Ik denk dat sommigen het wel weten maar het wegwuifen omdat andere dingen blijkbaar belangrijker zijn...
Nee ons CB heeft ons daar niet over voorgelicht. Maar stel dat je kindje wel naast je ligt en jij slaapt heel vast, dan maakt dat toch niets uit voor de kans op wiegendood te verkleinen?
De kans op wiegendood wordt ook verkleind doordat je baby jouw ademhaling hoort en daardoor zelf goed door blijft ademen (kleine baby's ademen nog onregelmatig). Het heeft niet per se er alleen mee te maken dat jij wakker wordt door je baby. Overigens vertelde bij ons de lactatiekundige, de vrouw van de bevallingscursus, het ziekenhuis, de kraamzorg en het cb erover. (en heb ik er veel over gelezen). Verrassend dat dat dus niet consequent overal gebeurt.
Elise heeft tot 8 maand bij ons geslapen, eerst in de wieg daarna in haar ledikant. Lucas tot 7 maand, 6 maand co-sleeper totdat hij 's nachts tegen me aan rolde waardoor hij wakker werd en daarna nog een maandje in het ledikant. Ze hebben wel eerst een week of 3 alleen overdag in hun eigen kamer geslapen voordat ze er 's nachts ook gingen slapen. o ja en onze kids hebben nooit moeite gehad met ergens anders slapen dus dat lijkt me echt onzin hoor. Het is meer dan natuurlijk je kind zo lang mogelijk 's nachts bij je te houden, hoe denk e dat het de afgelopen 3000+ jaar is gebeurd??
Onze oudste dochter sliep ong de eerste 4 maanden in onze kamer. De jongste tot 1,5 jaar. Maar dit was in eerste instantie omdat we in verbouwingen zaten en ze nog geen eigen kamer had. Maar tussen 12 & 18 maanden werd ze opnieuw 1 à 2 keer per nacht wakker en omdat ik geen zin had om telkens naar boven te gaan (wij slapen gelijkvloers) hield ik haar op onze kamer tot te opnieuw doorsliep. Geen van beiden heeft problemen gehad bij de overgang naar hun eigen kamer...
met 7 maanden en 1 dag is ze naar haar eigen kamer gegaan. Ze werd steeds wakker van ons en onrustig. Dus gewoon geprobeerd en ze sliep heerlijk. Maar goed ook want een paar weken later zou ze er zo uit kunnen klimmen Trouwens, ik vond het heerlijk dat ze naast me lag. Ik sliep precies in haar rimte; had ze honger werd ik er wakker van voor ze huilde. en ik heb 2 nachten gehad dat ik dacht pfff.. nu geen geluidjes maken ik kan niet slapen. Maar dat kwam omdat ze toen half praat-pruttelde. Dus niet te snel opgeven Bij een eventueel volgend kind neem ik een co-sleeper! Lijkt me nog handiger. Nu zat ik steeds moeilijk te doen met mn hand door de spijltjes om dr speen te geven. (overigens op het moment dat ze net voeding had gehad en dus geen honger!)
Even een vraag aan de moeders die hun kind bij hun op de kamer hebben slapen om de kans op wiegendood te verkleinen: Waar slaapt je kindje overdag? In de woonkamer, draagzak, oid? Want wat 's nachts kan gebeuren, kan overdag ook gebeuren toch?
Inderdaad in de woonkamer. Finley heeft vrij lang bij mij in de buurt geslapen in de kinderwagenbak of de box. Niet alleen was dat handig met het geven van BV op verzoek, maar hij is nu ook gewend om door allerlei leefgeluiden te slapen en slaapt overal prima.
Je zou het soms niet zeggen maar in bepaalde dingen zijn we nog steeds dezelfde als heeuuuul lang geleden. We zijn nog steeds zoogdieren en bepaalde instincten werken dus nog gelukkig. Als moeder reageer je op je kind,en andersom ook.
Dit staat op de inbakersite: "Enkele wiegendoodcijfers: In de periode 1996-2001 zijn 136 kinderen overleden onder het beeld van wiegendood (9). Bij 29 van de 136 wiegendoodkinderen waren álle voorzorgsmaatregelen goed in acht genomen. Het vermoedelijke tijdstip van overlijden van deze kinderen was opvallend, namelijk overwegend overdag: 23 van de 29 kinderen zijn overleden tussen 8.00 en 20.00 uur. Plaats van overlijden: 11 thuis in wieg, spijlenbedje of campingbedje 9 in bedje op kinderdagverblijf of bij gastouders 3 kinderen thuis in de box 3 samen met ouders in een groot bed 2 alleen in een groot bed en 1 in een draagdoek 14 kinderen waren zelf op de buik gedraaid, 11 kinderen lagen met het gezicht omlaag. Wat kun je met deze cijfers? Weinig. Misschien concluderen dat de kans op wiegendood zeer klein is en als je alle adviezen goed opvolgt, nóg kleiner. Laat je baby het eerste half jaar in je nabijheid slapen, niet allen 's nachts maar ook overdag. Als je druk bent met andere kinderen, ga regelmatig bij je slapende baby om het hoekje kijken. Hou een onzichtbaar lijntje met kind." Opvallend dan toch dat de meeste gevallen overdag plaatsvinden? Dus niet 's nachts als je kindje al dan niet op zijn eigen kamertje slaapt...