Wij doen ouder & kindzwemmen, bij een zwemschool waar ze tzt automatisch doorstroomt naar een diplomaklasje. Erg handig vanwege wachtlijsten hier, en het is erg leuk voor haar (heel relaxed op zondagochtend).
Hier adviseren ze tussen 5-6 jaar. Kinderen zijn dan gewent aan school, meer spierkracht, betere concentratie etc. Onze zoon start na de zomer vakantie. We schijven hem voor de zomer in, zodat hij in september kan starten. Hij is dan 5 jaar en 9 maand.
mijn zoontje gaat na de zomervakantie erop is net 4 dus eerst gewend op de basisschool en dan straks beginnen hij houd van zwemmen zwemt elke maand met zijn vader en is niet bang in het diepe en heeft veel kracht
Niet te vroeg! Tussen 5-6 jaar is prima! Wij zijn helaas te vroeg begonnen (hadden daarvoor altijd baby/peuterzwemmen gedaan) en nu maar een tijd gestopt omdat hij het gewoon nog niet trekt. Te weinig spierkracht, te koud in heg bad, te moe na een dag school. Combinatie van allerlei factoren. Met m'n jongere kinderen wacht ik zeker een jaar langer
Hier mag t vanaf 4,5 en zijn toen ook begonnen, ze kon er zelf nl niet mee wachten zo graag wilde ze. Kan zijn dat ze er dan langer over doet maar ze vind t zo leuk
Hier allebei begonnen rond de vierde verjaardag. Altijd ouder/kind en overlevingszwemmen voor peuters gedaan. Watervrij waren ze dus al allebei. Dochter is net begonnen, maar gaat prima mee met het groepje. Zij is ook gemiddeld qua grootte. Zoon is erg klein voor zijn leeftijd. Maar ook in 15 maanden a gehaald (is gemiddeld hier, 1x pw 45 min les). Genoeg kracht, concentratie en motivatie!
Hier al gestart met 3,5. Ik ben met haar altijd naar baby- en peuterzwemmen geweest vanaf 7 maanden, maar ik hield haar gewoon niet meer (en dat terwijl ze nog geen 13 kilo is). Bij deze zwemschool mocht ze pas na de komende zomervakantie starten en nog zo lang baby- en peuterzwemmen zag ik niet zitten. Dus op zoek gegaan naar een zwemschool waar ze eerder mocht starten. Ze zwemt nu sinds half december en heeft 2 van de 4 tussendiploma's voor ze op mag voor A. Ze heeft een half uur per week les en doet het super. Heeft zoveel kracht dat de zwemjuf haar nu al bijna niet meer kan corrigeren.
Hier mogen ze pas met 5 jaar beginnen, dus dl zal in januari starten, ze wordt in december 5. En ik vind het ook wel prettig dat we nog even wachten. Dl is er zeker wel aan toe, geeft ook niks om water, springt er moeiteloos in etc. Maar ze is eigenlijk nog maar pas begonnen met school en dat neemt nog steeds veel energie, ze is aan het eind van de week wel op. En dan nog twee keer in de week moeten zwemmen zou wel een beetje veel worden.
Het is erg afhankelijk van je kind. Onze oudste was net 5 toen hij startte. Hij had met een turbocursus in 3 maanden A en daarna in 2 maanden B. Hij was en is een echte waterrat en vond de turbocursus echt geweldig. De middelste was 4,5 toen hij startte. Hij heeft 2 jaar over A gedaan en 3 weken over B. Hij deed er vooral heel lang over omdat het hem geen klap interesseerde en hij ook totaal niet oplette. Terwijl wij eigenlijk hadden gedacht dat hij het veel beter zou kunnen, omdat hij motorisch veel handiger is dan de oudste en een beetje concentratievermogen heeft. Maar hij vond het gewoon niet leuk. De jongste is in januari 4 geworden en mocht omdat hij op peuterzwemmen heeft gezeten gelijk door naar gewone zwemles. Omdat wij hem in een klein groepje wilde, moest hij wel even wachten tot er weer een klein groepje startte, maar hij is in maart begonnen. Hij is de kleinste, maar hij is dankzij de peuterzwemles helemaal watervrij en dat is toch wel handig. En hij is echt dol op zwemmen en water. Het valt mij reuze mee hoeveel uithoudingsvermogen hij heeft en hoe goed hij kan opletten. Hij had altijd al wel de beste concentratie van de drie, maar hij doet het echt erg goed tot nu toe. Hij is eigenlijk de beste van zijn groepje. Vorige week hoorde ik toevallig een paar moeders over hem praten en toen stond ik stiekem wel even te glimmen van trots, haha. Qua energie kost het hem wel wat. Meestal valt hij in de auto naar huis al in slaap en hij is twee middagen per week nog vrij van school en dan slaapt hij vaak ook wel een uurtje op de bank. Maar hij doet het verder allemaal prima, dus hij kan het wel aan.
Onze zoon ging op zwemles toen hij 4 jaar en 8 maanden was. We gaan best vaak naar het zwembad dus had best wat "ervaring". Sprong zo het diepe water in. Durfde al onder water etc. Motorisch is hij sowieso sterk. En hij zat vanaf 2,5 jaar op gym, dus qua concentratie ging het goed. Dat was hij al gewend. Ligt dus denk ik erg aan hoe het kind zelf is..
Echte les kan vanaf 4 jaar hier. Mijn zoon zit van baby af aan op zwemmen. Tot 4 jaar zwem je als ouder mee. Hij is nu 2.5 en al helemaal watervrij.
Onze oudste had een behoorlijke motorische achterstand du heb ik het advies van ijn therapeut opgevolgd en gewacht tot hij zijn verschillende ledematen beter tegelijk kon aansturen. Dus hij was ruim 7 jaar voor hij op zwemles ging! Hij is nu een maand of 8 bezig en heeft van de week geoefend met kleding aan!
Mijn dochter is met 3 jr en 9 mnd begonnen. Ze heeft nu 6 lessen gehad en mag al een ander kurkje. Gaat dus heel goed. Ze zwemt overigens bij de kikkersprong en dat is op zondag wat ik zelf wel fijn vind.
Oudste is begonnen in de week dat ze 4 werd en heeft nu net afgelopen zaterdag haar a diploma gehaald, 13.5 maand over gedaan. Jongste wordt volgende maand 4 en start na de zomervakantie. Ik vind het fijn om vroeg te beginnen en de kinderen vinden zwemmen leuk dus helemaal prima.
Mijn kinderen zwemmen ook op zondag bij de kikkersprong Ontopic: mijn tante geeft al 30 jaar zwemles en zegt: bij 'normale' kinderen liefst vanaf 5 jaar. Begin je eerder betekent het meestal een hele lange weg. Mijn oudste (ass) begon met bijna 6, mijn jongste met 5.
Mijn oudste begon met 4 jaar en heeft er dik 2 jaar over A gedaan. Binnen 1,5 maand B De middelste begon met 5,5 jaar en mag nu zaterdag afzwemmen.Hij heeft er precies 12 maanden over gedaan. Beide kinderen zijn gek op water,dus daar ligt het niet aan