Na 1 miskraam en 1 missed abortion zijn we nu 11 weken en 4 dagen zwanger. Helemaal in de wolken natuurlijk maar vanwegen die 2 nare ervaringen kan ik moeilijk genieten van deze zwangerschap.. ben elke dag bang dat mijn lichaam mij weer voorliegt net zoals bij die missed abortion. Nou kwam een vriendin met de angelsound zodat ik het hartje kon horen en misschien wat ontspanner ben. 2 dagen gelede geprobeerd en inderdaad het haartje gehoord heel mooi nu is mijn man er een beetje angstig voor en die denkt dat het gevaarlijk is nu kan ik alleen nergens vinden of het nou wel of juist niet gevaarlijk is weten jullie dat misschien? Sorry dat ik zo stresserig en onzeker ben hoor hihi
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Maar nee joh, wat een onzin! Dat kan helemaal geen kwaad meid, lekker luisteren naar jullie baby!
Hier zijn al erg vaak topics over geweest en helaas zijn de meningen erg verdeeld. In principe zit het zo: Het is nooit bewezen dat een Doppler schadelijk is voor het kindje, wel is het zo dat veel kindjes het als niet prettig ervaren en dan 'wegzwemmen' waardoor je soms lastig het hartje kan horen. Ook zijn de verloskundigen en gynaecologen niet zo dol op de thuis Doppler want vrouwen worden juist onrustig als ze het hartje eens niet horen terwijl er niks aan de hand hoeft te zijn. Ook is het zo dat het wel leuk is dat je het hartje van je kindje hoort, je voelt je er geruster door maar wij zijn geen professionals en kunnen niet aan het hartje horen of het echt goed gaat met ons kindje, een VK of gynaecoloog natuurlijk wel, dus het is een beetje een misplaatste geruststelling die je krijgt van een Doppler. Dus het is een afweging die je dan zelf moet maken natuurlijk. Ik heb zelf ook lang getwijfeld maar toen mijn VK bovenstaand verhaal tegen mij vertelde heb ik besloten om geen Doppler te kopen, want het idee dat mijn kindje het niet prettig vindt EN het feit dat je in principe nog niet weet of alles goed met je kindje is was voor mij de doorslag om te beslissen dat een Doppler voor mij geen meerwaarde had.
Volgens mij valt dat gevaarlijk wel mee. Zo een apparaat moet ook gewoon aan veiligheidseisen voldoen die wettelijk bepaald zijn. Als het schadelijk blijkt te zijn gooien ze ze vanzelf weer uit de schappen. Zeker weet je het alleen nooit want zo lang zijn die dingen volgens mij nog niet op de markt. Ook is wel bewezen dat kinderen de doptone niet echt leuk vinden, dat zegt wel iets natuurlijk. Waar ik eerder bang voor zou zijn is hoe je je voelt als je het hartje even niet kan vinden omdat de baby ineens anders ligt en of je niet obsessief elke dag gaat luisteren. Dat is eerder voor jezelf schadelijk op mentaal vlak. Maar misschien kan je voor jezelf dan een afspraak maken maar 2x per week een minuut te luisteren ofzo. Ik heb hem daarom ook bewust niet... ik kan soms enorm onzeker zijn over de zwangerschap en wil niet nog onzekerder worden door een apparaat. Ik wil niet elke dag op een apparaat vertrouwen (zou voor mij bijna een drug worden denk ik om te moeten luisteren voor de (on)zekerheid).. dan word ik knetter gek.. dan maar op gevoel Hoe moeilijk dat ook is.. Deze zwangerschap ervaar ik tot aan mijn kleine teentjes enorm anders dan mijn MA... hoewel ik me toen zwanger voelde herken ik nu dat het wel goed gaat dat ik me nu anders zwanger voel.
Hallo dames bedankt voor de reacties. Het lijkt me inderdaad stressend als je een keer het hartje niet kan horen en ja uit voorzorg doe ik het ook niet elke dag! Maar het heeft me toch op een of andere manier wat gerust gesteld toen we het hoorde wel een prettig idee moet me alleen inhouden om het niet constant te willen horen het is zo mooi Eerste keer was 2 dage geleden en vanochtend weer even geprobeerd wel grappig kon het gelijk weer vinden op dezelfde plek als 2 dagen geleden. Een beetje aan de rechterkant. Kan eindelijk een beetje genieten van de zwangerschap
Als je dat geruststelt en je gebruikt het niet té vaak en té lang, kan het weinig kwaad hoor Binnenkort voel je hem/haar bewegen en dan gebruik je 't toch niet meer, mijn ervaring
Mijn verloskundige heeft het me ook afgeraden. Ze zei dat het niet veel kwaad kon zolang je het niet meer dan 2 maal per week en vooral niet langer dan 20 seconden gebruikt. Veel vrouwen luisteren enkele minuten tot soms wel een half uur en dat schijnt wel heel gevaarlijk te zijn.
Verloskundigen raden het af onder de 12 weken. Ze schijnen het als niet prettig te ervaren en zwemmen er vaak voor weg. Er is niet bewezen of het daadwerkelijk schadelijk is als je te vaak of te lang luistert maar in mijn ogen moet je iets gewoon niet doen als het voor de kleine niet prettig is. Wij hebben het bij de vk voor het eerst gehoord toen ik net de 12 weken voorbij was en ook nog heel erg kort. Als je zo onzeker bent kan je beter naar de vk bellen en vragen of je een keer extra langs kan komen. Want ja, wat als je het hartje niet kan vinden? Dan zit je volledig in de stress. Als ik nu onzeker ben hoef ik maar te bellen en ik mag langs komen om te luisteren. Dat geeft mij een gerust gevoel. Maar ik voel haar nu al een paar dagen elke dag eventjes en dat is nog veel fijner dan even het hartje luisteren.
Mijn artsen/verloskundigen gebruiken het niet vóór de 11w. Vanuit de overtuiging dat het schadelijk is voor de ontwikkeling van de baby. Als je voorbij de 11w bent is dat dus niet meer aan de orde. Dan geldt nog wel het verhaal over in de zenuwen raken als je het hartje niet zou horen. En als je m gebruikt: niet te vaak en niet te lang. 1x per week voor een minuutje ofzo. Oh en wat je ook nog wel moet weten: kindjes vinden het onprettig. Ze proberen weg te komen van de geluidsgolven. Succes!
Als je je gewoon aan de voorschriften houdt (en dat betekent dus pas ná 12 - 14 weken gebruiken ) en het met mate doet, kan het geen kwaad.
Ik merk dat zelfs de artsen verschillende meningen hebben ik heb namelijk het hartje al horen kloppen met 8 weken en 6 dagen bij de gynaecoloog en toen nog een keer met 11 weken en ik heb daar niet eens om gevraagd.. nja ik ga er gewoon vanuit als ik het niet te vaak gebruik het wel goed zit
Het schijnt dat een doppler/angelsound dat soort apparaten erger zijn dan een echo voor de baby.. Het schijnt dat het voor de baby klinkt als of er een helicopter naast hem land.. Bij zoonlief had ik een angelsound.. Ik vond het prettig..maar met deze info die heel misschien wel waar is ga ik het niet gebruiken.. Ik ga ook bij de vk vragen of ze met een stethoscoop willen luisteren en ik hoop maar 2 echo's nodig te hebben..
Waarom zou het gevaarlijk zijn? Het is alleen dat de baby het onprettig vindt, de geluidsgolven.. Daarom moet je ook nooit langer dan 15min luisteren. Ik heb d'r ook een.. soms wel fijn in het begin als de kleine rustig was. Nou gebruik ik hem niet meer.
Ik luister dagelijks even. Soms 2x per dag. Maar dan denk ik nog geen minuut. Zodra ik het hartje hoor ben ik gerustgesteld.
Ja, want dat hebben ze ook met drugs, alcohol en sigaretten gedaan toen ze erachter kwamen hoe schadelijk dat was Kortom: drogreden. Ik zou hetpersoonlijk niet doen. Als je het hartje al hoort, zegt dat nog niets over de gezondheid van de kleine. Het kan je niet alleen onzeker maken, maar het biedt ook een vals gevoel van veiligheid. Is mij het risico niet waard.
Maar van drugs sigaretten etc kunnen ze wel met zekerheid zeggen dat dat schadelijk is en van de angelsound niet.. maar bedankt voor de reacties ik weet nu denk ik wel voldoende
15 minuten Zo dan... Dat is echt belachelijk lang hoor... En het zou gevaarlijk zijn omdat je een bundel geluidsgolven op een klein lijfje met kleine orgaantjes richt.