Mijn schoonmoeder past op, dat gaat niet lekker.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Champetter, 30 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Vooropgesteld dat ik geen makkelijk persoon ben, erg stipt, netjes en mezelf regelmatig thuis zo vergeet met de kinderen dat ik aan het einde van de dag niet eens geluncht heb om een voorbeeld van mezelf te geven...

Ik werk dus 20 uur en mijn schoonmoeder komt eens in de veertien dagen oppassen op onze tweeling van 6,5 maand.

Van mij uit zijn er zo verschrikkelijk veel irritaties: de troep die ze achterlaat, vlekken van babykots in de bank, baby kleertjes op 60 graden en tussen donker goed in de wasmachine gooit, mensen op de koffie uitnodigen in mijn huis... Ik kan daar enorm van van slag zijn en vreselijk boos om worden. De dag erna denk ik dan, het is ook vervelend maar er gaat niemand dood aan en het is wel de moeder van mijn partner....

Maar nu, laatste oppas beurt is ze gekomen met een buikvirus, gevolg beiden kinderen een week vreselijk ziek incl diaree, koorts en minder belangrijk maar toch, ik kon de overige 12 uur van de week zo ook niet naar het werk natuurlijk. Van die actie ben ik zo geschrokken! Het had ook ziekenhuis opname kunnen worden. Verder las ik hier het verschrikkelijke verhaal over het overleden baby'tje door herpes, dat heeft ze ook. Mijn grootste angst is dan ook dat ze ook daar haar eigen plan trekt en zelf wel beslist of ze kan komen.

Hebben er meiden tips voor me voor een goed gesprek? We zijn zo verschillend. En natuurlijk spring ik een gat in de lucht als ze niet meer komt, maar aan de andere kant wil ik ook de familie band goed houden en misschien ook leren van het feit dat ik altijd zo snel geïrriteerd ben.

Mijn idee is een gesprek over ziek zijn en herpes en dan - het zij met kromme tenen- alle irritaties over bezoek/troep/manier van flesje geven etc. maar even voor me te houden. Any one tips of herkenning? Ervaring met netjes verbreken van een oppas afspraak met (schoon)ouders is ook welkom!

2. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik zou het gewoon allemaal bespreken. Wel vanuit jezelf, niet verwijtend dus. Je kunt het nog een kans geven, mits zij zich wel aan de afspraken houdt. En anders zoek je een andere oppas. Houd er rekening mee dat ze niet blij zal zijn en zorg dat je man vierkant achter je staat voor t geval het gedoe oplevert. Dan kunnen jullie 1 lijn trekken.

3. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Euhm gewoon stoppen en naar het kdv brengen?
    Deze irritaties gaan allemaal enorm opstapelen en uiteindelijk klapt het en heb je pas echt een probleem in de familie.

Wij zijn ermee gestopt en alle familiebanden zijn weer een stuk beter. Zo is het overigens bij veel vriendinnen van mij ook.

4. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ze gaan de andere werkdag naar het kdv, naar volle tevredenheid. Ik heb voor haar een dag kdv afbesteld omdat ze graag wilde oppassen. Het is dus absoluut geen budgettaire kwestie, sterker nog we betalen haar ook.

Username, zou jij alle irritaties op tafel gooien of het beperken tot het belangrijkste; hier niet ziek of met koortslip gaan zitten?

Frisbie, heb jij eerlijk aangegeven te stoppen?

5. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik zou alleen iets betalen waar ik volledig tevreden over ben, dus of dat nou kdv is of schoonmoeder, dat blijft hetzelfde. Kleine irritaties worden grote irritaties dus ik zou alle dagen kdv doen zodat ze daar ook meer op hun plek komen en schoonmoeder bewaren voor als jij en je man keer samen iets willen doen. Als ze dan een keer iets anders doet dan zoals jij het zou willen dan kan je je er makkelijker overheen zetten. Zou wel duidelijk maken, oppassen of gewoon even op visite, bij ziek zijn is wegblijven. Ook al is het maar matig ziek en kan ze best alles doen naar haar idee, je hebt kinderen en die pikken met pech elke bacterie of virus mee.

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou sm niet kwetsen met alle irritaties, maar een "smoes" verzinnen dat de meiden naar het kdv gaan.

7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dit is precies wat ik zou willen doen! Mijn vriend echter wil dat de twins een band kunnen opbouwen met zijn moeder. Ik denk dat dat ook op een andere manier kan...

8. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Ik zou het wel hebben over het ziek zijn.
    Dat ze echt niet hoeft te komen dan.
    Verder zou ik aangeven dat ze alleen hoeft op te passen en geen huishoudelijke taken op zich hoeft te nemen. Zoals de was.

Is het niet een optie dat de kleintjes bij je schoonmoeder thuis verblijven?
    Voor haar misschien ook wel prettig.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik kan niet zeggen wat je moet doen, maar als smoes zou je kunnen verzinnen dat de meiden het met 1 dag kdv wel moeilijk hebben om steeds te wennen en dat jullie daarom besloten hebben om hen 2 dagen te gaan brengen. Maar dan moet je man het er wel mee eens zijn.

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik zou ook gaan kiezen voor het KDV. En zeker uitleggen waarom, maar wel bij jezelf houden. In de trand van: " ik vind het vreselijk lief dat je oppast, maar ik vind het niet prettig dat mijn was wordt gedaan en het huis daarna een troep is. Dus kies ik voor het KDV, maar hoop dat je op andere moment nog wilt oppassen."

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Dan loop je wel kans op een discussie over dat ze nu ze dat weet, best niet wil wassen en het huis wel wil opruimen, als ze daar de kans voor krijgt ed. :D

Ik zou eerst met je vriend op een lijn zien te komen. Is zijn moeder incidenteel op laten passen en/of wat vaker bij haar op visite gaan, om die band voor elkaar te krijgen, voor hem ook een optie? Of totaal niet? En hoe ziet hij het dan voor zich als zijn moeder oppast? Hoe staat hij er tegenover als zij ziek bij jullie komt, met alle mogelijke risico's, enz.? Daarna zou ik dan een beslissing nemen.

12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Alles lost vanzelf op!

Vanmorgen kwam ze weer en trof mijn vriend. Ze vertelde dat ze om 16.00 uur echt weg moest om op te passen bij haar dochter.
    Mijn vriend wordt nooit boos, nu ook niet, maar hij heeft wel gezegd dat we om gaan naar het kdv. Hij wil die ene dag in de twee weken alleen rekening houden met een eventueel ziek kind en niet van mijn chaotische schoonmoeder.

Vond ze heel erg, maar als mijn vriend eenmaal beslist blijft het daarbij en dat weet zij ook.

Eind goed, al goed!

En dat ze zoiets doet raakt me ook niet echt hoor. Ze bedoelt het niet verkeerd en haar dochter is nogal onaardig tegen haar. Ze ziet haar moeder ook rustig maanden niet dus ik snap wel dat mijn schoonmoeder haar kans pakt. En zo is ze dus, hak-op-de-tak en chaotisch. Leuk voor een weekend bezoek dus daar houden we het bij!

13. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Een heeeel goed gesprek aangaan. En het anders via een gastouderbureau gaan regelen indien dit kan. Dan kun je alle irritaties en problemen via hun uitbesteden :)

14. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Fijn dat het zich opgelost is en dat je met je vriend op 1 lijn zit

15. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Fijn dat je vriend zo duidelijk is geweest. Mocht je schoonmoeder een andere keer komen oppassen, kun je in ieder geval aangeven dat je graag zelf je huishouden doet omdat je het graag op jouw manier gedaan wil hebben.

16. misa

misa Niet meer actief

Ik zou naar een gastouder of kdv gaan. Bespreken dat jullie te verschillend zijn, maar dat je het wel leuk vind als jullie bij elkaar op de koffie komen voor een goede band met de kinderen. Of dat ze eens incidenteel gaat oppassen (in haar eigen huis?).

Edit: ik ze dat het al opgelost is! Goed zo!

17. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Fijn dat het "opgelost" is en dat jij en je vriend op één lijn zitten :). Ik zou ook absoluut niet gediend zijn van zo'n oppas en vind het heel erg begrijpelijk dat jij dit niet wilde!

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wat fijn dat het is opgelost! Toch wil ik even een kanttekening maken bij het herpes-verhaal. Het is inderdaad heel gevaarlijk voor baby's (mits het een open blaasje is waar vocht uitkomt), maar in het verhaal dat rondgaat, hebben zowel de kraamzorg als verloskundige hele grote steken laten vallen. Als zo'n jonge baby koorts heeft, dient er meteen een arts ingeschakeld te worden en dat was bij die situatie niet gebeurt. Neemt niet weg dat het vreselijk is wat er is gebeurd. Mensen worden door deze gebeurtenis extra alert gemaakt en dat kan nooit kwaad. Helaas... als het kalf verdronken is, dempt men de put.

19. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat het zich zo heeft opgelost! Lijkt me voor jullie allemaal prettiger, kan oma ook weer oma zijn en jullie hebben je huis min of meer terug. Ik probeerde me in te beelden dat mijn moeder hier in huis zou oppassen... yikes! :D ze is een schat hoor, maar hier zou er ook op de bank gespuugd worden, zou ze 's middags goedbedoeld staan koken voor ons maar wel met 6 pannen en allerlei keukenaccessoires en dit niet opruimen... Haha :D

Deel Deze Pagina