Hoi! Even een vraagje over hoge bloeddruk: Al langere tijd heb ik last van een wisselende bloeddruk (ook voor de zwangerschap), een paar uur geleden was ie bijvoorbeeld 130-80, prima dus, maar nu net weer 147-97. Soms komt de onderdruk ook boven de 100. Alles heb ik gemeten met een pols-bloeddrukmeter, dus geen state-of-the-art apparatuur. Ik meet in soortgelijke situaties, dus bijv telkens als ik al even rustig op de bank heb gezeten. Hoge bloeddruk komt in mijn famillie regelmatig voor en daarom was ik al van plan eens een afspraak te maken bij de huisarts. Nu weet ik echter sinds een week dat ik zwanger ben, en mijn huisarts begeleidt geen zwangeren. Volgende week woensdag mag ik naar de verloskundige toe, maar aangezien ik af en toe zulke nare berichten lees over de mogelijke gevolgen van hoge bloeddruk mijn vraag: kan ik wachten tot 31 oktober voor de eerste afspraak bij de verloskundige, of kan ik beter eerder contact met haar opnemen? Bedankt voor jullie antwoord alvast! Groeten, Elke
hoi Elke, je kunt gerust wachten tot volgende week. Ik adviseer ook om te stoppen met het meten van je bloeddruk thuis. Het is inderdaad geen geavanceerde apparatuur en het geeft alleen maar onrust. De verloskundige meet iedere controle je bloeddruk en houdt jou goed in de gaten. Geen reden tot bezorgdheid dus! Mirjam