wanneer beginne met fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door lovewinnie, 5 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wanneer beginne met fruithapje

1. eerder dan 3 maanden

2. tussen 3 en 4 maanden in

3. tussen 4 en 6 maanden

4. na 6 maanden

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    zal dit graag willen weten. ben aan het denken om op 1 januari te beginne en dan is ze 3,5 maand oud, gewoon een hapje en dan kijke wat ze doet.

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

In het foldertje van het CB over bijvoeding, heb ik gelezen dat je pas na 4 maanden mag beginnen met bijvoeding. En dan als voorkeur om eerst groente te proberen, omdat dit minder belastend is voor de darmen. Ik zou dus zeker niet voor de 4 maanden beginnen met een fruithapje.

Ikzelf wil vanaf 4 maanden een hapje groente proberen. Een bepaalde groente een paar dagen geven, daarna pas een nieuwe groente introduceren. Zo kun je goed in de gaten houden of er reacties optreden. En als dit goed gaat, dan pas een fruithapje proberen, dat zal waarschijnlijk pas rond 5 a 6 maanden zijn.

Groetjes Saskia

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik wist niet dat een groente hapje beter was zal dan maar daar mee beginne. heb er al eentje in huis met worteltjes :) en ga die 1 januari dan maar een hapje proberen. alicia is aan het mee smaken als wij eten, zabbelt op haar vuisje, heeft behoefte aan meer eten maar zit al aan de max etc. het is dat het nu nog niet mag maar anders had ik er al mee begonne.

4. faith82

faith82 Actief lid

5 jun 2006
    367
    0
    0
    Wij zijn begonnen met fruit (banaan) toen onze kleine 5 maanden oud was.. 3 dagen achter elkaar hetzelfde fruit geven en kijken hoe hij daar op reageert.. en toen weer ander fruit geprobeerd. Ging prima en hij smikkelde gelijk lekker weg..

succes

liefs Faith

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle was 5 maanden toen ik met fruit begon. Ik had al eerder willen beginnen maar we gingen op vakantie en het leek met niet zo'n goed idee om nog meer veranderingen te veroorzaken..

Jelle heeft als eerste fruit gehad, en 2 weken later ook groente. Hij zat ook het eten zowat uit onze mond te kijken.. Hij zit sinds deze week op de 6 mnd potjes en hij vind het heeeerllijk! :D

6. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Laura is begonnen toen ze 5 maanden was! Maar ik maak bijna altijd alles vers! Ze vindt verse banaan, papaya en meloen toch wel het lekkerst. De potjes neem ik van gerber omdat die geen suiker toevoegen. Wel geef ik nog steeds 2 tot 4 dagen hetzelfde eten. Aan groenten eet ze pompoen, spercibonen, broccoli, peentjes en bloemkool. Ook heeft ze zoete aardappel met vis gegeten (was nog niet zo'n succes). Verder geef ik er altijd aardappel bij nu.

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben begonnen met 5,5 maanden.
    Een paar hapjes groente en nu ook een paar hapjes fruit.

8. lianne1984

13 nov 2006
    98
    0
    0
    ik ben met bijvoeding begonnen toen sanne iets ouder was dan 3 en halve maand ze heeft er tot nu toe niks aan over gehouden ik denk ook dat ze er op dat moment aan toe was.
    je moet dan als je denk dat je kindje er aan toe is gewoon een paar hapjes proberen en dan kan je vanzelf steeds meer geven.
    ik geef nu potjes van zes maanden ze zit er gewoon van te smullen.

groetjes lianne

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Erik deed dat ook toen ie 3 en halve maand oud was : smakken en sabbelen op knuistje als wij aan het eten waren.
    En toch was ie nog lang niet toe aan vast voedsel. ( we hadden het geprobeerd )
    Het cb zei ook dat het smakken en sabbelen op knuistje deel is van de ontwikkeling en het niet betekend dat de kleine vast voedsel wil eten.

Maar je kan het altijd proberen als je dat wil. Als de kleine er niet aan toe is dan merk je dat gauw genoeg ;)

10. emmie

emmie Niet meer actief

Seff is nu bijna 6maand en krijgt nu heel af een toe een groente of fruit hapje...om alvast een beetje te laten wennen, over een paar weekjes gaan we er echt mee beginnen, en dan wil ik het allemaal zelf gaan maken!

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

als er vodingsallergieeen in de familie voorkomen dan niet eerder als 6 maanden beginnen.

wij zijn met Dano iets eerder als 5 maanden begonnen met fruithapje. en dan als eerste een paar dagen banaan, toen een paar dagen peer toegevoegd etc etc. ik maak alles zelf en als hij goed reageerde op een fruitsoort mengde ik later ook soorten bij elkaar. na een tijdje zijn we begonnen met groentehapjes op dezelfde manier.
    hij eet nu:
    banaan, peer, meloen, appel, sap van een navelsinasappel
    bloemkool, brocoli, wortel, courgette, spercibonen, romaat
    en nu ook rijst en aardappel toegevoegd.

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    De voorkeur geniet om pas met 6 maanden met bijvoeding te beginnen ivm de darmrijping, voor die tijd heeft geen zin omdat het voedsel niet verteerd wordt.
    Nu komt het niet met een week op aan,maar 3,5 maand ook ivm allergie opbouw, lijkt mij echt veel te vroeg.
    Ik ben met Jelte pas met (ruim) 6 maanden begonnen.
    Eerst groente , later fruit.

13. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    ik ben met 5.5 maand zo ongeveer begonnen........had willen wachten tot hij 6 maanden was maar hij was er echt aan toe.....hongerig naast de volle flessen die hij kreeg

ik heb wel eens een keer groente gegeven hiervoor maar dat was echt een enkele keer puur omdat hij naast de flessen nog honger had en al op de max van melk per dag zat maar dit was maar een paar keer.

ik vind 3.5 maand wel erg vroeg als er geen specifieke reden is om hier al mee te beginnen (bv reflux of iets dergelijks)

14. Secretje

Secretje Actief lid

28 aug 2006
    372
    0
    0
    Ondanks dat ik weet dat het met 6 maanden beter is, gaan we hier toch proberen om met 4 maanden met groente te starten. Reden hiervoor is dat Quinten met 3 maand al aan zijn maximum voeding voor hongerige babies zit (en nog wel meer zou willen) :( .

Met Ruben hadden we hetzelfde probleem wat betreft hoeveelheid voeding. ook bij hem zijn we met 4 maand groente gaan geven. Hij hapte meteen heel gretig van de lepel en slikte alles goed door zonder kokhalzen of uit de mond laten lopen.

Reden van mij om met groente te beginnen: babies houden van zoet en fruithap is ook zoet. Groente is veel minder zoet en dan went het kindje meteen aan een minder zoete hap.

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alicia zit al 2 wk aan de max voeding van 1 liter per 24 uur en afentoe zou ze nog wel dat willen maar goed dat mag niet. dit is mede de rede dat ik wat eerder wil beginne. dinsdag moet ik naar het cb wat ik nu moet doen. voeding voor hongerige babys is geen optie volgens hun omdat ze moeite heeft met de ontlasting en hier dus al speciale voeding voor krijgt. dit zal elkaar tegenwerken.

ze is 12 december pas 3 maanden dus dat duurt nog wel even maar wilde 1 januari langzaam aan beginne

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het wereldwijde advies is niet voor niets al bijna 10 jaar om met 6 maanden te beginnen met de introductie van bijvoeding.
    De absolute minimumleeftijd is 4 maanden.

Aan vroeg bijvoeden zitten gewoon risico's. Het kijkt heus niet op een paar dagen eerder of later. Maar ik snap werkelijk niet waarom mensen het lot willen tarten en zo supervroeg al bijvoeding aan een kind gaan geven.

Tot 6 maanden hebben ze het helemaal niet nodig qua voeding. Voor die tijd hebben ze er meer last dan lust van.

En voor je zelf is het ook vervelender: de luiers gaan harder stinken en je hebt meer was...

17. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Ik wil ook pas beginnen rond de 6 maanden met bijvoeden. Wat is nou twee maanden wachten op een mensenleven? Als dat toch het beste is voor je kind. Ik heb er ook helemaal nog geen zin in! Bv geven is veel te leuk! :D

18. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Ik heb gehoord dat worteltje de beste keuze is om te beginnen, dus dat is alsvast goed. Op het potje staat vanaf 4 mnd, dus als je het iets eerder geeft zal ze daar heus geen blijvende schade aan oplopen. Je loopt alleen het risico dat je zelf helemaal oranje bent en zijn niets heeft binnen geregen!

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ja dat zie ik hier inderdaad wel gebeuren :)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kindje moeite heeft met de ontlasting, dan mag je per fles 15-20cc extra water toevoegen. Dan zit ze voller, en de ontlasting gaat gemakkelijker.

Kijk verder eens goed naar haar: is de honger echte honger, of is het zuigbehoefte? Sommige hongerlapjes zijn een stuk minder hongerig als de fles op een andere manier wordt aangeboden:
    -nr 1 speen op de fles
    -dop er stevig op
    -fles niet in de mond doen, maar met speen om de lipjes aaien en kind zelf laten toehappen
    -halverwege de fles een boer/verschoonpauze inlassen
    -vaker op de dag een kleinere fles
    -per fles 15-20cc extra water
    -kind wat rechterop houden tijdens het drinken
    -na de fles en de boer een speentje

Deel Deze Pagina