Dreumes 14 mnd zo gefixeerd op eten en is al flink aan de maat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Avastar, 21 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    hoihoi,

Ik hoop op adviezen en tips, en wellicht miss herkenning want ik weet niet zo goed meer wat ik het beste kan doen.

Mijn meisje van bijna 14 maanden is al sinds haar geboorte enorm gefixeerd op eten. Vanaf de geboorte op de fles, wat kon ze driftig worden als het haar te lang duurde.
    Nu is ze nog steeds erg gefixeerd en wordt ze echt boos als ze geen eten mag, ze kan de hele dag door wel blijven eten en lijkt ook altijd 'honger' te hebben.
    Ik weet niet haar precieze gewicht, volgende week gaan we weer naar het cb maar ze is flink aan de maat. Ik heb het altijd maar een beetje laten gaan maar nu ze echt boos wordt als ze niets mag wil ik er toch wat mee gaan doen.
    hieronder even haar schema ter illustratie:
    8.00u: 2 boterhammen zonder korst met appelstroop ( korst wil ze
    echt niet en kan ze met haar 4 tanden ook nog niet weg
    krijgen
    1/2 beker thee met melk
    10.00u: of 1,5 stuks fruit
    12.00u: 2 boterhammen zonder korst 1 met zoet, 1 met hartig, 200
    ml melk. Soms nog een droog beschuit of cracotte als ze
    nog honger heeft
    14.30u: of rijstewafel/ cracotte/ eierkoek/
    soepstengel
    16.00u: Klein tussendoortje, halve rijstewafel/ cracotte/ soepstengel
    of klein stuk fruit ( ze heeft dan echt trek en wordt
    chagrijnig als ze niets krijgt.
    17.15u: 300 gram avond eten ( en als het aan haar ligt wil ze nog
    meer)
    schaaltje volle yoghurt

Tussendoor enkel water of thee

kunnen jullie met me meekijken of dit schema in orde is en misschien hebben jullie tips over de fixatie op het eten. Ik maak me echt zorgen omdat ze al zo aan de maat is. en misschien hebben jullie adviezen wat betreft gedrag tav eten.

Ik hoor het graag

2. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat jullie meisje zo gefixeerd is op eten. Blijkbaar is het om een of andere reden 'een ding' geworden. Hoe eten jullie? Ziet ze jullie of anderen heel veel eten? Eten jullie samen aan tafel? Kan ze op de 'normale' momenten wat meer eten, zodat ze tussendoor niet zo veel hoeft? Of kun je bv. wat minder melk geven of de yoghurt niet als toetje maar als tussendoortje? Korst kan ze prima eten hoor! Onze dochter heeft nog geen tanden, maar sabbelt/kauwt ze met haar kaken prima weg! Succes in ieder geval! Of een kindje daadwerkelijk altijd honger kan hebben weet ik niet, zeker even navragen bij CB of arts.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Ziet er best prima uit zo volgens mij al vind ik 4 bth best veel.
    Korstjes krijgt mijn baby met 6 tandjes gewoon weg. Zou ze die dus ook gewoon geven. Pas een nieuwe bth als de korstjes ook op zijn.
    Misschien kan je eens varieren met ontbijt. Pap of yoghurt met fruit.
    Rauwkost als tussendoortje om 16.00 is ook gezond en heeft ze wat te knabbelen.
    Misschien moet je morgen eerst het cb even afwachten met de metingen. Wie weet valt het mee.

4. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Ik eet alleen als zij ook mag eten, dus ze ziet mij niet vaker eten. Samen aan tafel is wel een dingetje. Mijn man is pas 18.30 thuis dus dan eten wij pas.
    Ik heb er al aan zitten te denken om samen met dl te eten en dat man maar na-eet.
    korst wil ze echt niet...

5. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik heb ook een dochter die enorm op eten is gefixeerd. Precies zoals bij jou. Ze is nu 2 jaar en ik moet haar altijd remmen. We zijn er heel erg mee bezig en wat helpt? Consequent nee is nee... dus herkenning is er zeker wel! ;)

Wat betreft jou schema:
    - ik vind 4 boterhammen ook best veel. Hier is 3 het maximum. Meestal 2 smorgens en smiddags 1 en dan soms wel nog een cracker na of een eitje erbij.
    - ik zou ook korstjes gewoon aanbieden. Ik smeer eerst een boterham met beleg wat ik kies (meeatal hartig) en pas als de boterham plus korstjes op zijn krijgt ze een 2e bth. Ze kiest dan altijd pasta of muisjes of ander zoet.
    - je bent heel verantwoord met voeding bezig! Tussendoortjes die je noemt zijn prima en verantwoord. Dat hebben wij ook. Dochter drinkt alleen water thuis of melk. Ranja krijgt ze alleen soms bij oma.
    - ik zou de volle yoghurt vervangen door 0% kwark. Die vindt mijn dochter heeeeerlijk en zit volgens mij veel minder in dan volle yoghurt. En het is wat dikker duwls knoeit minder haha
    - tussendoortjes op vaste tijdstippen helpt soms ook (lukt hier niet altijd hoor) en idd groente / rauwkost geven.

Verder is het prima zoals je het doet. Wij hebben hier iedere dag strijd om. Heel consequent blijven. En: ik ben standaard geen koekje meer gaan aanbieden. Alleen als ze erom.vraagt. wij hebben ook nog nooit snoepjes gegeven. Vinden wij niet nodig en krijgt ze wel eens bij opa en oma.

Wij proberen geen beloningen te doen in de vorm van eten. Zo poberen we de fixatie van eten af te houden.
    Gewoon blijven volhouden! En heel consequent blijven!!

6. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Wat fijn die herkenning, heel erg bedankt voor je tips en adviezen, daar ga ik zeker wat aan hebben!

7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.449
    1.130
    113
    Het is een net schema, ik zou alleen niet begrenzen maar eens kijken wat ze doet met een extra boterham of een extra stuk fruit in de middag.

Hier is zoon net 2, eet 6 boterhammen op een dag, 2 stuks fruit, een koekje , een volwassen portie avondeten, yoghurt en 2x borstvoeding en toch weegt hij maar 11,4 kg bij 86 cm. Honger is honger in mijn ogen en ze verbranden door bewegen veel en misschien ook wel een groeispurtje erbij. Zolang je gezond eten aanbiedt, kan je weinig fout doen.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn zoon heeft periodes dat hij onverzadigbaar is. Omdat hij niet te zwaar is kan ik daar in meegaan. Hij krijgt dan een extra portie warm eten of een extra boterham als hij wil. Als hij te zwaar zou zijn, dan zou ik hem groente aanbieden. Dat vult en zet niet aan. En veel water.

9. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Dat is wat mijn dochter ook eet en die is bijna 14 maanden.
    Alleen eet zij smorgens brinta en af en toe eens 2 boterhammen.
    2 stukken fruit
    2 boterhammen smiddags en als ze nog honger heeft nog een stuk fruit.
    Tussendoor: maisboogies, koekje etc
    Om 4 uur krijgt ze rauwkost: tomaatjes, komkommer paprika etc
    Savonda echt een bord vol groente en aardappelen en een stuk vlees
    En dan nog een toetje

Heeft ze tussendoor honger (ze gaat gerust voor de koelkast zitten) dan krijgt ze komkommer of tomaatjes.

Ik snap serieus niet waar ze het laat!
    Maar ze groeide altijd op de +1,5 +2 lijn en volgens het cb was dat prima.
    Ik maak me absoluut geen zorgen en laat der lekker gaan.

10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.399
    5.305
    113
    Ik vind het best meevallen, hier eet dochter vergelijkbaar. Dochter is 15 maanden en zit onder de -2 lijn met gewicht naar lengte... ze was met 14 maanden 86 cm en 9,6 kilo. Dochter drinkt borstvoeding en water, eet 3 boterhammen met korst (met 5 tandjes), vaak nog een krentenbol, banaan, paar soepstengels, nog een keer fruit, soms nog wat andere tussendoortjes (ook gerust wat minder gezond afentoe zoals een pakje liga), avobdeten en een toetje. De tussendoortjes wisselen dus, maar is eigenlijk best veel bij elkaar.
    Het is ook aanleg, heel het gezin eet hier erg veel en ik ben met mijn maat 38 bij 1m73 de dikkerd van het gezin ;).

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.568
    3.068
    113
    #11 MamaChantal, 21 okt 2016
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
    Oeh onze zoon eet veel meer.. zijn dag draait ook om 491591536 wisselend, hij houd niet veel van texturen
    Soms toetje

En drinkt daarbij 2 tot 3 liter lichte diksap/ coolbear

Mijn zoon 'kent' waarschijnlijk geen verzadiging gevoel.

12. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik vind het helemaal niet zo veel hoor wat ze eet. Vergelijkbaar als wat mijn dochter nu eet en mijn zoon destijds ook. Ik ben dit dus eigenlijk gewoon gewend;). Dit is het schema van mijn dochter van 16 maanden, wat ze ook al vrij lang heeft:

6.30 2 sneetjes brood met korst of een bord pap
    9.30 1 of 2 stuks fruit, afhankelijk van het soort fruit
    11.30 2 sneetjes brood
    15.00 bakje groente of fruit (komkommer, wortels, paprika, fruit, etc)
    18.00 een flink bord avondeten. Geen idee hoeveel gram, maar ze eet er altijd flink van.

Soms krijgt ze ergens tussendoor nog weleens Eem cracottr of cracker.

voor wat betreft de fixatie, ik zou daarom echt aan het schema vasthouden. Korst bij het brood zou ik gewoon aanbieden. Ook zonder tandjes kunnen ze dit prima vermalen hoor. Korstjes vullen ook meer. Voor het tussendoortje 's middags zou ik voor dingen kiezen die meer verzadigen, zoals nog een keer fruit of rauwe groente. Ook dit kunnen ze prima kauwen. En 's avonds gewoon geven hoeveel ze wil, vooral groente mogen ze van mij altijd onbeperkt. Geef ook nog een lekker bordje yoghurt toe, dan gaat ze lekker verzadigd naar bed.

Dochter heeft lekker 'spekkies' maar daar heb ik geen enkel probleem mee. Loopt ze er vanzelf wel weer af. Was de laatste keer op het CB 11 kg. Zoon was ook een dlinke eter, zat rond 12 maanden op de +2 curve qua gewicht. Nu is hij 3 en zit op de -1. Hij nog steeds goed maar niet meer zo veel als toen. Komt vast goed. Succes:D

13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Onze jongste heeft ook ongeveer een jaar voor alle kasten lopen dreinen omdat hij meer wilde. Hij bleef eten en er om vragen. Nu pas lijkt hij te wennen aan de 3 vaste maaltijden en tussendoortjes.
    Maar hij begon zijn dag met roepen om eten.
    Sinds een maand gaat hij eerst spelen en dan eten. Maar nog eet hij veel.
    Hij was eerst wat mollig. Nu net 2, 91cm en bijna 13 kilo. Niets diks meer dus. Maaaaaar hij heeft ook nog nooit stil gezeten, is altijd aan het rommelen en rennen. Druk druk druk.
    Op het cb zei de arts dat zij ook zo veel honger had als ze de hele dag net was als mijn zoontje. En ze had hem pas 10 minuten gezien :p

Ik zal eens kijken of ik een schema vind van toen. Ik heb nl wel eens een topic geopend met titel: prop ik hem vol?

Echt, hij had het nodig.

14. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Kijk vind ik net bij mijn berichten.......

Ik heb echt soms het idee dat ik onze zoon vol prop
    Hij eet naar mijn idee erg veel, willen jullie eens meekijken?

7:30 250ml speltpap, paar hapjes brood
    9:30 hele banaan met halve geperste sinaasappel, daarna borstvoeding en dan slapen
    12:30 200-250 gram warm eten, 100 ml sojavla en bekertje water
    14:15 soms nog borstvoeding, als hij gaat slapen. Anders drinkt hij water uit een rietjesbeker
    15:45 1 of 2 koekjes, bekertje water. Of soms weer een banaan met halve sinaasappel.
    17:45 150 gram havermoutpap en een half broodje. Daarbij wat water
    19:00 borstvoeding en naar bed

Hij geeft wel aan dat hij genoeg heeft bij deze hoeveelheden. Stop ik eerder schreeuwt hij moord en brand

'S ochtends komt hij al achter me aan en zegt dan: hap mamamamam hap

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier at hij op die leeftijd 5 boterhammen per dag, wel allemaal met korst. Nu zijn we een jaar verder en eet hij er (soms met moeite) s morgens 1 en s middags 1.
    Je zou wel in de middag fruit of rauwkost kunnen geven. Dat vult meer dan soepstengels, rijstwafels en cracotte, dat is bijna alleen maar lucht.

16. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Of gewoon 2x warm. Ben ik uiteindelijk ook een periode gaan doen. Vulde meer dan de boterhammen.

17. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ojaaa herkenbaar!! Alleen onze dochter is heel erg klein...verder onverzadigbaar. Ze wordt op het kdv extra bijgevoerd:

2 botherhammen 'sochtends
    9 uur fruit stukken
    Warm eten tussen de middag op kdv of thuis weer twee botherhammen
    Slapen
    Als ze wakker is volle yoghurt met fruit
    Tussendoortje: koekje/cracker/rijstwafels en op het kdv nog een extra botherham om 16.00 uur en 17.00 uur 2 crackers
    Avond eten (ook weer warm en veel!)
    Meestal nog wat fruit erna

Dit is al een jaar haar ritme. Ze is nu ruim 2 en pas net 10 kilo.
    Als ze langer dan 1,5 à 2 uur niks eet wordt ze super chagrijnig...ze vraagt ook heel veel om eten

18. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ik vind het ook best mee vallen. Voor 2 weken geleden at mijn dochter ineens niets. Denk fase ofzo en nu eet ze ook wat jouw dochter eet. Wel 3 boterhammen maar dan met korst. Ze is 13 maand. Hier ook behoorlijk aan gewicht en lengte. 12 kilo en 80 cm. Maar goed volgens cb. Is ook erg lang gaf de arts aan. Nu loopt ze ook en zit geen sec stil. Dus ze zal het wel nodig hebben.

19. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Ooh.... Dat eet mijn zoon van 7 maand ook. ... Ik weet dat het Veel is maar zou me er niet druk om maken tenzij ze overgewicht krijgt. Het is gezond toch?

Mijn zoon krijgt alleen geen fles maar borst, dus drinkt geen 200 cc en ook die eierkoek/cracker niet. Verder hetzelfde en hij is een heel stuk jonger

20. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ze eet ongeveer even veel als mijn zoon en ik vind niet dat hij te veel eet.
    Wat betreft korst eten, bij sommige broden weigert hij die als de korst wat harder is. Zonde korst kan hij wel 5 boterhamen opeten per dag.
    Hij eet veel van avond eten, echt een volwassen bord. Met 7 maanden gong hier met gemak 300 gram in.

Ik zie bij jou echt geen rare dingen, en sommige kindjes hebben wat meer nodig omdat ze heel actief zijn. Ik heb een ventje die altijd in beweging is en aan het rennen is en dan is wat hij eet niet zo veel.
    Je heeft ook geen rare dingen zoals koelkjes en sap hele dag door.

Deel Deze Pagina