Speen weghalen baby 10 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dorpsmeisje, 3 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorpsmeisje

6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    Hoi hoi,

Mijn zoontje is bijna 10 maanden oud.
    Hij word merendeel van de avonden en nachten elk uur of elke 2 uur wakker voor een speen. Hij kan hem wel zelf bedienen maar hij doet het niet.
    Ik begin het langzaam helemaal zat te worden en wijt het probleem echt aan de speen.
    Ik laat hem namelijk niet tussen de cyclussen met rust want hij heeft notabene die speen nodig. Dus ik ben wederom in de buurt en dus nou ja, je snapt het idee.
    Echter is mij aan alle kanten afgeraden om de speen weg te halen. Ook door de kinderarts. Maar ik denk echt dat het probleem opgelost is zonder die rot speen.
    Hij valt soms met een fles in slaap, krijgt dan geen speen en slaapt veel dieper en langer.

Iemand ervaring met het weghalen op deze leeftijd?

Liefs M

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.414
    113
    Als hij zonder dieper en langer slaapt, zou ik het gewoon proberen?

3. SofiaSofia

29 aug 2019
    43
    18
    8
    Waarom wordt het afgeraden door de kinderarts?

Als jij het idee hebt dat de speen het probleem vormt zou ik het gewoon proberen. De eerste nachten zullen vast even wennen zijn voor je zoontje, maar als hij eraan gewend is is het juist fijn als hij niet meer afhankelijk is van de speen toch?

4. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ik vraag me ook af waarom de Ka dit afraadt? Ik zou gewoon proberen zonder speen te doen, zeker als jouw gevoel dit ook zegt. Bij ons verstoorde de speen ook iedereens nachtrust. We hebben hem cold turkey weggehaald (ze was toen wel pas 2 maanden) en ze was hem met 1 nacht vergeten. Hoe jonger ze zijn, hoe sneller ze hem vergeten zijn!

5. Dorpsmeisje

6 okt 2022
    23
    8
    3
    Vrouw
    Ghz
    De kinderarts raadde het af toen hij 7mnd was omdat ze zei; hij is er nu aan gewend en het is zijn troost. Dus je pakt echt iets af van hem, zijn maatje.

Nu heb ik nog nooit gehoord van getraumatiseerde volwassenen omdat hun speen weggepakt werd maar ik werd hierdoor wel onzeker. Onze dochter heeft nooit een speen gehad/gewild dus sliep ook vaak heel erg goed.
    Hij sliep fantastisch tot 4 a 5 maanden.. sindsdien is het rampzalig. Ben doodop.

6. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ah ik snap het van de kinderarts… maar alsnog - jouw welzijn is ook heel belangrijk en een baby’tje kan op zoveel manieren getroost worden! En slaapgebrek is afschuwelijk.

Misschien nog een tip. Mijn dochtertje heeft ook flinke zuigbehoefte maar dus geen speen meer. Maar ze heeft sinds een paar dagen zo’n knuffeldoekje en daar sabbelt ze nu op. Ze pakt hem automatisch zodra ik haar in bedje leg en houdt hem heel graag vast. Ook een soort troost!

Athina vindt dit leuk.
  7. Cinnabun

Cinnabun Lid

26 dec 2018
    87
    39
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest en hoe het verder gaat! Hou ons maar op de hoogte als je wil :)

8. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.019
    4.991
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel doen dan. Denk dat het even een paar nachten doorbijten is en dat ie het dan vergeten is. Heeft hij iets van een knuffel in bed waar hij ook troost uit kan halen?

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik meen me te heugen dat het gebruik van een speen ook een afname van t aantal wiegendood gevallen was (maar een paar procent overigens)

Hier lostte we t op door meerdere spenen in G dr bed te leggen, altijd wel 1 voor t makkelijke grijpen en mocht difrax t merk zijn, die glow in the dark tegen een (zak)lamp ff flink opladen.

Besluit je weg te laten, dan ook doorzetten en niet na 2 nachten ellende opgeven. Ben je denk ik een week mee zoet, dus kies je gunstigste moment.

10. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Hier met 10/11 maanden de speen weggehaald, meer onder het mom dat het juist voor de 1 jaar makkelijker is zeggen ze en ik dacht we gaan het gewoon eens proberen. Ik heb toen op insta even contact gehad met een prelogopediste over hoe het beste aan te pakken. Zij gaf wel aan dat het rond die leeftijd lastig kan zijn maar hoeft niet.

Wij hadden verwacht dat het een ramp zou worden en die prelogopediste gaf ook aan als hij continu overstuur is en je krijgt hem niet gekalmeerd dan probeer je het over een tijd gewoon nog eens. Maar eigenlijk ging het best wel goed, hij is niet een keer echt overstuur geweest. We hebben hem wat meer moeten helpen met wiegen enzo en gerustgesteld en af en toe wel een huiltje maar het viel ons dus alles mee. Terwijl wij dus dachten dat ons zoontje de speen echt nodig had met slapen.

Ik zou het dus gewoon proberen en bied wat meer hulp aan als dat nodig is, heeft hij een knuffeltje waar die aan hecht dat kan ook erg goed helpen. Is het echt drama, dan zou ik de speen teruggeven en het andere keer nog eens proberen. Wij hadden ook trouwens een heleboel spenen in bed :roflmao:

evaleana vindt dit leuk.
  11. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.788
    113
    Precies wat @Vero0504 zegt. Wij gebruiken glow in de dark en leggen er 3 a 4 neer. Voordat we gaan slapen zorg ik dat aan beide kanten een speen op grijpafstand ligt. Ik moet er wel bij zeggen dat die van ons op zijn buik slaapt en er dus makkelijk bij kan. Wanneer hij een keer op zijn rug ligt is het inderdaad ook krijsen en moeten wij de speen komen brengen. Gelukkig gebeurt dit vrijwel nooit meer.

Wel knap als het gaat lukken met speen stoppen! Wij hebben het rond de 5 maanden geprobeerd en welgeteld 3 uur lang volgehouden waarin hij non stop heeft gekrijst:o: We doen een nieuwe poging met een jaar en anders maar wat later...

Snap overigens wel jouw beweegreden om het af te pakken, maar ik zou wel uitgaan van een aantal moeilijke nachten

12. Flipje25

Flipje25 Actief lid

23 feb 2018
    123
    110
    43
    Vrouw
    Ja. Wij hebben de speen bij ons zoontje met 10 maanden heel cold turkey weggehaald. En dat ging echt boven verwachting goed. De eerste nacht iets meer huilen en troosten, daarna was het over. Iedereen sliep veel beter. Hij werd namelijk echt 10 keer per nacht wakker omdat hij zijn speen kwijt was. Ik zou het gewoon doen.

13. roever

roever Niet meer actief

Hier werden kindjes ook grumpy vd speen na een half jaar… hebben m toen cols turkey weg gedaan en na een weekje verdriet is t bij allen een stuk beter geworden…

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Volgens mij is het advies rond de 9 maanden, dan zou de zuig behoefte afnemen en gaat het over in gewenning.
    Mijn kinderen hebben we laten stoppen rond 2,5 jaar (behalve de jongste, die heeft nooit de speen gepakt helaas). Toen altijd een moment van speen stuk en gewoon geen nieuwe meer gehaald.
    Ging altijd prima (ok 1 of 2 nachten even door bikkelen.)

Als je denkt dat de speen het probleem is, zou ik zeker proberen om hem weg te laten.

15. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.063
    4.318
    113
    Hier pakten ze ook nooit zelf hun speen. Overigens trok ik wel altijd de speen eruit zodra ze sliepen. Ze sliepen dus nooit met speen, we gebruikten hem alleen om in slaap te komen. Misschien is dat nog een oplossing?
    Bij beiden verder trouwens cold turkey gestopt. Bij de oudste rond een jaar en bij de tweede een paar maanden voor zijn derde verjaardag.

Deel Deze Pagina