Hallo, Mijn dochtertje is 1jaar en 1maand en is helemaal gek op alles wat maar eetbaar is. Mijn vriend en ik vinden een gezonde voeding erg belangrijk en kiezen daarom bewust voor gezonde tussendoortjes (rijstwafels, stukje cracker, soepstengel maar geen liga en nijntjes koekjes e.d.). Met haar 1e verjardag mocht ze taart eten en hebben we haar ook gewoon mee laten graaien op tafel wat betreft chips. Ook op t kdv krijgt ze wel eens een traktatie van een verjaardag en dat krijgt ze natuurlijk ook. Maar nu hebben wij een ontzettend grote familie en een grote vriendengroep(ook met kids) en dus heeeeep veel verjaardagen. Ze gaat dan ook mee, maar ik wil niet dat ze iedere keer dan gewoon maar kan eten wat ze wil. Meestal eet ze een paar hapjes van mijn vlaai mee want ze kan dit zelf nog niet eten. Maar de chips op tafel natuurlijk wel. Ik geef haar soms wel een paar chipjes, maar daarna is t wel genoeg geweest. Wij staan zelf heel erg achter deze keuze maar heb het er wel moeilijk mee. Doen we zo moeilijk? Of zijn er meerdere die niet willen dat hun kind bij iedere verjaardag (soms wel 3 per maand) zich voleet aan chips. Een kommetje voor haar alleen neerzetten heeft geen zin, dit snapt ze nog niet. Vandaag dus weer een verjaardag (vrijdagmiddag ook al een) dus heb haar echt heel vaak weggehaald bij de tafel. Natuurlijk huilen huilen en t bezoek keek ook allemaal zo van ach geef haar toch wat... Ik vind t moeilijk en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik denk dat wij nog extremer zijn dan wat jij verteld. Wij zijn heel erg van de gezonde voeding. Ze krijgt naast water, geitenmelk (ivm KMA) en thee geen diksap of andere sapjes. Ze krijgt geen chips, friet of ander zoutrijk voedsel en al helemaal geen snoep, chocola en dat soort dingen. Wij vinden het belangrijk dat ze ook als tussendoortje het houdt bij rijstwafel, soepstengel of fruit. Op haar verjaardag hebben wij koemelkvrije en suikervrije cupcakes voor haar gemaakt en gezonde snacks neer gezet. De gasten kregen uiteraard wel slagroomtaart (hier zat koemelk in dus dl hield het bij cupcake). Omdat met haar ook veel andere kinderen jarig zijn in dezelfde periode zaten wij ook te dubben hoe we dat gingen doen. Echter, ze is zo gewend aan dat ze alleen fruit, rijstwafels en soepstengels krijgt dat het geen probleem is dat je dat aanbied. Natuurlijk moet je wel iets aanbieden als je merkt dat ze graag iets wil hebben. Zorg dat je zelf wat voor haar meeneemt dan (en hou dit achter de hand voor het geval dat er niks gezonds is) of kijk wat voor gezonds ze daar op die verjaardag aanbieden. Wij klinken zo heel streng, maar dochterlief mist niks, is dol op fruit en groenten!
Ik ben ook zo'n "zeur" hoor wat betreft eten. Dl krijgt wel eens een liga koekje maar veel vaker een soepstengel, rijstwafel of wortelknabbel. Ik vind alle zoetigheid en chips etc ook echt niet nodig. Zelfde met drinken. Ze vind water prima maar sm geeft haar toch steeds maar weer diksap terwijl ik dat dus onzin vind. Trek me niet zoveel aan van andere mensen. Af en toe zeg ik wel van, tja ze heeft vanmirgen/gisteren etc al genoeg gehad, nu even niet. En dan vinden ze me maar een zeur. Mijn kind dus ik bepaal.
Mijn dochter is even oud. Eet alleen gezonde dingen...eet met ons mee en is echt een alles eter pasta/rijst/aardappelen alles! Ze eet het liefst de hele dag! Tussendoor alleen rijstenwafels of tomaat/komkommer. Iets anders dan water drinkt ze niet. Thee lust ze niet en diksap of iets anders nog nooit geprobeerd. Met haar verjaardag mocht ze ook haar "eigen" taartje eten maar die heeft ze niet aangeraakt, ze vond het vies! Op verjaardagen gaat ze ook mee maar ze kijkt niet eens om naar al het eten op tafel. Als jij niet wil dat ze al die dingen eet gewoon lekker niet doen. Ik geef altijd een stukje fruit op verjaardagen want daar is ze gek op! Hier dus ook niks van dat alles...is gewoon niet nodig. Oja niet helemaal waar mijn dochter heeft laatst een stukje binnenkant van mijn kroket gegeten vond ze heerlijk!
Ik trek me sowieso niks aan van wat anderen zeggen. Mijn zoon wil graag iets eten als wij ook wat eten maar hij krijgt dan een cracker, gedroogd fruit oud. Ik neem altijd zelf wat mee voor hem. Vanaf 1,5 ben ik een piepklein beetje makkelijker geworden, als we nu op visite gaan bij oude oma's dan mag hij een kaakje omdat ze hem zo graag verwennen.. Chips of taart vind ik echt nog nergens voor nodig, hij heeft nog zijn hele leven lang om dat te eten denk ik altijd maar, nu bepaal ik gewoon nog..
Thnx voor de reacties. Hier drinkt dl ook alleen maar water, ik vind diksap niet nodig en zolang ze water lekker vindt..! Blij dat ik niet de enige hierin ben..! Ze krijgt thuis ook nooit snoep of koekjes of wat dan ook. Ze is niet anders gewend. Maar ze vindt t andere wel allemaal lekker haha. Ik weet dat ik me niks van anderen aan moet trekken mja het blijft moeilijk om haar telkens huilend weg te pakken als ze iets wil eten. Ze krijgt trouwens wel verantwoorde dingetjes die ik mee neem op visite. Maar het staat de hele middag voor t grijpen en dat maakt t zo moeilijk vind ik.
Aan de ene kant ben ik daar ook streng in, aan de andere kant weer minder. Ik zie namelijk niet zoveel kwaad in een nijntje koekje of liga. Onze jongste is bijna een jaar, krijgt smiddags vaak een van bovenstaande koekjes of een rijstwafeltje van goodies. Verder eet hij heel normaal brood, pap, groente en fruit. Drinkt melk en water. Als broodbeleg krijgt hij boter, fruithap, vleeswaren, appelstroop en heel soms wat jam. Chocoladebeleg niet, hij ontdekt vast zelf wel eens dat het op tafel staat en de rest van het gezin dat ook op brood doet. Tot die tijd niet nodig. Chips vind ik dan weer totaal onnodig voor een kindje van net een jaar. Onze oudste kreeg haar eerste chippies denk ik ergens tussen 2,5 en 3 jaar, bij de buren. Nu krijgt ze die heel soms op zondag of op een verjaardag. Sowieso heb ik een hekel aan kinderen die zonder te vragen vanalles van tafel snaaien dus dat mag ze sowieso niet. Eerst vragen en na een paar dingetjes (want iets lekkers mag heus af en toe) is het stop. De jongste mag echt een stukje taart volgende week, maar de rest van de dag krijgt hij echt geen chips of weet ik wat nog meer, maar gewoon wat hij anders ook eet. Ohja snoep hebben we eigenlijk nauwelijks in huis. Rozijntjes en soms van die aardbeistukjes van de hema. Maar dat is echt nog niet voor de jongste! Ik ben trouwens niet zo gevoelig voor huilende dreumesjes of peuters omdat ze geen chips mogen. Kinderen horen te spelen, niet bij de tafel te hangen en te zeuren om chips en snoep.
Lastig. Wij zijn op zich van "gezond" eten. Ik ben overigens ook overtuigd van 't feit dat wij onze kids juist moeten leren om op de juiste wijze met "keuzes" om te gaan. Nu hebben wij weinig verjaardagen, dat scheelt heel erg en is er geen sprake van opvang of psz. Dus in principe hebben we makkelijk praten, want nog heel grote invloed op wat er voorgezet wordt. Ik maak me dan ook niet zo heel erg druk. Thuis eten we gezond. (vermijden e-nummers, geen zakjes en pakjes, geen koek, snoep etc.) Dus die heel incidentele keer dat ze iets anders binnenkrijgt, maak ik mij dan niet zo druk om. De basis is prima, daar gaat 't om (mijn mening ). Heel enkel krijgt DL thuis iets minder gezonds. We willen haar namelijk ook leren om daar op "verantwoorde" wijze mee om te gaan. Dus ook voorleven . Maar ik heb makkelijk praten, want in mijn omgeving wordt ook weinig gesnoept ed. en daarnaast heb ik een peuter die erg kieskeurig kan zijn, en dus veel onbekende dingen niet eens wil proeven.
Wij geven onze dochter in principe ook alleen gezond te eten. Als we bij anderen zijn, ben ik wel wat makkelijker, als opa of oma haar graag een hapje taart of ijs willen geven mag dat (ze vragen altijd of ik dit goed vind). Verder neem ik nog veel zelf voor haar mee, altijd doosje rozijntjes en zakje kaasknabbels van goodies in m'n tas als we naar verjaardag gaan. Zolang ze dit nog accepteert blijf ik dit doen, als ze ouder wordt, wordt 't misschien lastiger, dan ga ik niet moeilijk doen. Zelf eet ik op een feestje ook wel eens wat ongezonds. De basis thuis blijft lekker gezond, dat vind ik het belangrijkste.
Wat betreft verjaardagen neem ik vaak wat voor hem mee en dat krijgt hij dan als wij taart eten. Hij wil natuurlijk ook wat als hij ziet dat wij taart hebben. Dus meestal krijgt hij z'n eigen koekje en dan van ons een hapje taart als hij wil. Wat chips betreft vraag ik hier vaak even een eigen bakje en doe hier wat chippies voor hem in, bv. een handje nibbit of 1-2 tuccies. En als hij dan verder aan de tafel komt haal ik hem weg, vertel dan dat hij z'n eigen bakje heeft (gehad) en wat de rest daar dan van vind moeten hun weten. Ik vind het niet nodig dat een kind constant met z'n handen in alle bakjes op tafel zit en er wat uit haalt, weer terug stopt enz. Chips op tafel is voor de 'grote' mensen en de kinderen krijgen een eigen bakje/zakje. Zo ging het bij ons eigenlijk vroeger al. Wij mochten als kind ook nooit van de tafel pakken, pas toen we ouder waren, denk een jaar of 12. Maar dit ging bijna overal zo waar wij op verjaardag kwamen. Kinderen een eigen zakje of bakje chips. Sowiezo moet mijn zoontje met een verjaardag bij de tafel uit de buurt blijven, ben veel te bang dat hij zo een hele rij met glazen drinken omstoot b.v. dus ik probeer altijd een plekje in de woonkamer op te zoeken dat hij lekker kan spelen en probeer daar in de buurt te gaan zitten.
Ik denk dat de eerste stap bij jezelf ligt. Je mag zelf wel taart (en misschien neem je ook nog wel wat anders?), maar je kindje mag alleen speciaal meegebracht eten. Wat hier ook al gezegd wordt doen de meeste kinderen zoals ze gewend zijn thuis en wat ze jou zien doen. Als je voor jezelf niet zo streng bent begrijp ik niet waarom je dat voor je kind wel bent. Ze zien echt wel wat jij zelf eet.
Wij willen sowieso niet dat anderen Lotte iets geven op verjaardagen, alleen wij geven haar iets. Taart mag ze wel wat hapjes van en dan wat stukjes kaas, komkommer of andere gezonde hapjes. Zijn die er niet dan heb ik zelf altijd wel wat mee wat ze wel mag hebben. Chips (maischips) heeft ze thuis weleens een hapje van gehad, op zich mag ze er best wel iets van hebben maar na een paar stukjes houdt het wel op. We worden er eigenlijk nooit gek op aangekeken, maar in beide families is het heel normaal om ook gezondere hapjes aan te bieden.
Wij zijn op zich ook wel van het gezonde, met af en toe een uitzondering. Ik blijf me verbazen over hoe vaak kindjes snoep, koek etc aangeboden krijgen. Laatst kreeg mijn zoon (net 1 jaar!!!) een scholier-koekje (met zo'n dikke plak choco) van de kapper. Ze vroeg het niet eens aan me! Ze gaf hem gewoon aan mijn zoon! Tja, die zat lekker te smikkelen natuurlijk.... Stond met mn bek vol tanden!
Als ik het hier lees zijn wij blijkbaar erg gemakzuchtig. Thuis krijgt hij vrijwel geen snoep. Afentoe een koekje tussendoor maar dat is het dan ook omdat ik niet wil dat hij teveel snoept. Maar als we op een feestje zijn doe ik echt niet moeilijk. Dan mag hij gerust wat taart en andere lekkernij. Natuurlijk is er een grens en is het ook een keer genoeg maar dan zeggen wij dat hij niet meer mag. Meestal is hij sowieso te druk met spelen en op turkse feestjes hebben ze eigenlijk allemaal lekkere salades en broodjes dus dat kan in mijn ogen ook niet veel kwaad.
Ik vind dat je t juist prima doet. Gezond eten maar loslaten bij een verjaardag oid. Als er meerdere verjaardagen op mekaar zijn dan wat rustiger aan Een kind krijgt totaal niks van een paar chipjes of koekjes (en over 16 jaar werkt ze nog slechtere dingen naar binnen ) maar ik ben met mijn eigen dochter ook heel "zeurderig", veel meer dan ik dacht. Als ik naar anderen kijk vind ik het overdreven maar ik ben zelf net zo..
Ja, ook hier herkenning! Ik ervaar ook dat je jezelf moet 'verdedigen' als je je kind geen diksap, snoep of koekjes geeft. We hebben echter stug volgehouden, ondanks de rare blikken. Deze zomer 'pas' kreeg onze zoon elke dag diksap. De reden daarvoor was de hittegolf en hij niet voldoende water dronk. Tja, dan is vocht belangrijker. Hij was toen een jaar en 9 maanden. Het is heel lastig, ik weet het, helemaal als je zo veel verjaardagen e.d. hebt. Ik nam vaak dan een eigen snack mee, bijv Goodies 'chips'.