Oké dit is mss wel erg privé maar uiteindelijk weet toch niemand op het forum wie ik echt ben Ik ben nu 28 weken zwanger en het wordt hoog tijd dat alles een beetje vorm krijgt. De kinderkamer hebben we gelukkig van mijn ouders gekregen als geboorte kadootje. Maar de kamer zelf is nog niets in kunnen gebeuren. gewoon omdat we het niet kunnen betalen. Er zijn nog veel dingen die gekocht moeten worden maar momenteel gaat het gewoon niet. Straks komt de geboortepremie er wel aan maar dat moet dan ook weer opzij voor bevalling/ doopsuiker/ geboortekaartjes. Zijn er mss nog meiden die er heel erg mee zitten dat niet alles kan gedaan worden zoals je het graag wilt gewoon omdat het financieël niet kan? Ik wordt er soms gewoon echt triest van dat er gewoon nog zo weinig in orde is omdat we er het budget niet voor hebben
Hier is het ook een issue. Wij kunnen ook niet alles doen wat we zouden willen, maar het komt goed. Het is een kwestie van andere gedachtegang aannemen. En tja dat is de ene dag makkelijker dan de andere. En dan komen de hormonen er bij en dan wordt je boos en gefrustreerd en verdrietig en het verandert niks.
Ik vind het goed van je dat je dit deelt. Hoe krap is krap, heb je na de geboorte wel geld om voor je kleintje te zorgen. Anders moet je kijken of je ergens op kan besparen. Wij hebben ook geen ruim budget, daarom kopen we veel 2e hands, of we krijgen dingen te leen van andere ouders. Babykamer hadden we 2e hands voor 75, op die manier hebben we toch alles wat we nodig hebben. Ik baal soms wel dat ik niet alles nieuw kan kopen want je wilt toch het beste voor je kleintje. Maar als ik bedenk wat ik bespaar is het het toch wel waard. De tijden worden vanzelf beter
Wat een vervelende situatie voor jullie. Zeker met alle hormonen die door je lijf gieren wil je natuurlijk niets liever dan alles zo snel mogelijk voor elkaar hebben. Aan welke dingen moet ik denken als je het hebt over dingen die nog gekocht moeten worden? Er zijn veel dingen waarvan je als aanstaande ouders wordt wijs gemaakt dat je niet zonder kan, terwijl dat prima te doen is. Sommige dingen zijn prima te lenen, bijvoorbeeld kruiken. Die gebruik je toch maar een hele korte periode. Kijk voor de overige zaken eens bij een kringloop. Dat klinkt niet ideaal, maar zag hier laatst echt een complete uitzet liggen. Waskussens, luieremmers, badjes, kinderwagens, maxi cosi's, noem maar op. De meeste dingen kun je goed schoonmaken en dan zijn ze prima om nog een ronde mee te gaan. Datzelfde geldt voor kleding natuurlijk, even wassen en klaar. Geboortekaartjes kun je zo duur maken als je zelf wilt. Als je het goed uitzoekt kun je via internet volgens mij best goedkope kaartjes vinden. Doopsuikers ken ik niet, is dat een gewoonte voor het kraambezoek ofzo? Misschien kun je zelf iets maken? Denk dat je je vooral niet moet generen voor je situatie. Vraag een beetje om je heen, mensen hebben vaak nog vanalles op zolder staan en willen meer helpen dan je misschien denkt. En bovenal, probeer te genieten van je zwangerschap. Een kindje groeit het best op de liefde van zijn ouders Heel veel succes!
Even vermelden dat ik in België woon Om het krappe gedeelte uit te leggen: Wij zitten in budget beheer. Dwz dat een sociale dienst onze inkomsten en uitgaven beheerd. ben Met mijn ex in serieuze schulden komen te zitten en zijn die nog steeds aan het afbetalen. Ik krijg elke week budget om eten te kopen en te tanken met de wagen, maar dat is maar krap. Daarbuiten is er geen reserve om spullen aan te kopen. In de kinderkamer moet alles nog gebeuren, isolatie op de muren, gipsplaat, plafond, alles gewoon. qwa spullen die gekocht moeten worden, verzorgingskussen, matras voor in het park, badje, lakentjes enz voor in het bedje en park; Ik weet dat je veel tweedehands kan kopen, en ik kijk ook vaak op zo een sites. maar als je niets hebt is en blijft het een dure bedoening. het meest dringende zullen we wel met de geboorte premie kopen maar toch. Voor ons hoeft ook helemaal niet alles nieuw te zijn. Als het maar netjes is. Kleertjes hebben we gelukkig al van vrienden gekregen. Doopsuiker wordt in België gegeven aan het kraambezoek
Dat lijkt me heel lastig.Op marktplaats staan ook erg vaak dingen gratis aangeboden! Dat is wel goed zoeken en vaak kijken,maar dan kom je best het eea tegen. Kan het wiegje/ledikantje de eerste tijd op jullie kamer staan? Dan komt dat kamertje daarna wel een keer toch. Er zijn ook sites als gratisoptehalen.nl en weggeefhoekjes op facebook.
Ik denk dat je dan beter op doopsuiker kunt besparen en dat geld in jullie kindje steken, maar ja ik weet niet of anderen er dan misschien rotte vragen over gaan stellen. Je kunt eventueel oproepjes plaatsen in de supermarkt e.d. voor babyspulletjes om voor een klein prijsje (of gratis) over te nemen. Verder zou ik sowieso proberen zoveel mogelijk van die gratis babydozen op te halen, als je die in België ook hebt. Het is niet veel, maar ieder klein dingetje wat je krijgt hoef je niet meer te kopen..
Hier ook een belg. Voor de doopsuikers,heb je een ava of een makro in de buurt? Je kan daar spulletjes kopen om de doopsuikers zelf te maken. Ook kan je in de ava dan dingen huren om je doopsuikers in te zetten. Voor de rest zou ik zoveel mogelijk dingen 2de hands doen en geen te duur geboortekaartje.
Doopsuiker kan je ook zelf iets leuks/goedkoops verzinnen. Een keer iets anders dan het traditionele zeg maar. Of er indd op besparen zoals al gezegd. Geboortekaartjes kan je ook zo duur maken als je zelf wil. Wij hebben er bewust voor gekozen het niet te doen, een geboortekaartje. Maar je kan bijvoorbeeld ook een tekst + foto + mooie achtergrond mooi aankleden in paint en vervolgens als foto laten afdrukken via Vistaprint o.i.d. Dan ben je misschien voor 50 foto's minder dan 10,- kwijt. Mooie kleur enveloppen erbij kopen via pippoos en klaar ben je. Dit hebben wij ook gedaan met de uitnodigingen voor de eerste verjaardag van ons zoontje. Verder denk ik dat je alles al wel doet om het zo goedkoop mogelijk allemaal rond te krijgen. Maar ik snap echt wel dat het frustrerend is. Je wil alles goed doen en als je zwanger bent denk je dat het kamertje het aller belangrijkste is. Die leuke hormonen werken ook niet echt mee, maar het komt vast allemaal goed. Je zegt zelf ook al, de belangrijkste dingen gaan jullie van de geboortepremie doen
Bedenk je ook dat je zeker de eerste maanden je baby bij jullie op de kamer zal slapen ( bij ons de 2e tot een maand of 9/10 zelfs ivm bv). Kan je niet wat vrienden/ familie vragen om te helpen met het maken vd muren vd kinderkamer? Wij hebben ook een tijd op minimum inkomen gezeten, dus ik begrijp hoe je voelt. Ik zou toch proberen om je over je gêne heen te zetten en hulp te vragen. Succes!
:Ken meer mensen die een vast bedrag per week krijgen om echt het nodige te kunnen kopen. En dat is idd heel krap. Ik begrijp dat je een geboortepremie krijgt. Mischien kan je het beheer bellen en uitleggen dat jullie nu ook al dingen moeten kopen en of er iets te regelen valt. De kans is groot dat ze dat niet doen, maar je kan het proberen. En anders idd bij kennisen en vrienden vragen of ze willen helpen. Als ik in de buurt woonde had ik je graag geholpen, en ik ken je niet eens. Dus dan zouden de mensen om je heeen het ook vast wel willen. Moeilijk om te vragen dat snap ik wel
Als je Facebook hebt zoek een weggeefhoek in je regio daar worden kleertjes en spullen gratis aangeboden... En hier op de site de gratishoek in de gaten houden Doopsuiker zou ik dan achterwege laten en geboortekaartjes ook als je echt zo krap zit en anders zelf wat leuks maken en allen kaartjes oor echt naaste familie en vrienden... Voor veel spullen dus weggeefhoeken in je buurt bijhouden, hier misschien een oproep wat je zoekt en meiden uit je regio wat kunnen bieden en marktplaats afstruinen... Heel veel succes !
En ik weet niet hoe het in belgie zit, maar hier in nederland heb je ook diaconie van kerken. Probeer dat te benaderen, zij kunnen ook veel voor je betekenen!! Geld zullen ze niet geven, maar spulletjes eventueel wel. Ook kunnen ze helpen met de babykamer en je hoeft er niet voor bij een kerk aangesloten te zijn ofzo.
Jony dan krijg je in je 7e maand toch de geboortepremie? Of word die ook niet direct naar jullie overgemaakt. En dat is toch een heeeeeeeeeeeeeel net bedrag onderhand 1200 euro. Probeer zo te denken met dit geld kom je wel een hele weg en de meiden in NL met deze situatie krijgen dat niet Komt allemaal goed!
Geboortekaartjes ga eens kijken bij de AVA , hele mooie kaartjes en kun je zelf evt printen ben je stuk goedkoper uit. Of idd via vistaprint wat al iemand zei.
Voor de derde heb ik alles gekregen behalve haar eerste pakje. En de kinderwagen, die was 50 euro op MP. En oh ja, de draagdoek. De rest? Tweedehands. Gekregen. Niet nodig. Ventileer vooral dat je dingen wel kan gebruiken. Veel mensen bewaren juist babyspullen om er ooit iemand een plezier mee te doen maar iedereen koopt alles nieuw.... Een kolf kon ik lenen van een vriendin. Kleertjes krijg ik van een kennis en vriendinnen met oudere kindjes. Box is niet nodig, speelgoed evenmin. Luiers kosten geld maar even zoeken op MP en je hebt de hele luierperiode voor 100 euro klaar. Geboortekaartjes... tja, het is maar waar je je geld aan uit wilt geven. Als ik het financieel echt lastig had, zou ik het hier niet aan uitgeven iig... Bij een eventuele volgende doe ik het ook niet meer.... Kinderwagen kan je vervangen voor een draagdoek. Baby kan ook lekker bij jou in bed slapen. Zonde toch, een boel geld uitgeven voor andere mensen hun gekke denkbeeldjes van hoe het moet, terwijl je het geld veel beter zelf kan gebruiken? Nog een tip: koop pas iets als je het echt echt echt nodig hebt. Bij kringloopwinkels haal je ook een boel weg voor weinig en wat ik al zei, ventileer gewoon dat je bepaalde dingen wel kan gebruiken! Mensen geven het graag. Plaats evt. hier een oproepje met de dingen die je kan gebruiken!
Wat Black Roses hierboven zegt. Uiteindelijk heeft je kindje niet meer nodig dan een bedje om in te slapen en liefde (heel veel liefde) van zijn of haar ouders. So what dat de kinderkamer nog niet af is als de baby komt? Dat is vervelender voor jou (qua gemoedstoestand) dan voor je kindje. Focus je maar op wat belangrijk is meid, de rest komt vanzelf wel. Enneh, vergeet niet te genieten ondanks je zorgen
Ik lees dat de geboortepremie ongeveer 1200 euro is. Onze schatting is dat we maximaal 1000 a 1200 euro kwijt zijn aan alle spullen. We hebben al best veel gekregen en de grote dingen van marktplaats gehaald. Ik denk dat je echt een heel eind komt met die geboortepremie hoor Laat ook vooral iedereen dat je op zoek bent naar spulletjes, dan komt het vaak wel binnenstromen. Succes, kan me je frustratie wel voorstellen.