Borstvoeding vraagje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ramona001, 10 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ramona001

Ramona001 Actief lid

24 jul 2006
    397
    0
    0
    #1 Ramona001, 10 jun 2009
    Laatst bewerkt: 10 jun 2009
    Hey allemaal

Ik ben momenteel 17 weken zwanger en ben er deze zwangerschap voor 300% uit dat ik borstvoeding wil gaan geven(en 1 flesje kolven voor mijn man)

Bij mij zoontje had ik borstvoeding helemaal uitgesloten oa omdat ik zo bang (was)ben dat het zo'n zeer doet.

Nu droom ik ook bijna iedere dag dat het een helse pijn is dat borstvoeding geven, nu heb van de week ook aan mijn man gevraagd of hij even wilde zuigen :) ik duwde hem meteen weg
    DAMN dat deed zeer en als ik terug denk aan de zuigkracht van onze zoon zou naar mijn idee borstvoeding geven nog meer zeer doen.

Dus ja zijn er misschien mensen die mij een beetje kunnen geruststellen, want ik ben er zo veel mee bezig....

groetjes Ramona

2. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Als je het goed doet dan doet borstvoeding geven geen pijn hoor.
    Het is wel even wennen natuurlijk in het begin, maar als het goed loopt dan is er geen sprake van pijn.
    Ik geef nu 8 maanden borstvoeding en niks geen last..

Met dat flesje zou ik wel voorzichtig zijn, die kan je man enkele weken later ook nog geven.
    Eerst moet je zorgen dat de borstvoeding goed op gang is, als je meteen met een flesje begint dan kan het wel eens niet slagen..

3. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Misschien handig om dit topic te verplaatsen naar het onderdeel "borstvoeding"

Maar om even antwoord op je vraag te geven.

Ik was ook heeeel erg bang dat het pijn zo doen en gewoon niet fijn zou voelen maar echt maak je geen zorgen want de manier van zuigen van een kindje is heeeeel anders dan die van een volwassen persoon.

Geloof me bij mijn zijn mijn tepels behoorlijk gevoelig en kan er erg slecht tegen als mijn man daar mee "speelt" (haha je begrijpt wel wat ik bedoel) maar als Jamila drinkt heb ik nergens last van.

Maak je dus maar geen zorgen ;)

Flesje geven zou ik wel een aantal weken mee wachten ivm tepel/speen verwarring.

Geniet nog even van je zwangerschap en veel plezier met bv geven! Als je het echt wilt zal het helemaal goed gaan :D

4. Ramona001

Ramona001 Actief lid

24 jul 2006
    397
    0
    0
    Ja dat flesje kolven wil ik ook pas doen als de borstvoeding goed gaat en sowieso niet de eerste tijd,
    Je hebt toch ook van die borstvoeding cursussen of niet?

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik kan me voorstellen dat je borsten nu ook erg gevoelig zijn, dus dat het nu helemaaaaal niet prettig is. Maar ik vond het uiteindelijk geen pijn doen hoor.
    Ik ben er zelf indertijd ingestapt met het idee van: Ik wil ervaren hoe het is, doet het pijn, voelt het tussen m'n oren niet goed, dan is het gelijk klaar. Dan stop ik. Maar ik vond het een erg mooie ervaring en vond het uiteindelijk behoorlijk emotioneel toen ik moest stoppen na 4 weken omdat ik het fysiek niet kon volhouden allemaal.

6. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ja er zijn veel goede cursussen dus als je echt graag bv wil geven kan ik je die zeker aanraden!

7. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
  8. Ramona001

Ramona001 Actief lid

24 jul 2006
    397
    0
    0
    Hoe kan ik trouwens dit bericht verplaatsen?
    en bedankt voor de site!!! :D

9. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Dat moet een modje doen voor je ;)

Je kan eventueel je bericht melden (uitroeptekentje) en dan zal een mod hem zsm voor je verplaatsen.

10. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Hier heeft het eigenlijk nooit pijn gedaan, geen kloven gehad, geen last van stuwing gehad, alleen de eerst paar dagen kwam het zonder de kolf niet zo lekker op gang, daarna 7 maanden gegeven. Het kan dus ook allemaal super makkelijk en goed gaan.

Als je echt overtuigt bent maar toch bang bent voor pijn zal ik naar een info avond gaan en bij het kraambureau aangeven dat je graag een kraamverzorgster wilt die goed bekend is met het geven van borstvoeding, hoor toch vaak dat die onvoldoende kennis hebben. Ook zal ik vast een lactatiedeskundige in de buurt zoeken mocht het dan de eerste paar dagen niet lukken kun je die gelijk inschakelen

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Zorg dat je een goede kraamhulp krijgt die een bv certificaat heeft. Bij mij deed het de eerste 2 weken zeer, maar daarna echt niet meer.

12. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou mijn man mag echt niet aan mijn borsten komen, maar heb geen pijn als Tygo drinkt, wanneer een baby goed is aangelegd maar je niet langer dan 10 sec pijn hebben tijdens het voeden.

Zoals hierboven beschreven staat, met een flesje oefenen mag pas vanaf een week of 7/8! ;)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb ook borstvoeding gegeven en alle tegenslagen gehad die er zo'n beetje zijn maar toch doorgezet (tot bleek dat het van de één op de andere dag gewoon OP was). Het is de moeite waard om bv cursussen te gaan doen EN om na de bevalling echt even je erop te concentreren. Als het niet gelijk lekker loopt, of later niet meer lekker loopt is het zeker de moeite waard om bijvoorbeeld een lactatiekundige in te schakelen! Laat je goed voorlichten en vraag aan het ziekenhuis of kraamhulp je heel goed te begeleiden! Als het lekker loopt, is borstvoeden harstikke fijn!

MAAR!!!
    Gaat het echt niet en heb je het ECHT geprobeerd, ga dan ook niet te lang door met modderen want dat is voor jou en je kindje (en de rest van het gezin) echt niet goed!

14. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik geef nu ruim een jaar borstvoeding (ja, echt waar) en heb nooit een centje pijn gehad. Echt zelfs de 1e x deed het geen pijn. Nou weet ik wel dat veel mensen wel een keer wat tepelkloven krijgen, maar als je kleintje goed aanhapt, dan hoeft dat helemaal niet en het hoort sowieso geen pijn te doen. Als het pijn doet gaat er iets niet goed en dat is op te lossen. Niet te angstig voor zijn hoor, dat is helemaal niet nodig.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik heb nog niet echt ervaring met bv, maar wil daar dit keer echt verandering in aanbrengen, dus volg momenteel een 3 daagse cursus via de vbn. Erg aan te raden!

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Borstvoeding hoort geen pijn te doen hoor. Als het pijn doet dan hapt je baby verkeerd. Je zou idd een cursus kunnen volgen, maar een beetje goede kraamverzorgen kan je ook heel goed helpen.

17. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    in de begin doet het weleens zeer omdat het aanleggen verkeerd gaat. maar inmiddels doet het niet meer zeer. als het pijn doet dan weet je dat je iets verkeerds doe.

er zijn goede aanwijzingen op internet hoe goed aan te leggen en als goed is krijg je kraamzorg met extra uren juist omdat je bv ga geven.

in de begin zal het echt wel pijn doen, maar laat je niet ontmoedigen dat gaat echt wel over.

ik heb meer pijn (oftewel gevoeligheid) bij het afkolven. maar smeer een beetje purelan (te kopen bij de apotheek) dan is dat gevoeligheid na 15 minuten al weer weg!

ik wens je alle succes met de bv.

18. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    860
    113
    home sweet home
    Hoi
    Zoals de andere dames al melden borstvoeding doet op zich helemaal geen pijn. De eerste dagen kan je iets last van kloven hebben omdat je tepels wat moeten wennen. Of je kindje de borst nog niet helemaal goed pakt. Als het pijn blijft doen gewoon lactactiekundige inschakelen en natuurlijk uitsluiten of je geen spruw hebt. Want dat kan wel echt pijn doen. Maar dat is wel te verhelpen. ik heb het met beide dochters gehad maar hebt doorgezet. Me eerste dochter heeft ruim 9 maanden bv gehad en mijn andere dochter is nu 3 maanden en krijgt ook nog steeds bv. Dan komt echt alles goed.

19. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    bij mij heeft t echt nog nooit pijn gedaan; terwijl ik het niet echt waardeer als mijn vent aan mijn tepels zit...baby's hebben idd een sterke zuigkracht, maar hebben een andere "techniek" dan je man hihi; en dan doet t echt geen pijn hoor...!het kan de eerste dagen een klein beetje gevoelig zijn maar dat hoeft ook helemaal niet en als dat wel zo is, zijn je tepels er snel genoeg aan gewent!

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

hier heb ik wel pijn gehad de eerste dagen, omdat Thirza niet goed aanhapte. Ik had voor de bevalling nog een cursus willen doen, maar door BI is dat er niet meer van gekomen. Had ik dat wel gedaan, dan had ik waarschijnlijk veel kunnen voorkomen, want met begeleiding van de kraamhulp (met bv-certificaat) en een lactatiekundige, is het toen goed gaan lopen.
    Baby's zuigen eigenlijk niet echt, maar masseren met hun kaakjes jouw tepelhof, waardoor de melkklieren de melk vrij gaan geven. Daardoor doet het drinken van een babytje ook geen pijn, (en is het bijvoorbeeld ook nog een hele kunst om je kind vanaf de tepel/flessespeen te gaan leren drinken uit een rietje). Als jouw man zuigt, zuigt ie zoals je gewend bent uit bijv. een rietje te drinken en ja...DAT doet dus wel pijn aan je borsten ja! Maar zo gaat het straks met je babytje niet.

Overigens: Thirza heeft hier de eerste 6-8 weken gedronken met een tepelhoedje, omdat ze dus niet goed vacuum kon zuigen. Achteraf bleek dat te maken te hebben met het kiss-syndroom en als we direct naar een osteopaat waren gegaan, had ze dat vacuum zuigen veel eerder onder de knie gehad... Da's dus ook nog even een tip, als tips van kraamhulp en lactatiekundige niet helpen, om je licht nog even bij een (geregistreerde!) osteopaat op te steken...
    Succes!

Deel Deze Pagina