Toch blijf ik dit wel grappig vinden, alle reacties. Feitelijk sparen wij voor Mandy... maar ze beseft het wel degelijk hoor! Want we vragen wel eens of ze een snoepje wil kopen of het wilt bewaren, en steevast wil ze het bewaren, want ze wil wat groots kunnen kopen. Maar nu is het kermis hier.... en tadaaa... ze geeft dan zelf aan dat ze graag een zuurstok op de kermis wil kopen Zo pittig... en dan gebeurt dat ook. Als ze dingetjes voor haar haar wilt kopen, vraagt ze ook netjes of ze wat centjes mag, en of ik mee wil gaan.... Dus tja... ik denk dat 4 jarigen slimmer zijn als we denken
Wij geven nog geen geen zakgeld. Wel heeft hij een spaarpotje waar hij 50ct in 'spaart'. Als ik 50ct in mijn portomonaie heb zitten of opa of oma ofzo krijgt hij dat weleens om in zijn potje te doen. Maar goed hij vindt het centjes in het potje doen heel leuk maar voor de rest kijkt hij er niet naar om. Toch ondertussen 50euro opgespaard zo
Wij geven geen zakgeld, ik weet niet wanneer we dat gaan doen maar ik vind haar nu (3 jaar) echt nog te jong.
Ik heb gestemd vanaf 4 jaar en daarmee bedoel ik vanaf het moment dat ze het ook echt snappen. dus dat zal meer op 6 a 7 jaar uitkomen.
ik heb via mijn tante een leuk idee gekregen. Tot nu toe ook nog geen zakgeld hier. Maar ze gaf aan dat ze haar kinderen elke maand geld op hun eigen rekening gaf zo oud als ze zijn. Dat vond ik een super idee. Dus hier starten we dan ook met 4 euro per maand die hij zelf mag gebruiken of sparen ... Ik vind het een leuk idee . De kinderen willen steeds meer hebben en zo kunnen we dat een beetje gaan uitleggen wat iets kosten enzo. ik ben het er wel mee eens dat ze al snel bewust zijn van het uitgeven, bijvoorbeeld op de rommelmarkt kan die van mij al goed zelf handelen hoor .... beter als mama ... hahahaha. Misschien een idee voor andere? nou is geld op een rekening zetten natuurlijk anders als contant geven, maar zodra ze dan een jaar of 6 zijn is het wel een stukkie duidelijker.
Mandy heeft iets onwijs leuks en nuttigs gekocht van haar spaargeld uit de spaarbuis! Een kinderstoel bij jysk vandaan...35 euro. Zelf betaald.. en mega trots! *papa en mama ook*
Mijn dochter krijgt weleens wat centjes van mij of van dr papa. 9 van de 10 keer ligt dr portemonnee thuis maar laatst was er een rommelmarkt en leek het me wel leuk om dan haar portemonneetje mee te nemen. Ze heeft toen zelf van haar centjes een little people huis gekocht.
Ik heb geen idee wanneer ze zakgeld gaat krijgen. Denk vanaf een jaar of 6. We sparen een vast bedrag per maand voor haar, en ze krijgt regelmatig de muntjes uit de portemonnee van papa. Ze vind het gewoon leuk om die in haar spaar leeuw te doen, ze snapt er nog niks van. Ze heeft wel een keer stickervelletjes gekocht van haar eigen geld, daar was ze wel heel trots op en heel blij mee. Bij opa mag ze trouwens ook vaak het losgeld in een spaarvarken doen (die van opa dus, is niet voor haar), als ze dan een paar muntjes erin heeft gedaan zegt ze: "opa zo heb je wel genoeg, deze mag ik hebben"
Sparen doen we al, maar dat staat voor ons los van zakgeld. Geen idee wanneer we daarmee starten. Ik denk vanaf groep 3 ofzo. Ze hoeft er dan geen klusje voor te doen. Meehelpen in huis hoort gewoon bij de (onze) opvoeding, maar ze krijgt er niet voor betaald. Nu gooit ze haar kleding zelf in de wasmand en ruimt ze mee de tafel af in ruil voor.....een bedankje en een dikke kus.
ik spaar maandelijks 20 euro per kind (meer kan ik nu even niet) maar de oudste (bijna 3) krijgt nog geen zakgeld. als we boodschappen gaan doen vraagt hij wel om een centje om gewoon in zijn zak te hebben. ik denk dat ik pas met een jaar of 6 met zakgeld begin en dan met een euro of 2.
Hier begonnen met zakgeld 0.50 cent per week toen hij door ging krijgen dat die leuke blauwe leeuw ( oude postbank) die op zijn kamer staat wel leuk was hihi grappig ding als je er geld in stopt zegt t raaaarwww en gaat het puntje van zijn staart branden.(spaarrekening pas bij 21 jaar open) Pas bij de nieuwe bank een eigen rekening gehad incl pincode en nu gaan de centjes daarop en mag hij zelf beginnen met het leren pinnen ( wel natuurlijk onder mijn beheer). Vind leren omgaan met geld erg belangrijk en ach met die nieuwe machines bij de nieuwe bank kan je zelfs 0.05 eurocentjes storten haha
wij sparen voor beide kindjes. de kindjes zelf krijgen af en toe wat kleingeld of als opa of oma komen wat muntjes om in hun spaarvarkens te stoppen. het idee va geld snappen ze nog niet. ze halen t geld er weer uit en stoppen t erweer in. zo zijn ze uren bezig een briefje wil ze overigens niet hebben, dat is er maar 1 en muntjes een hele hand vol haha
jeetje ik vind dat wel erg jong hoor in de poll om dan al zakgeld te geven..... haha ik zat meer te denken in de trant van eind lagere school, haha! maar de praktijk zal het uitwijzen, als ze er echt om gaan vragen en echt bewuster zijn van geld dan komt dat vanzelf denk ik. wij sparen nu elke maand een vast bedrag voor de kinderen. en wat ze nodig hebben krijgen ze van ons.met bv vakantie ofzo krijgt de oudste in zijn eigen portemonnee wat geld waar ie dan zelf iets van mag kopen.
Ik vind va groep 3 vroeg genoeg. Dan is j 6,5. Hij 'verdient' zo nu en dan wel iets als ie klusjes doet. Maar dan gaat t om 20 ct ofzo. Net wat ik in m'n portomonnaie vind. Besef van geld begint nu wat te komen.
Wij sparen maandelijks 25 euro per kind, wordt op hun eigen rekening gestort. Zakgeld nog niet over nagedacht, maar dat vind ik nu nog niet hoeven. Af en toe krijgen ze een centje van opa en opa, die de spaarpot in gaat...