Wanneer baby eigen kamer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ZomerBloemen, 8 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZomerBloemen

ZomerBloemen Actief lid

11 jan 2023
    141
    144
    43
    Vrouw
    Onze baby wordt morgen zes maanden. Hij slaapt bij ons op de kamer. Dit vinden wij fijn, omdat het met (borst) voeden middenin de nacht makkelijk is en ik niet mijn bed uit hoef. En ik vind het wel zo gezellig :) Onze zoon wordt eens per nacht wakker.

Wanneer deden jullie de baby op zijn/haar eigen kamer? Is het echt zo dat als je langer wacht dat een kind het lastiger vindt om naar een eigen kamer te gaan?

Hebben jullie tips om deze overgang zo gemakkelijk mogelijk te laten gaan?

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    De oudste met 3 weken naar z’n eigen kamertje. Ik werd van elk zuchtje wakker, terwijl hij lekker aan het slapen was.

De jongste met een maand of 3 omdat hij elke keer wakker werd van ons.

Slaapt hij overdag al wel in z’n eigen kamertje?
    Daar zou ik mee starten, slaapjes overdag in z’n eigen kamertje en dan later ook gewoon de avonden in z’n eigen kamer.

ZomerBloemen en zegenwens vinden dit leuk.
  3. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    Hier 6 weken, kon niet van haar geluidjes slapen. Hier sliep ze vanaf 3 weken overdag op eigen kamer, en dat ging ook goed.
    Eerste week hadden we babyfoon aan en deur open, maar daarna niet meer.

ZomerBloemen vindt dit leuk.
  4. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.185
    1.985
    113
    Vanaf 3 weken. Mijn man kon niet slapen met de baby bij ons op de kamer. Het gaf ons veel rust day baby op zijn eigen kamertje sliep.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.302
    113
    Vrouw
    1 jaar. Ik kreeg borstontsteking en ik was zo ziek en wou rust. Doorgeschoven naar eigen kamer en? Ging vanaf nacht 1 prima.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Gewoon doen wat goed voelt voor jullie. Ik geloof dat dat uiteindelijk het beste is.

Saartje33 en ZomerBloemen vinden dit leuk.
  7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    M’n oudste ging met 10 maand naar eigen kamer. Hij werd elke anderhalf uur wakker snachts. Maar toen we hem naar eigen kamer deden werd het elke 3 uur. Is al een stuk prettiger.

de jongste had geen eigen kamer tot bijna 6 maand. Toen gingen we verhuizen en kreeg ze wel een eigen kamer. Ze sliep toch de hele nacht door. Als ze snachts nog wakker werd was ze wel nog bij ons op de kamer gekomen.

ZomerBloemen en Zoe123 vinden dit leuk.
  8. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Je doet het wanneer het voor jullie allemaal goed voelt.

Het maakt niks uit qua wachten en eigen kamer voor een kind. De een zal makkelijk gaan, de ander moeilijk.

Mijn oudste sliep tot een jaar of 4,5 bij ons en daarna een eigen kamer. Ging heel soepel.

De middelste vanaf een maand of 4, die werd wakker van ons. Dat ging goed tot 2 jaar, toen heeft hij een half jaar bij ons geslapen en toen wilde hij weer op een eigen kamer.

De jongste heeft 6 mnd bij ons geslapen en hebben we toen op eigen kamer gelegd. Hij sliep daar rustiger.

En de vierde zien we wel, die heeft nog geen eigen kamer, dus zal in ieder geval de eerste maanden bij ons slapen.

9. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    De 1e zodra de kraamverzorgster weg was (ik wilde hem vanaf dag 1 op zijn eigen kamer, mocht absoluut niet van de kraamverzorgster :rolleyes:)
    De 2e met een week of 4, toen werd ik wakker van elk geluidje
    De 3e met 1,5 ofzo, die werd nog 6 keer per nacht wakker en zijn kamer deelde hij met zijn zus dus dat was geen succes. Sowieso was dat ver van onze kamer af dus dat heen en weer lopen was ik snel zat.
    De 4e denk ik met een maand of 2

10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.890
    8.064
    113
    Hier was L een half jaar. Hij paste niet meer in de cosleeper (gezonde baby zeg maar :p) dus we moesten wel.
    Hij is nu ruim 10 maanden en het voelt nog steeds niet fijn als ik er over nadenk. Ik vind dat een baby in de nabijheid van mama moet zijn. Dus als het kon, zou hij langer naast me slapen. Maar ik moest wel oordoppen in doen, lichte slaper dus werd steeds wakker van elk geluidje.
    En het is wel fijn dat we niet meer zo uberzachtjes hoeven te doen en als een ninja ons bed in moeten kruipen.

Wij zijn begonnen met slaapjes overdag op zijn eigen kamer, en na een week ofzo ook voor de nacht.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Hier gingen ze naar hun eigen kamer omdat ze niet meer in hun grote wieg pasten.
    Zo rond de 4 maanden.
    Ik vond dat eigenlijk heel onhandig, ik gaf ook een nachtvoeding en dat gedoe om dan in de kou naar beneden om baby te halen, en vooral ook weer terug brengen…

Naast je is superhandig.
    En gezellig.
    Als dit bevalt lekker zo houden hoor voorlopig.

12. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.413
    113
    Hier startten ze de nacht op hun eigen kamer, en bij de eerste voeding legde mijn man ze bij mij en ging hij naar de logeerkamer:D Vanaf 6 maanden ongeveer ging ik ze op hun eigen kamer voeden en terugleggen. Mijn man werd van ieder piepje en kreuntje wakker, maar ik wilde ze toch wel graag naast me hebben zo jong, dus daarom het zo verdeeld.

13. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    De oudste met 4 maanden, toen werd ik wakker van zijn geluidjes terwijl hij heerlijk lag te slapen.
    De jongste rond 6 maanden. Zij begon toen om te rollen en toen werd het wiegje te klein en gevaarlijk.

Overigens sliepen beide kinderen overdag al wel 1 of meerdere slaapjes in hun eigen kamer en ledikant. Die was dus bekend dus de overgang naar eigen kamer ging eigenlijk zonder problemen.

14. Cobon

Cobon Niet meer actief

Het advies in NL is zelfs tot een jaar samen slapen :)

Onze kinderen gingen naar hun kamertje zodra de tijd rijp was, meestal was dat rond een half jaar als we elkaar wakker hielden. Huidige baby slaapt nog naast mij ♥️ en ik hoop stiekem dat ie dat nog lang doet haha.

Overgang nooit problemen mee gehad. De oudste sliep toch altijd wel goed en de middelste sliep toch altijd wel slecht :p

Zoe123 en ZomerBloemen vinden dit leuk.
  15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier zijn ze meteen bij thuiskomst ( 2x keizersnee) naar hun eigen kamer gegaan.

Maar ligt er ook aan hoe je huis is ( vind ik) als ik uit bed stap en 2 flinke passen doe sta ik al in de kamer van onze zoon. Sliepen met de deuren open dus konden hem ook horen.

Bij nr 2 hebben we zoon naar zolder verhuist. Zou de baby op zolder moeten slapen had ik er voor gekozen om haar op onze kamer te leggen.

Maar mijn motto is, zolang iedereen lekker slaapt is de missie geslaagd.

16. Sheltie

Sheltie Lid

17 apr 2023
    41
    45
    18
    Vrouw
    Mijn jongste is twee en slaapt nog bij ons.
    Ik vind het samen wakker worden heel heerlijk. Ze slaapt in haar ledikant naast ons en als ze wakker wordt mag ze bij ons in bed en drinken (nog borstvoeding). Ik vind dat zo knus en gezellig. Maar ergens dit jaar zal ze wel naar haar eigen kamer verhuizen.

Dus waar jij je goed bij voelt. De oudste was ik er eerder klaar mee, de middelste bleef ook wat langer en de jongste het langst bij ons :roflmao:

Qua overgang kun je bijvoorbeeld eerst overdag de slaapjes in eigen kamer laten doen.

17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.295
    17.184
    113
    Tussen de 3 dagen en 3,5 jaar:roflmao: Verschillend per kind door karakter/behoefte en mogelijkheden qua kamers.

Nr2 sliep na 3 dagen op dr eigen kamer, dat werkte beter. Zij wilde ook nooit in ons bed tenzij misselijk.
    Nr4 heeft aan boord tot 3,5 jaar bij ons geslapen en moest toen plek maken voor nr5. Hij werd vaak snachts nog wakker, lag graag bij ons in bed. En hij moest daarna bij de oudste op de kamer (meiden lagen al samen) en dat wilde ik zo lang mogelijk uitstellen omdat de oudste savonds "ontprikkeltijd" nodig heeft.

Jongste ligt thuis sinds begin december bij nr4 op de kamer. Aan boord nog bij ons, daar moet eerst verbouwd worden (vaste meubels), dat wordt over 3 weken gedaan. De 3 meiden moeten dan bij elkaar. En dan kijken we wel of ze daar wil slapen of nog bij ons, het heeft geen haast

18. WWJD

WWJD Niet meer actief

Grappig dat verschil. Ik vond het juist handig om eruit te gaan om echt wakker te zijn voor de voeding (dat liep niet bij allemaal heel soepel). De oudste 1 week op onze kamer gehad en daarna eigen kamer (dichtbij en deuren open). Die ene week constant in mijn slaap mijn man gewaarschuwd voor de kleine die volgens mij nog naast me lag maar allang terug in het wiegje lag.
    Voedde ik buiten bed dan sliep ik veel rustiger (in slaap vallen duurde dan wel langer).

De andere 4 sliepen vanaf geboorte op eigen kamer.

19. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Als de wieg niet meer past en ze gaan rollen. Hebben nog wel ledikant toen op onze kamer gezet voor dochter, maar zoon is direct oververhuisd. Is nu ook weer het plan, denk met een maand of 4/5.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier heel wisselend. Bij de oudste paste er geen wieg op de kamer. Poosje de kinderwagenbak gehad maar met 3 weken in z'n ledikant gelegd op z'n eigen kamer.
    De middelste heeft zo'n 8 weken in de wieg gelegen bij ons op de kamer. Toen ging ze langer slapen, maar maakte wel steeds geluid waardoor ik wakker werd en meerdere keren met een fles klaar zat die dan niet nodig was. :rolleyes:
    Jongste is nu 5 weken en ligt nog bij ons in de wieg. Ledikant past niet, dus wanneer ze niet meer in de wieg past of we houden/maken elkaar wakker dan gaat ze ook over. Moet ik nog wel even gaan opruimen, d'r ledikant is nu een opslagplaats geworden. :roflmao:

Deel Deze Pagina