Ik heb ervoor gekozen om vanaf 16 mnd niet meer naar het buro te gaan. wat ik deed... het was niet goed..... Ik voedde hem op verzoek.. in het begin zo'n 13 x per dag... maar nee dat was te veel! Ik voedde op verzoek en meneer groeide niet snel genoeg... nou die tabel die in het groeiboekje staat is ene tabel van kinderen met flesvoeding en die groeien op een gegeven moment wat sneller. Ik moest elke dag op bed... toen zoonlief een maand of 6 was... duerbel af en zelf extra glas melk drinken .. ja dag ... hij had koemelkallergie en ik nam dus geen melk producten meer. Op een dag had zoonlief een blauwe plek, hij was bij oma uit bad gevallen.... wat heb je met hem gedaan?? Kreeg ik te horen!! Ja hij is gevallen.. o de vorige keer had hij ook al een blauwe plek... tja dat kan toch? We goed dat ze op mishandeling e.d. letten hoor.. maar op zo'n manier?? Nu kreeg ik van de week weer een uitnodigng in de bus... op een dag dat ik moet weren, dus ik kan al niet, maar ik wil net meer heen!! Dat heb ik de vorige keer ook al aangegeven en toen zeiden ze dat het jammer zou zijn, want ze testen de ogen, motoriek e.d.... tja... Zoonlief krijgt wel de prikken en is tot 16 mnd naar elke afspraak geweest. Bij de baby ga ik meteen alleen voor de prikken heen en de eerste maanden wegen.... iemand die dit herkent??
Ik vind dat zo jammer bij sommige CB's. Dat ze zo pietepeuterig zijn bij die dingetjes. Zo'n instantie zou toch gewoon "fijn" moeten zijn. Ik weet je de prikken en metingen evt ook bij de huisarts kunt laten doen, als je helemaal geen contact meer wil. Maar misschien kun je eens proberen of er niet toevallig een ander CB in de buurt is waar je naar toe kunt. De verschillen zijn soms groot per stad. Ons CB doet helemaal niet moeilijk, en als je iets anders doet met een goede reden, dan kan dat gewoon. Dus van mezelf herkennen doe ik het niet, maar genoeg topics hier met drama-verhalen...
Zijn alle artsen/verpleegkundigen zo? Vaak is het zo dat op 1 bureau meerdere artsen werken. Ik weet niet hoeveel verschillende je al gehad hebt? Ik zou denk ik proberen naar een andere te gaan,dus op een andere dag ofzo? Meestal zitten dezelfde personen op dezelfde dagen...
Ojee, hier kan een discussie van komen haha, maar goed, ik sluit in dit topic aan. Ik kom er bijna nooit. Ik heb daar mijn redenen voor, laten we het er op houden dat ik eigenwijs ben, en het CB daar moeite mee heeft. Ik vind dat het CB kindjes behandelt als eenheidsworst: Alle kindjes zijn gelijk en als er probleempjes zijn werkt alléén de oplossing geboden door het CB. Kindjes moeten deze lengte en gewicht hebben, want dat hebben alle kindjes van deze leeftijd, ze moeten zo hard groeien, ze moeten zich in dít tempo ontwikkelen, ze mogen maar zo vaak eten per dag, ze moeten zo veel vitamine D druppels etc, etc.... Er wordt te weinig naar het individu gekeken vind ik. Daarbij komt dat ik een tegenstander ben van bijv. Ria Blom, die het CB juist weer omarmt . Hun pedagogiek is de mijne zeer zeker niet! Dat botst enorm. Ik heb héél lang gediscussieerd met het CB, heel lang. Over allerlei issues. Ik heb altijd opengestaan voor communicatie. Uiteindelijk toen mijn jongste zoon werd geboren, kwam de wijkverpleegkundige op bezoek, uiteraard. Ze zei toen dat ze zich neerlegt bij onze keuzes en beslissingen en dat ze vond dat wij het eigenlijk heel goed doen. Dat was wel een opsteker! Wij komen dus alleen op het CB zes weken na de geboorte, en vanaf dan ieder jaar. Dat gaat goed! Als er tussendoor iets is, of ik maak mij ergens zorgen over, dan ga ik naar het inloopspreekuur. ( Dat is 1 keer gebeurd )
Maar ons CB is dus niet eenheidsworst. Hier geen gemopper toen mijn zoontje met 6 maanden de groeicurve uitschoot qua gewicht. Maar de opmerking: dat komt wel goed als hij gaat kruipen, en gelijk kregen ze. Hier geen gemopper nu ik geen Vitamine D geef. Maar wel het advies (en lees advies, geen dwang) om dat misschien in de winter wel te doen als we meer binnen zitten. Geen gezeur toen mijn zoontje met 11 maanden nog niet zelf ging zitten: komt wel, gezien zijn manier van spelen (op zijn buik), is het niet een prioriteit voor hem. Geen gezeur toen hij met 14 maanden nog niet los liep, geen gezeur nu hij qua spraak nog maar net binnen de lijntjes zat. Mijn zoontje is gewoon niet zo vlot in sommige dingen, maar leert alles wel, alleen op zijn eigen tijd. EN daar geven ze hem de kans ook voor. Dus ik vind het jammer dat anderen zo'n negatieve ervaring hebben bij het CB.
Ik ben "helaas" niet op mijn bekkie gevallen en had ook zeker mijn mond niet gehouden als ze elke keer opmerkingen plaatsten. Gewoon het cb bellen dat je niet meer wil komen en je HA dat je daar voortaan de prikken wil halen.
Angelina, hoe doe jij het dan met vaccinaties? Ik begrijp en waardeer je kritische houding trouwens, ik ben blij dat je erover nadenkt en je eigen conclusies trekt over of het bij jou past. Maar goed, ik ben nog niet geweest (vanmiddag voor het eerst) en kan er niet over oordelen uit eigen ervaring, maar door verhalen die ik hoor ben ik nu al kritisch. Sowieso trouwens, de ervaringen die ik tot nu toe heb zijn al niet zo heel best. Zo lag L de eerste 6 dagen in het ziekenhuis. We hadden die week eigenlijk van niemand bezoek, alleen onze ouders hadden haar gezien in de couveuse en met onze beste vrienden hadden we ngo niet gesproken. Staat daar ineens zo'n ongelooflijke muts van het CB op de stoep die binnen komt en gaat uitleggen (alsof ze voor een klas kleuters stond, echt heel erg) wat we kunnen verwachten van het CB. Achteraf was ik echt woest, waar halen ze het lef vandaan je zo te overvallen en nog wel in je kraamperiode! Het tweede bezoek was door iemand anders die ook niet helemaal spoorde eigenlijk en die mag dan intaken en bepalen of wij het goed doen met ons dochtertje. Anyway, ik dwaal af, hihi. Mijn man ziet namelijk het nut overal wel van in, zeker als het allemaal "wetenschappelijk bewezen" is, dus bij hem kan ik ook niet veel met mijn twijfels vrees ik. Nou, we zullen het zien vanmiddag. @TS: kan me er alles bij voorstellen meid! Maar misschien heb je idd een beter gevoel bij een ander CB? Want ik geloof niet dat het in jouw geval een "principekwestie" is, of wel? Als ze jou wat anders zouden benaderen, zou je dan wel naar het CB willen?
Ik heb ook besloten dat ik er alleen nog maar heen ga voor de prikjes. De laatste keer bij de arts ook een aantal dingen gevraagt en de meest domme antwoorden gekregen. Ben er wel klaar mee. De wijkverpleegkundige gaat opzich nog wel maar dat is ook omdat ik een keer knallende ruzie met haar had gehad. Dus ze weet dat ze tegen mij niet raar hoeft te doen omdat ik ook niet over mee heen laat lopen. Wel jammer dat veel CB's mensen geen goed gevoel geven. Daarbij komen mijn zoontjes nog steeds bij de kinderarts dus vind de arts van het CB erg overbodig.
net buro gebeld dat ik weer een brief gekregen heb dat ik ... en dan verwacht word. krijg nu de volgende afspraak dec 2011!!!! jippie
Mijn vriend en ik hebben ook geen lekker gevoel bij ons CB. Wij vroegen ons ook af of je naar een andere mag of dat het regiogebonden is. Als je bij ons CB binnen komt en de arst en/of verpleegkundige roept hebben ze een houding en uitstraling waar ik geen vertrouwd gevoel van krijg. Ze stralen niet uit dat je alles aan hun kan vragen. Veel dingen die we vragen en/of aangeven word aan de kant geschoven. Mijn zoontje heeft heel veel last van krampjes. En nu zat ik te denken aan KMA, ik geef al gewone hyop-allergeen omdat mijn broer en zwagertje hele hoge allergie gehaltes hebben. Maar dat kan allemaal niet. Hij is al vanaf geboorte verkouden, maakt niet uit... Hij had uitslag op in zijn gezichtje maar dat merkte ze niet eens op. Ik had express niets gezegd om te kijken of het haar op zou vallen, maar nee. Ze praten ook tegen ons alsof we zwakbegaafd zijn ofzo.... En er werden vragen over onze relatie gesteld dat ik me af vroeg of ik bij het CB zat of bij een relatietherapeut.
Jeetje wat een verhaal. Pfff als dat mij zou overkomen zou ik ook niet meer gaan behalve voor de prikjes. Ik heb nu nog mazzel met onze CB. Ze zijn super aardig en zitten ( nog )helemaal niet te zeiken.
Ja dat klopt zoiets heb ik ook ervaren. Mijn zoontje heeft een plat achterhoofd aan 1 kant (is inmiddels al een stuk minder geworden) Dat viel de arts geeneens op omdat ze het te druk had met mijn man ondervragen over zijn baan en stress. Er werd niet naar mijn kind gekeken terwijl ik daarvoor kwam. Dus ja nu ben ik helemaal anti, ook omdat ik weet dat we de volgende keer weer dezelfde arts hebben.
Bij ons zijn ook niet zo veel medewerkers dus we krijgen alleen maar hun. Hij was na het wegen ook helemaal overstuur. Het heeft ons 10 minuten geduurd hem weer rustig te krijgen. Hij was eindelijk in slaap gevallen in zijn Cosi. Ging ze hem wakker maken want ze MOEST een spelletje met hem doen. Ze vroeg aan ons of ie ons al volgde. Dus ik zei ja ook als je met je hand boven zijn gezichtje beweegt. Dat moest ze zelf constateren. Maar uiteraard deed ie het bijna niet, want hij werd uit zijn slaap gerukt. Als ik wakker gemaakt word wil ik ook niet meteen van alles en nog wat doen. Ze vroeg ook of ie een voorkeurshouding had naar rechts. Dus ik zei ja bij de geboorte maar nu niet meer. Daar hebben we goed opgelet. Kreeg ik een folder in mijn handen geduwd dat moest ik maar even doorlezen hoe ik dat kon voorkomen.... Toen dacht ik euhm.... luister je wel. Daar letten we al op en hij doet het zo goed als niet meer.
Wij komen ook alleen nog maar voor de prikjes en thats it! Vorige x keer ik 2 van die briefjes mee of ik die even wilde invullen voor me 2 zoontje. Ze gingen gelijk de prullenbak in! Of de nog speende enzo enzo nou daag mevrouw was half gepikeerd dat ik die blaatje niet bij me had!! Dus heb de beste vrouw ff wijsgemaakt dat ik hier vrijwillig kom en alleen voor het wegen en meten en prikjes en klaar. Nou ze was helemaal verbaast!
Ik vind het wel vreemd dat men de discussie aangaat met het cb. Ze geven toch alleen maar advies, ze verplichten je toch nergens toe? Ik neem de adviezen gewoon aan, kijk of het bij mij en mijn kind past en doe er al dan niet iets mee. Ik vat het allemaal niet op als kritiek. Ik krijg overigens ook wel te horen dat het gaat goed en dat ik het goed lijk te doen. Ik ga er vanuit dat ze het beste met mij en mijn kleine voor hebben.
Gelukkig heb ik een hele leuke arts (de verpleegkundige is wat minder) en die is ook niet pietluttig en denkt buiten de lijnen. Even om te laten zien dat het ook anders kan. Kylian werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis en meteen kregen wij van de kinderarts te horen dat hij te zwaar was voor zijn 4 maanden (hij was toen 8 kilo). En meteen werd Kylian op rantsoen gezet, er werd een fles afgehaald en hij mocht geen fruithapje meer. Maar toen Kylian beter werd huilde hij (in het ziekenhuis) van de honger, ik heb toen gezegd dat ze een fles moesten klaarmaken en als ze dat niet deden ik meteen de stad in zou gaan om alle benodigdheden zelf te halen maar dat hij die fles kreeg. In het dossier werd meteen gezet dat moeder hem overvoerde ondanks hun waarschuwingen. Eenmaal thuis meteen contact opgenomen met de cb arts, die ene fles mocht er weer op en ook weer het fruit. Waar de kinderarts nooit na heeft gekeken is dat Kylian bij de geboorte al 5 kilo was (dus toen al buiten de curves viel), hij heeft nooit naar zijn lengte gekeken (was met 4 maanden al bijna 71 cm). Kortom luister naar je gevoel, als jij je niet prettig voelt bij het cb dan ga je toch niet, volgens mij is het niet verplicht. En de inentingen, overleg het even met je huisarts kan me niet voorstellen dat die de inenting niet zou mogen geven. Groetjes Anita