Tijdens mijn vorige bevalling hebben mijn zoontje en ik een infectie opgelopen met streptokok B bacterie. Ik weet dat ik niet thuis mag bevallen en dat ik de laatste maand van de zwangerschap bij de gynaecoloog loop ipv bij de verloskundige. Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat er anders is of waar ik rekening mee moet houden. Wie heeft er advies of weet hier meer van?
Volgens mij heb je te maken met het GBS-bacterie, wat belangrijk is dat wanneer je weeen beginnen, dat je dmv infuus antibiotica krijgt toegediend. Het schijnt dat mijn moeder en zusje drager zijn van dit bacterie en ik laat mijzelf in mijn laatste week ook controleren op GBS. In Amerika en nog meer landen wordt dit standaard gecontroleerd bij zwangere vrouwen, hier in NL niet... 8)
Je wordt onder extra controle gehouden en je moet heel goed letten op gebroken vliezen!! Hier heeft de bacterie vermoedelijk zijn gang al kunnen gaan door een scheur in de vliezen. Mocht je meer willen weten mag je altijd pb-en. Ik ben ook drager zonder dat we dit wisten en hier heeft het bijna een fatale afloop gehad en heeft onze dochter 10 dgn gevochten op de IC.
Ik ben ook draagster. Ik woon niet in NL en hier in Zwitserland wordt er standaard op getest. Ik ben bevallen met antibiotica infuus (2x). Als de vliezen breken moet je meteen naar ziekenhuis om de antibiotica te krijgen omdat je kind anders besmet kan raken met fatale gevolgen.
Bij mij hebben ze deze bacterie ook pas ondekt, ben meteen vanuit verloskundige naar gynaecoloog verwezen, deze heeft met gisteren verteld dat ik meteen bij de 1wee of als mn vliezen breken naar het ziekenhuis moet om aan n antibiotica infuus gelegt te worden, dit moet minimaal 4 uur v de bevallin en aangezien t mijn 2e kindje is moet ik me meteen melden...
ik weet al een tijdje dat ik drager ben.... ze gaan een kweek afnemen bij 34 weken geloof ik ofdat het niet verder is ontwikkeld is dat het niet?mag ik zelfs thuis bevallen. toevallig wil ik dat niet ik wil in t zh maar t is dus ook afhankelijk van het zh ofdat ze gelijk antibiotica geven want dat bekijken ze ter plekken met de bevalling. en ik mag nu ook gewoon bij de normale verloskundige blijven lopen alleen als het straks toch verder gaat dan moet t klinisch worden.. dus wel apart dat er zoveel verschillende regels zijn wat betreft het dragerschap he?
Hier precies hetzelfde als angiebaby. Ik word ook getest op 34 weken en dan doormiddel van infuus bevallen. Verders veranderd er niet zoveel.
Heel veel vrouwen dragen deze bacterie bij zich. Het levert pas een probleem op als er een kolonisatie aanwezig is. Dit houdt in dat je heel heel veel van deze bacterie bij je draagt. Dan loop je een verhoogt risico om je baby te besmetten tijdens de bevalling. Bij mijn eerste bevalling is GBS bij mij geconstateerd en moest ik dus aan het infuus met antibiotica bevallen en 24 uur in ziekenhuis ter observatie blijven. We hadden gelukkig niets. Rond 32/34 weken moet ik weer naar de gyn. en wordt er een kweek gemaakt. Als er uit deze kweek blijkt dat er geen kolonisatie aanwezig is, dus dat ik de bacterie niet in grote getalen bij me draag, dan mag ik gewoon thuis bevallen, zonder antibiotica infuus.
Ik heb ook deze bacterie. Mag je trouwens met een infuus in wel onder de douche? Bedenk me ineens dat ik misschien wel tijdens een weeen-ellende onder de douche wil. Heb gelezen dat dan soms het sneller gaat. Iemand die dit weet?
t ligt er dus denk ik echt aan hoever deze bacterie zit,dat weet ik trouwens niet ofdat je dan nog mag douchen....
Ik ben ook drager van deze bacterie. Dat wist ik al voordat ik zwanger was. Ik heb de ergste verhalen op internet gelezen, daarom ben ik direct naar de huisarts gegaan om te vertellen dat ik zwanger was. De huisarts heeft overlegd met de gyn en er is niets aan de hand. Ik kan gewoon onder controle blijven bij de verloskundige en ik kan eventueel thuis bevallen als ik dat zou willen. Maar wij kiezen er toch voor om in het ziekenhuis te bevallen. Als mijn vliezen breken moet ik wel binnen 18 uur bevallen ipv de standaard 24 uur. Ik moet ookin de gaten houden ofdat ikj een blaasontsteking krijg tijdens de zwangerschap of als ik koorts krijg. Dus als er een reden is dat ik mijn kindje heb of kan besmetten met deze bacterie dan word ik tijdens de bevalling aan een infuus gelegd.
Wat ik eigenlijk nog nooit begrepen heb is dat in NL hier niet standaard op wordt getest. Hier gebeurt dat namelijk wel en volgens mij kun je daar een hoop ellende mee voorkomen. Bij mij is bij beide zwangerschappen gecontroleerd op de aanwezigheid en beide keren gelukkig niets aanwezig. Maar zou het wel fijn vinden om zoiets van tevoren te weten. En niet achteraf wanneer of ik of m'n kindje ineens heel ziek blijk te zijn... Maar ach, denk dat ik met de ervaringen met de zorg hier wel meer vraagtekens heb bij die in NL.....
Ik vind het raar dat er bij iedereen verschillende dingen worden ondernomen door de gyn.. ik mag niet meer naar verloskundige, moet meteen bij 1e wee of gebroken vliezen naar ziekenhuis en andere weer niet. Wel heel fijn natuurlijk als je toch thuis mag bevallen begrijp me nie verkeerd.
nou en toch, ik zou blij zijn als ik in eht z'huis zou móeten bevallen als ik jou was, want zou nóóit geen risico's nemen met een bacterie (als streptokok). Ook onze dochter is zéér ernstig ziek geworden, heeft lange tijd op randje gelegen én is er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen ook al is ze blijven leven! Ik zou gewild hebben dat ik het toen wist, maar echt NOOIT thuis willen bevallen zodra je weet wat de gevolgen kúnnen zijn.......Niet om iemand bang te maken, maar denk er goed over na, want in mijn ogen weegt een z'huis bevalling terwijl je graag thuisbevalling wilt, echt niet op tegen het doodziek kunnen worden van je kindje....Ik moet ook binnenkort weer bevallen, mét streptokok ook nog gekoloniseerd aanwezig, dus móet aan infuus etc. maar ben er blij om dat ik nu deze mogelijkheid heb!
Tuurlijk ik was zoiezo al van plan in het ziekenhuis te bevallen, maar begrijp niet dat het met zo'n bacterie niet verplicht wordt als je kindje dr ziek van word/kan worden.
ik snap dat dus ook niet dat er geen vaste regel is best wel onzeker ik zal t maandag eens aan mn vlk vragen
heb je al wel eens op de site gelezen van www.ogbs.nl daar staat ook wel veel heel duidelijk op. En je zou evt. ook vragen kunnen sturen, heb ik ook gedaan en kreeg nog keurig antwoord ook. Ik dacht ook altijd dat het verplicht ís maar je hoort toch idd. wel tegenstrijdige verhalen erover.
Ze kunnen ook rond 20 wk je urine controleren als daar een teveel aan een bepaald eiwit zit krijg je alvast een antibiotica kuur. En dan weer tijdens de bevalling. Mijn zoontje is ook ziek geworden en ze wisten al voor de bevalling dat ik het had en geen antibiotica gehad terwijl ik dat achter af wel had moeten krijgen maar goed mijn mannetje is er nog. Dit alles heb ik besproken met de Gyn tijdens een voor gesprek voor dat ik zw zou worden.
Ik heb wel tien ab kuren gehad deze zw. schap en het is nooit weggegaan dus het geeft zo weinig garanties hè??! Dat je geen ab gekregen hebt joh...."gewoon" fout van z'huis of waarom hebben ze dat toen niet gedaan?? GElukkig idd. dat je mannetje er nog is, want wat kan het toch fout gaan door zoiets....
Wat ik heb begrepen is dat je altijd GBS bacterie houdt. Waarom ik dan als die waardes niet goed zijn een kuur krijg weet ik niet maar alles is beter als vorige x.We hebben ook tijdens het gesprek met de Gyn over gehad. Ze zei nog heb je geen kuur gehad dan nee dus zei ik oooo zei ze. Toen is ze het gaan opzoeken en tegenwoordig is het als je langer als 18 uur gebroken vliezen hebt krijg je het ik 16,5 maar door mijn zoontje krijg ik het nu gelijk. Ja je hoort het vaak genoeg dat een baby overlijdt nog in de buik of vlak na de geboorte. Ik snap niet waarom ze niet iedere vrouw ff checken bij mij kwamen ze er achter doordat ik vaak een schimmelinf had en ze een uitstrijkje maakte. Ik liep zo ie zo al op het zh dus dat maakte voor mij niet uit.