Hardlopen en zwanger zijn

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Chanty24, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chanty24

Chanty24 Actief lid

Hallo

Zijn er mensen die ervaring hebben met zwanger zijn en hardlopen?

2. JaneyJ

JaneyJ Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.645
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Drenthe
    Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Kan je veilig hardlopen als je zwanger bent? Of is al dat gehobbel en gespring niet goed voor je ongeboren kindje?

3. Leentje79

Leentje79 Fanatiek lid

15 mei 2007
    3.183
    0
    0
    Eindhoven
    Hallo,

Je leest veel tegenstrijdige berichten. In de runnersworld heb ik er meerdere stukjes over gelezen. Daarin stond dat wanneer je al gewend bent aan het hardlopen dan kun je dat gewoon blijven doen en dan moet je gewoon goed naar je lichaam luisteren. Het kindje zit zelf goed vast, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Je moet niet ineens beginnen met hardlopen als je van te voren niet veel gesport hebt, maar dat is logisch en geldt voor alle sporten. Ik heb het ook bij de vk nagevraagd omdat ik ook volleybal. Maar zij gaf aan dat je gewoon kunt blijven sporten en naar je lichaam moet luisteren. Het is juist goed om te blijven sporten. Ik ben redelijk snel gestopt met hardlopen, maar dat kwam omdat ik voor de zwangerschap al erg veel last had van mijn rug en niet wilde dat dit erger zou worden tijdens de zwangerschap. Ik ben wel blijven volleyballen tot week 17/18. Toen merkte ik ook dat de wedstrijden wat vermoeiender werden en mijn teamgenootjes het ook niet meer fijn vonden. Ze waren bang dat ik zou vallen of dat er een bal tegen mijn buik aan zou komen. Dus nu ben ik op zoek naar iets anders, maar ik weet het nog niet.

Maar in ieder geval: luister naar je lichaam en blijf lekker lopen.

p.s. als je twijfelt, kun je altijd even navraag doen bij je vk. Vond ik zelf wel fijn.

4. Chantal1977

27 jan 2008
    28
    0
    0
    geen
    Berkel en Rodenrijs
    ik liep voor de zwangerschap ook hard. Maar mijn gyn raadde me af om tijdens de zwangerschap te lopen.
    Andere sporten mag wel (ik heb een home en crosstrainer).
    Ik weet eigenlijk niet meer precies waarom het niet mocht. Geloof dat het te belastend is.
    Misschien dat het bij mij ook wel te maken heeft met mijn stollingsafwijking (spuit heparine en slik ascal tijdens de zwangerschap).
    Mis het wel hoor, pak het zeker weer op na de bevalling, zal toch eens vragen wanneer je na de bevalling weer mag.
    Of weet een van jullie dat toevallig?

groetjes,

Chantal

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Juist als je een stollingsafwijking hebt moet je in beweging blijven (ik spuit fraxi). Of je mag hardlopen weet ik niet, het lijkt me erg belastend voor je spieren en gewrichten en aangezien alles wat weker wordt loop je de kans dat je sneller door je enkel gaat enzo. Dus ik zou het bv bij zwemmen of fietsen houden.

6. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    ik ben gestopt,liep 3 keer in de week 5 km.eigenlijk vooral omdat ik er te moe en te missleijk voor was haha,maar de vk waarschuwde me ook dat je meer kans op blessures hebt.
    Omdat ik de laatste keren mijn heup al overbelast had en een retsje bekkeninstabiliteit van de eerste heb overgehouden doe ik het maar niet meer...heb gene zin iets te forceren of onderuit te gaan..persoonlijk zou ik ook niet met een dikke buik gaan lopen.
    ik mis het wel hoor!

7. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik jog gewoon door tijdens de zwangerschap. Bij mijn dochtertje heb ik in de 37e week nog een halfuurtje gejogd. Wat ik vermijd is het sprinten of heuvelop lopen.

Goed naar je lichaam luisteren, als je nergens last van krijgt kun je gewoon doorgaan.

Nuttige info: http://www.prorun.nl/index.aspx?FilterI ... ntId=26504

8. willemien

willemien Lid

28 okt 2007
    45
    0
    0
    hoi,hoi,
    heb het hier op het forum aan de vk gevraagd, en zij vertelde gewoon ermee doorgaan als je lichaam het toelaat, is juist goed om in goede conditie aan de bevalling te beginnen, des te sneller ben je weer fit na de tijd.
    Gr,

9. Chanty24

Chanty24 Actief lid

Dank jullie wel voor jullie reacties!
    Ik heb gisteren nog 6 km hardgelopen en ik voel me er prima bij.
    8 mei moet ik naar de vk en dan vraag ik het ook nog wel even aan haar.

10. napje

napje Actief lid

14 jan 2008
    194
    0
    0
    dat jullie energie hebben om te sporten :confused:
    sinds 2 weken ben ik hartstikke moe en misselijk :oops:

11. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Je mag gewoon blijven sporten hoor tijdens je zwangerschap, dus ook hardlopen. Je moet alleen niet aan nieuwe sporten beginnen, omdat dit te belastend kan zijn. De reden dat hardlopen kan worden afgeraden is, omdat je aangeeft wat bekken klachten te hebben.
    Ik heb bij mijn eerste zwangerschap hardgelopen tot de 26ste week en aan voetbaltraining meegedaan tot aan de 32ste week (geen wedstrijden meer of partijtjes waar de kans op fysiek contact groot was). Dit alles overigens in goed overleg met mijn VK (ik had er 3 en allemaal gaven ze hetzelfde advies, namelijk gewoon lekker doorgaan).
    Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je gewoon heel goed naar je lichaam moet luisteren. Heb je ergens last van dan moet je direct stoppen of het rustiger aan gaan doen.
    Succes met hardlopen!

Deel Deze Pagina