krijg ik al a €0,19 per km, en vergunning niet mogelijk).
    Vervolgens wisselend 4 tot 6 uur werken, richting de kinderopvang en soms boodschapjes om de hoek, oudste halen van school en richting huis.
    Met langere dagen kan ik vrijwel direct met het eten beginnen, andere dagen eerst wat huishouden als dat lukt.
    Want meestal na het werkdagje en het stuk lopen is de pijn al zo hevig dat ik weinig tit niets meer kan.
    Tussendoor het hondje eruit, wat soms gewoon even los naar achter is omdat lopen niet meer wil, en 's avonds moeten beide kids douchen/bad, schone pyjama en op bed (even alles kort verteld haha).

Zodra ik ga zitten kom ik eigenlijk niet meer normaal en op eigen kracht uit de bank, zak door hij bekken/heup, en lig 's nachts veel wakker door pijn.

Nu waar is de man in het verhaal? Vriendlief is er eigenlijk alleen 's weekends. Dit hoofdzakelijk ivm werk aan de andere kant van het land wat niet anders kan.. (planners proberen veel rekening te houden maar helaas niet altijd mogelijk)..

Nu zit ik erg in twijfel en wil mij eigenlijk ziek gaan melden ivm bekkeninstabiliteit omdat het momenteel gewoon niet te doen is..
    Heb ik daarin recht op een zwangerschaps ziekte uitkering en hoe wordt dit dan berekend want ik ben er best angstig voor allemaal..

Mijn situatie:
    Bijna 1,5 jaar in dienst bij werkgever (wel van BV's veranderd in November), sinds januari vast contract op basis van 8 u per week, maar werk minstens 20-25 en voorheen nog meer.
    Hoe gaat dit dan?

En aanstaande zaterdag intake bij een fysio (bekkenfysio) en als het goed is eerste behandeling.
    Nu was mijn vraag ook; als ik mij in bijvoorbeeld week 32 of 33 veel beter voel, en wil weer werken kan dit dan zonder problemen?

Heb de vraag ook bij UVW webcare neergelegd, maar ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie zouden doen!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen ervaring, maar als het lopen naar je werk echt iets is wat veel problemen/pijn geeft, zou ik overwegen om toch dichterbij te gaan parkeren. Zonde van de kosten (misschien delen met de werkgever?), maar ziekmelden terwijl dit de oplossing zou kunnen zijn, dan zou ik niet lekker thuis zitten. Wat betreft de kinderen, die hoeven niet elke dag in bad toch? Hier gaan ze 2 keer per week, zal ook een hoop schelen dan.
    Als het dan nog niet gaat, dan zou ik me inderdaad ziekmelden. Ik denk dat je dan een gemiddelde aan loon krijgt van de afgelopen tijd, het uwv betaalt het weer aan je werkgever. Zodra het weer beter gaat (wat ik betwijfel met bi) zou je volgens mij weer meer kunnen gaan werken. Maar pin me niet vast over de uitkering en het eventueel weer meer gaan werken, zou die vraag bij het uwv laten liggen ;)

3. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Parkeren is geen optie, op sommige dagen kost het me dan ruim €15, en werkgever betaald al bijna €16 reiskosten.
    Met mijn uurloon lever ik zelf bijna 2 uur per dag in, + dat ik bij de goedkoopste ieder uur moet verlengen en ook weer 500m per keer kan lopen.
    Qua douchen oudste niet nodig elke dag, jongste momenteel wel haha..

4. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.368
    2.841
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Zou je bij een station kunnen parkeren en dan het laatste stukje met de trein of scheelt dat niet met lopen naar de binnenstad?

5. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Vanaf station naar locatie is 200m korter hooguit per dag.. En als ik bij een station parkeer waar het gratis is kost dat ook nog eens €6 ong per dag.
    Alle opties en mogelijkheden al bekeken..
    Toen ik zwanger werd zat ik ook op een andere locatie dus was het probleem er niet, parkeerde ik naast het pand.
    Maar we zijn overgeplaatst in Januari, en andere pand geen plek meer..
    En met minimum uurloon kan ik (veel) extra kosten niet veroorloven helaas..

6. Keija

Keija Bekend lid

30 jun 2016
    717
    6
    18
    Is er ook niks bespreekbaar met je baas? Ik heb de laatste paar weekjes voor mn verlof aangegeven dat ik écht niet meer auto-bus-lopen trok, al was het lopen maar klein stukje. In overleg mocht ik hele weg met auto en dan parkeren in de parkeergarage onder mn werk. En die kosten kreeg ik vergoed. Nu werkte ik nog maar drie uurtjes per dag, en 1 dag op werk, dus dat is dan nog wel te overzien voor werkgever (maar toch rond de 10€) maar anders was het gewoon niet haalbaar meer. Oh en geen idee wat je doet, maar is mss soms thuiswerken een optie? Mede daardoor heb ik (zij het voor 50%) het wel tot de 34w volgehouden.. Kon ik af en toe rusten, niet te lang hoeven zitten, etc. Werkte voor mij heel fijn maar weet natuurlijk niet of jouw baan dat toelaat.

W.b. thuis: kun je misschien af en toe hulp krijgen? Dat je alleen hoognodige dingen doet (koken etc) maar alle schoonmaakdingen bijv die even kunnen wachten samen doet of iemand anders? Dat scheelde voor mij ook..

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou toch in overleg gaan met je werkgever. Ik denk dat ze liever hebben dat ze extra moeten betalen en dat je dan wel kan werken, dan dat je helemaal niet kan werken. Ik vind het ook een gek idee dat iemand ziek thuis blijft, terwijl als er iets geregeld wordt iemand misschien wel kan werken.

8. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Al in gesprek geweest, opties zijn er niet.. Zitten met bepaald budget, en is nu geen optie..

Net tevens nog contact gehad met vk, als ze mn klachten horen denken ze aan ischias ofzo?
    Had na werktijd afgesproken ff weer te bellen om beter te bespreken..

9. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Als die opties er waren had ik dit echt niet geplaatst, want ik meld me nooit ziek! Vind thuis zitten verschrikkelijk, maarja..

10. Keija

Keija Bekend lid

30 jun 2016
    717
    6
    18
    #10 Keija, 27 feb 2017
    Laatst bewerkt: 27 feb 2017
    Ben benieuwd of er wat uitkomt!

11. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Daar zou ik niet vanuit gaan. Als parkeren 15 euro kost per dag dan is dit nog 675 euro voor de werkgever als je uitgaat dat ts stopt met 34 weken en niet met 36 (dan 825. Dit is gerekend vanaf 25 weken sinds ts bijna 25 weken is. Gaat ts in de ziektewet dan kost het de werkgever niks omdat dit vanuit het uwv betaald wordt.
    Dus rond de 700 euro voor een werknemer betalen of niks en iemand aannemen en inwerken voor de rest van haar zwangerschap.. ik weet wel wat ik dan als werkgever zou kiezen.

Op mijn vorige werk was de 5 de ziekte waardoor ik niet op de groep kon staan. Ik kreeg echt geen vervangend werk en moest thuis blijven want mij betalen en een vervanger betalen gingen ze gewoonweg niet doen.

Ts; als het niet meer haalbaar is om te werken zou ik met je werkgever kijken of je gedeeltelijk in de ziektewet kan of dat je op therapeutische basis kan blijven werken tot het echt niet meer lukt. Mogelijk kan je dan nog een vervanger inwerken voor je gaat. Als je de ziektewet in gaat begint je verlof met 34 weken, hier heb je dan geen keuze meer in. Wat je qua salaris krijgt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Voorheen werd er gekeken naar je salaris van de laatste 6 maanden.

Succes! Vervelende situatie maar denk vooral aan jezelf en je kleintje

12. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Als antwoord op de vraag of je weer kan gaan werken als je je bij 32 weken beter voelt... dat kan, maar bedenk wel dat het voor een werkgever heel vervelend is als je je dan na een week weer ziek meld. Persoonlijk zou ik dan eerst op therapeutische basis gaan werken om te kijken of het wel echt lukt.

13. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Je krijgt van het uwv volgens mij per maand wat je het afgelopen jaar hebt verdiend. Als jij heftige BI heb, zou ik langs de huisarts en bedrijfsarts gaan en via een een fysiotherapeut kijken of dit nog haalbaar is voor jou.
    Over het algemeen....uwv doet niet zo moeilijk en je werkgever ook niet, want uwv vergoed alles. Maar goed mijn state of mind is wel dat je nog doet wat je wel kan.
    Stel jij gaat voor 50% de ziektewet in, krijgt je werkgever vergoeding voor jouw kosten. Misschien kunnen zij daardoor wat doen rondom reiskosten?

14. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Als jij je ziek meldt op basis van zwangerschap gerelateerde klachten krijgt jouw werkgever een volledige vergoeding. Geen 70% maar de volle 100%. Ik ben bij mijn vorige zwangerschap gestopt met 29 weken ivm bekkeninstabiliteit en mijn baas heeft de kosten volledig vergoed gekregen via het uwv.
    Let alsjeblieft goed op jezelf, zeker nu. Jij en je kinderen hebben er niets aan als jij straks niets meer kan.

15. Penny123

Penny123 Actief lid

2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Zou je niet naar je werk kunnen rijden, dat een collega je auto op de parkeerplaats voor je zet? Of dat een collega jou vanaf de Ikea komt ophalen met de auto?
    Succes! Lijkt me een lastige situatie.

16. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik zou me hier niet door ziek melden maar thuis meer hulp zoeken. Ook zou ik met je werkgever overleggen of iemand je kan halen / brengen van en naar de parkeerplaats.
    Verder, je geeft aan dat je erge bi hebt, maar hebt wel genoeg kracht om 45 minuten auto te rijden. Weet je wel zeker dat het bi is? Geen aanval ofzo maar voor jezelf zou het belangrijk zijn om een goede diagnose én behandeling te krijgen. Bij Q had ik erge bi en had écht geen kracht om de koppeling in te drukken, dat ging gewoon niet.

17. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Ik rijd ondertussen alleen nog automaat, auto van m'n vader die wegens zijn gezondheid niet in staat is nog auto te rijden.
    Geen enkele collega op deze locatie heeft tevens een rijbewijs, dus nee er komt niemand in mijn/mijn vaders auto.
    We hebben alle oplossingen al doorgenomen en in alle gevallen niets wat een oplossing kan bieden.
    Daarnaast naar fysio geweest, en heeft zij afgeraden om eerst weer te gaan werken, werkgever heeft zelf ook aangegeven dat ik mijzelf eerst voorop moet zetten.
    Mede omdat ik ook al klachten vanuit fibromyalgie heb, en nu dus 100% zeker bekkeninstabiliteit.

18. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Jaa knoop is doorgehakt, zit nu thuis..
    Niet mijn ding, maar soms moet je keuzes maken!

Tevens wordt er wel gekeken of er een telefoon gereed gemaakt kan worden en ik vanuit huis kan gaan werken, dit is alleen nog afwachten. M

19. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Nou ja tis wat het is toch. Als je thuis wel wat dingen kan doen, is toch ook prima? Stel als het mij niet meer lukt dan zou ik ook thuis werken om mijn team te verlichten en alle regelzaken voor ze oppakken.

20. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Jaa het is afwachten of het lukt.. Spul moet geinstalleerd worden zodat het vanaf een externe locatie kan en dat werkt nog niet bepaald mee😔.
    Maar ze blijven uitvogelen van hoe en wat want ee moet een mogelijkheid zijn da thet kan haha

Deel Deze Pagina