Mag een baby nog wel een baby zijn?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door eve, 6 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Het valt me de laatste tijd op (zowel in tijdschriften en boeken als op het internet) dat baby's tegenwoordig zoveel moeten kunnen.

Ze moeten snel doorslapen, over op 4 voedingen, 1e hapjes (en nu zelfs hele stukken groenten en fruit), vlug in de kinderstoel en buggy etc. Er is nu zelfs gebarentaal voor baby's. En wat ik echt het meest belachelijke vind: je baby van kleins af aan boven de wc hangen om hem/haar zindelijk te maken :(

Dit is echt geen kritiek op degenen die al zijn overgegaan op bovenstaande voorbeelden. En de ene baby is nou eenmaal sneller ergens aan toe dan de andere. Maar ik heb echt zoiets van: laat mijn baby nog maar lekker lang baby zijn. Het komt allemaal vanzelf en snel genoeg!

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ach meid, ik lees dat en denk er het mijne van. Iedereen heeft ook altijd zulke goede adviezen. Als Fynn tevreden is en jij ook met hoe hij het doet, is het allemaal prima toch? Soms pik ik er wel wat uit, waar je ze mee kunt stimuleren. Dat is wel leuk, dan doe je iets met hem, snapt hij het niet. En na een paar keer proberen doet hij ineens volop mee, dat vind ik leuk. De andere dingen leg ik gewoon naast me neer.

3. MissPuma

MissPuma Fanatiek lid

29 dec 2005
    4.389
    0
    0
    Ik snap soms ook niet waarom mensen hun baby zo snel in de buggy willen leggen bijvoorbeeld. Het is zo slecht voor het ruggetje.
    Keano ligt nu sinds 2 weken in zijn buggy en hij is gisteren 7 maanden geworden, ik vind dat zelfs nog vroeg, had het er best wel moeilijk mee om hem uit zijn wandelwagenbak te doen...maar goed het kon echt gewoon niet meer.
    En tja je kind boven de w.c. hangen...daar heb ik maar één woord voor: belachelijk!
    Maar goed iedereen zijn eigen manier van opvoeden, de één doet het liever zo en de ander zo.

liefs, misspuma

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben het wel een beetje met je eens hoor..
    Ik lees ook dat sommigen maar niet kunnen wachten tot de kleine naar 4 voedingen gaan. Ik heb zelf zoiets van van mij mag Sam het doen zoals zij het wilt. Toevallig sliep ze elke keer door de eerste voeding heen en zo kwam ik dus op haar verzoek om over te gaan naar 4 voedingen.

Ze is heel klein dus voorlopig blijft ze wel in de bak. Maar heel veel bakken daar kunnen de kindjes helemaal niet meer zo lang in, dus sommige moeder hebben ook gewoon geen keus dan de buggy te gebruiken.

En van het wc verhaal, daar stond in een of ander blad pas geleden een stuk. Een van de journalisten wilde het uitproberen. En die is er na 2 weken geloof ik al mee gestopt. Dat is leuk als je altijd thuis bent, scheelt een hoop luiers. Ik ben meer van het gemak.... zinnelijk maken komt echt nog wel.

Lekker alles op z'n (in ons geval haar) tijd.

5. keizerin

keizerin Niet meer actief

Wat Daphne78 zegt klopt Wessel past niet meer goed in zijn bak ik moet dus wel :( en hij vond het ook echt niet meer leuk alleen maar huilen in zijn bak nou dat vind ik ook niks voor hem en mij niet,ik had hem ook liever nog een paar maanden in zijn bak gehad.

Boven de wc hangen ja dat heb ik ook gelezen en dat gaat echt nergens over vind ik.

4 voedingen vind ik nog echt niet nodig het gaat prima zo en hij heeft hem nog echt nodig want tegenwoordig word hij al om 6 uur wakker voor zijn 1ste fles.

Wij doen alles op Wessel zijn ritme en waar hij aan toe is.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Tja, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens. Wij laten het Jarik ook zoveel mogelijk bepalen. Maar... niet alles is zoals het lijkt... daar ben ik wel achtergekomen...

Zoals inderdaad de kinderwagenbak. Jarik is nog geen vier maanden maar hij past er dus echt niet meer in. Nu wil ik inderdaad hem nog niet in de buggy stoppen ivm het ruggetje. Maar dan? Nu vervoer ik hem in de draagdoek maar dat is ook best zwaar... Kan me heel goed voorstellen dat anderen de baby wel in de buggy vervoeren.

Daarnaast wat Eve noemde, het eten van hele stukken fruit en groente. Ik denk dat je de Rapley-methode bedoelt. Ik heb het boek erover gelezen en het is wetenschappelijk onderbouwd. En ik vind de voordelen dermate dat het de moeite waard is om te proberen. En dat heeft niets te maken met het feit dat Jarik van mij van alles zou moeten maar omdat ik denk dat het beter voor hem is.

7. safian78

safian78 Actief lid

26 jan 2006
    428
    0
    0
    Mijn mannetje is momenteel al 67 cm dus ik kan hem niet tot 7 maanden in een kinderwagen meenemen, dan moet hij dus wel eerder in een buggy. Hij is nu nog niet eens 3 maand oud en is er al bijna uitgegroeid, tja daar kan ik niets aan doen...... ik ga wel een buggy kopen waar hij in kan liggen, dat scheelt natuurlijk altijd voor hun ruggetje.!

8. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    maar als je kindje nou zo oud is dan de mijne en ze past niet meer in de wandelwagenbak wat moet ik dan? maa riet meer gaan wandelen? mijn meisje ligt dus ook helemaal in de wandelwagen plat....

9. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    verder over die wc dat vind ik ook belachlijk...
    en hele stukken fruit is ook wat overdreven maar dat sommige kinderen er eerder aan toe zijn voor iets anders dan flesvoeding dat maakt toch niet uit?

10. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    @Gipsy: ik heb ook gezegd dat de ene baby sneller aan iets toe is dan de andere baby. Dat is ook niet het probleem. En als de kinderwagenbak niet meer groot genoeg moet je uiteraard over naar de wandelwagen. Das gewoon praktisch. Maar ik erger me gewoon aan al die nieuwerwetse methodes die ze bedenken en aan het feit dat veel ouders dingen doen waar het kind nog niet aan toe is omdat ze het leuk of makkelijk vinden.

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mee eens. En die ukkies wórden al zo snel groot :( . Geniet lekker van dat heerlijke babyachtige.

12. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    Hier ben ik 't zo mee eens..
    babies moeten al kunnen lopen als ze 6 maanden zijn
    en al kruipen wanneer ze net uit de buik zijn(bijwijze van) dan denk ik..
    geniet van je kleine.. ze zijn snel genoeg oud groot..!

13. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik zie vanzelf wel hoe het allemaal zal verlopen, maar ik ga echt niet overdreven pushen met alles.

14. in een buggy of een kinderwagen omgedbouwd met wandelinzet is niet erg, zolang de rugvan de wagen maar verstevigd is en niet zo'n hangmat hang idee...

Ook wij hadden het probleem met dat hij eruit begon te groeien en het feit hij niet meer liggen wou maar meer wou rondkijken, en dus niet bepaald stil meer lag in de bak maar veel huilen, wij hebben toen de wandelinzet er in gezet en hij is erg tevreden, soms zet ik hem een beetje rechtop en dan even later plat....

Dit heb ik gemeld aan CB en die zeiden ook zolang de rug verstevigd is is het geen probleem, als het niet past, past het niet....

15. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik ben het deels met je eens.

Ik vind ook dat beebies maar wat snel van alles moeten!
    Mensen vertellen ook altijd heel trots wat hun kind AL kan. Zo zijn opa en oma mega trots op Ruben omdat hij zijn hoofdje al heel vroeg rechtop kon houden, nou dat moest wel een slimme en snelle jongen worden.
    Dan denk ik, laat hem lekker! Wat als ie nou niet zo snel en slim blijkt, is hij dan minder leuk of zo?

Maar er is ook niets mis met het inspelen op en het stimuleren van de talenten/interessen van je kindje vind ik.

Zo vond ik het artikel over de gebarentaal juist heel interssant!
    Niet omdat mijn kindje zoiets zou moeten kunnen maar omdat het me heel handig lijkt om zo te kunnen communiceren. Voor een dreumes lijkt het me een hoop frustratie schelen als hij/zij kan aangeven wat ie bedoelt. En het is heel sociaal als een kindje de taal van de doven ook leert spreken, niks mis mee vind ik! Het is overigens ook iets wat je kindje spelenderwijs oppikt als het goed is.

Daar zit hem denk ik ook de kneep. Het gaat er niet om wat een kindje wel of niet kan. Het gaat om de reden waarom ouders iets verlangen van hun kindje. Stimuleren ze het en vind het kindje het zelf leuk? Of willen de ouders vooral kunnen opscheppen of gaat het om hun eigen gemak (buggy, minder voeding)?

En dan nog is het moeilijk vind ik.....Na 3 regeldagen wenste ik ook wel eens dat mijn zoontje met 4 weken eens doorsliep hoor, ook al is dat natuurlijk geen realistische wens....(alhoewel die van een vriendin toen al wel eens doorsliep)

16. speeters

speeters Fanatiek lid

26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Ik vind dat je dat ook sterk in de kleertjes merkt! Af en toe kom ik bij een gezin en die kindjes dragen altijd merkkledij, zelfs als ze buiten in de tuin spelen (maar dan mogen ze zich uiteraard niet te vuil maken). Natuurlijk is het fijn je kindje mooie kleren aan te doen! Maar ik vind het zo jammer dat je niet vaak meer gewoon eens een kindje in een badstofbroekje en shirtje ziet rondlopen, dat lekker vuil mag worden.

Je ziet het ook in de kledinglijn: kinderkleding is vaak gewoon een kleinere versie van volwassenkleding, met hemdjes, truien met v-hals, laarsjes voor meisjes, ... voor een feest vind ik dat ook erg mooi en schattig, maar als je kindje er niet altijd zo bij loopt kijken de mensen je aan alsof je geen geld hebt om ze zo te kleden.

17. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    oke ben het er wel mee eens dat SOMMIGE mensen inderdaad te hard van stapel lopen wat eten kleding en lopen en dergelijke betreft...

18. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hm volgens mij zijn dit toch twee verschillende zaken.

1) Je ergert je aan nieuwe methodes. Goed, dat kan. Maar heb je je er ook al in verdiept? Of vind je het bij voorbaat al onzin? Die indruk krijg ik wel een beetje. Het spijt me als ik ernaast zit!

2) Je ergert je aan het feit dat ouders hun kinderen teveel pushen terwijl ze daar nog niet aan toe zijn, enkel om op te kunnen scheppen of voor hun eigen gemak.

Tja,. met dat laatste ben ik het volkomen eens. Dat is niet in het belang van het kind, maar alleen voor het plezier van de ouders. Maar ik weet niet of de nieuwe dingen die jij noemt daaronder vallen. Volgens mij staat het los van elkaar. Hoewel ouders natuurlijk wel nieuwe methoden kunnen aanwenden (misbruiken) voor hun eigen doeleinden. Maar dat wil niet zeggen dat de dingen die jij noemt ook met dat doel zijn uitgevonden!

19. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    @Stranger: Het zijn idd 2 verschillende dingen die los staan van elkaar. En er zullen best goede dingen voortkomen uit de nieuwe methodes en er is ongetwijfeld veel onderzoek naar gedaan. Maar ik vind het gewoon te veel poespas. Volgende maand kunnen ze makkelijk met weer een nieuwe methode komen omdat de vorige toch niet zo goed bleek te zijn (een beetje het effect van steeds weer een andere afslankmethode). Bovendien krijg je af en toe een beetje het gevoel dat je mee moet doen om er bij te horen. Ik breng m'n kind liever groot zonder al dat kunst en vliegwerk. Maar snap het ook heel goed dat mensen die methodes wel willen proberen. En wie weet krijg ik er wel spijt van ;)

20. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Pfff, nou ik doe het allemaal lekker op mijn eigen manier. En als anderen die nieuwe methoden uit willen proberen: prima. Ik heb er geen last van.

Ik ben er wel zo een die het leuk vind om m'n zoontje 'hip' en stoer te kleden, maar dat kan ook prima met goedkopere kleding, hoor. Hennes en Maurits heeft erg leuke en betaalbare stoere kleding. Zeeman en Hans Textiel trouwens ook. En omdat het goedkoop is, mag het daarom ook gewoon lekker vies worden.

Eigenlijk ken ik niemand in mijn omgeving die beslist of bewust aan al die nieuwere trends meedoet. Ik denk dan ook dan het allemaal wel meevalt. De enige die je dat wijs proberen te maken, in mijn ogen, zijn de blaadjes die er geld mee verdienen.

Deel Deze Pagina