Hoeveel uren kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mc87, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    #1 mc87, 1 jul 2014
    Laatst bewerkt: 1 jul 2014
    Hoeveel uren kraamzorg willen jullie?

We hebben vorige week de intake gehad en hebben voor 30 uur gekozen...
    Ze wilden ons 49 uur geven, dat vonden we erg veel. Ik had gelezen dat 24 uur ongeveer gebruikelijk is. Maar dat weet ik ook niet zeker.

We hebben verder ook geen kinderen en mijn man neemt twee weken vrij na mijn bevalling en kan daarna eventueel nog enkele dagen thuis werken. Dus heel veel hulp hebben we ook niet nodig, we hebben familie en vrienden met kinderen in de buurt wonen die ons ook kunnen helpen als we er niet uit komen en ik vind het ook niet prettig als er constant een vreemde in huis is de hele dag.

Is dat dan zo raar? om minder uren te nemen?

2. godblessed

godblessed Bekend lid

11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Laat ze je niet uren aanpraten als je ze zelf moet betalen.Ik neem het minimum wou eigenlijk geen kraamzorg genoeg hulp maar het is blijkbaar verplicht nu heb ik 2 uur per dag en kijk er nu al niet naar uit..Daarom jij bepaald jij bent de baas hun verdienen mijn vk zei je moet gewoon duidelijk wezen hun horen niks te bepalen vpor je alleen te adviseren dus 30 uur is 30 uur geen 49

3. GipsyWomen

GipsyWomen Actief lid

24 mrt 2013
    125
    0
    0
    Ik had 24 uur gekozen, maar toen het eenmaal zover was ben ik over gestapt op het grote pakket! En daar ben ik echt heel blij om...aangezien ik zelf niet meer kon lopen enzovoort. En ik had een top kraamverzorgster dus vond het jammer dat ze weg was! Je kan altyd achteraf nog voor een ander pakket kiezen...

4. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Er zit 40 uur in ons pakket. Niet bij stil gestaan dat je zelf voor minder kon gaan.

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Wij nemen wel 49 uur. Ook eerste kind en man neemt ook twee weken vrij. Maar ik zie de kraamzorg gewoon als fijn, iemand die je op weg helpt, je huis een beetje netjes houd, ondersteund in borstvoeding, voor de visite en was zorgt. Ik hoop er een gezellige tijd van te maken.

Mocht ik het toch niks vinden of niet nodig denk te hebben kunnen we altijd nog dan overleggen om de uren te minderen. Ik kan ook niet voorspellen hoe ik me na de bevalling voel. Misschien ben ik snel op de been of ben ik juist gesloopt en uitgeschakeld! Dat bekijk ik op dat moment wel.

Wel hebben wij een goede verzekering met extra pakketten en hoeven wij ook geen eigen bijdrage te betalen voor de kraamzorg. Dat scheelt ook in de keuze. Als jij het niet prettig vind en je moet er ook nog voor betalen vind ik 30 uur netjes hoor. En vergeet niet, ze verstaan allemaal Nederlands dus je kunt gewoon erover praten met ze en je schema aanpassen. De uren die je nu hebt genomen is geen wet van Meden en Perzen.

6. LinOo

LinOo Bekend lid

6 mei 2014
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb vandaag met mn verzekering voor t max aantal uur gekozen dat vergoed wordt.
    Als t goed gaat kun je altijd nog aangeven dat ze niet meer hoeft te komen.
    Maar juist omdat t de eerste is en ik niet steeds familie over de vloer wil heb ik hiervoor gekozen.
    Hoeveel uur per dag t dan wordt gaan we tzt wel met de kraamzorg bespreken :)

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Ik pak ook t standaard
    Ik wil ook thuis bevallen dus die uren gaan daarvan af. Ik vind t heerlijk dat ik niet naar de was, afwas enz hoef te kijken. Ze doet ook een spelletje met de andere kids enz.

Ieder voor zich, ik vind t heerlijk. Week erna is weer alles voor mezelf en dat is druk zat.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Wat jammer dat je er zo negatief in staat.
    Ik denk dat er niemand op zit te wachten dat een kraamverzorgster "voor niks" in huis is.
    Ook een kraamzorgorganisatie niet. Natuurlijk verdienen ze daar hun geld mee, maar ik ga er van uit dat ze geen uren door je strot willen duwen die je helemaal niet wil of nodig hebt.
    Lijkt me voor de desbetreffende kraamverzorgster ook niet fijn werken.
    Daarom is het belangrijk om zoveel kraamzorg te nemen als bij je past.
    Soms kun je van tevoren denken dat het niet nodig is en valt het achteraf tegen en ben je juist heel blij met haar hulp.
    Soms gaat het allemaal supergoed en heb je misschien wat minder zorg nodig.
    Lastig in te schatten van tevoren.
    Ik denk dat ts er goed aan heeft gedaan om er tussenin te gaan zitten.
    24 uur vind ik persoonlijk erg weinig. Zeker als het je eerste kindje is en je van plan bent om borstvoeding te gaan geven.

9. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Wij verwachten ons eerste kindje, en ik wil bv gaan geven, dus voor volle 49 uur gekozen. Vriend neemt ook pas vrij ná dat kraamzorg weg is (buiten de 2dgn verlof direct na bevalling natuurlijk). Hij zal wel af en toe vanuit huis werken.

Ik hoop dat kraamzorg mij een beetje op de huppel kan helpen, en dat ik niet gelijk in huishouden aan de slag hoef.... Hoop er een mooie, leerzame en gezellige tijd van te maken, en niet als iets naar te zien.

10. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Wij nemen altijd t volle pakket uren. Minderen kan altijd.
    Ik was hartstikke ziek vorige x door ontstoken hechtingen en maar wat blij dat ik hulp had.

Nu hebben we straks drie kinderen, de
    Oudste moet van en naar school, m'n
    Man is drie weken thuis....en toch nemen we alles af! Ga echt goed herstellen deze x!

11. Tralala89

Tralala89 Bekend lid

18 sep 2013
    750
    1
    0
    Hier ook gekeken naar wat vergoed wordt door de verzekering.
    24 uur eigen bijdrage wordt vergoed, dus zeer waarschijnlijk nemen we ook dat pakket af. Aangezien ik verpleegkundige ben op een couveuse afdeling, weet ik echt wel het e.e.a. van baby's ;) en vriendlief is ook nog eens 2 weken vrij. Maar als de volledige 49 uur werd vergoed, had ik dat ook afgenomen hoor.

12. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Ik had zelfs door bekkenproblemen 59 uur en heb alles genomen. Na de bevalling was ik goed geen pijn of zware bevalling gehad. En goed ter been maar ik wilde bv geven en daar veel tijd en rust voor genomen, ik vond het heerlijk zoveel uur je leert zoveel en hebt alle rust! Ook omdat het onze eerste was en met borstvoeding. Maar wij hadden ook een top kraamhulp. Misschien werkt dat mee.

13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Met mij dochter had ik enkel de 24 uur afnomen. In de praktijk was het maar 2x3 uur. Ik had een KS, daarna anderhalf dag thuis en ik werd toen met spoed weer opgenomen in het ziekenhuis met een torenhoge bloeddruk. Toen ik met ontslag ging zou ze weer komen, maar belde af omdat haar moeder was overleden. Ik mocht iemand anders krijgen, maar heb geweigerd. Mijn dochter was inmiddels ruim een week oud en ik redde mij prima.

Dit keer hoef ik ook maar 24 uur. Mijn vriend is er en anders komt mijn moeder en met mijn dochter en de zoon van mijn vriend die hier woont zien we wel. Dat neemt mijn vriend wel voor zijn rekening!

14. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb geen idee wat wij vergoed krijgen, maar heb gekozen voor de minimale uren. 24 uur is dat geloof ik. Mijn man is ook gewoon thuis.
    Bij de eerste hadden we 3 dagen van 6 of 8 uur en dat was echt teveel ( weet niet meer hoeveel uur dat was, en heb eerst in t ziekenhuis gelegen vanwege een keizersnede vandaar maar 3 dagen.) het ging allemaal zo makkelijk dat zij zich echt op t huishouden stortte, man voelde zich echt teveel.

15. Wij gaan voor het maximum (verzekering dekt alles, ook de eigen bijdrage), maar wel met in ons achterhoofd dat als het niet bevalt of niet nodig is, we haar altijd eerder weg kunnen sturen. Momenteel heb ik in gedachte dat in het weekend 3 uurtjes meer dan genoeg is en doordeweeks zo'n 6 uurtjes, maar of dat ook genoeg is, weten we pas na de bevalling.. Mijn man neemt vrij als de kraamzorg-periode voorbij is :)

16. plokkeplok

28 jun 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai,

Aangezien ik een aanvullende verzekering had genomen en de wettelijke eigen bijdrage ook door de verzekeraar werd betaald, dacht ik in het begin "dan doen we dus de volle 6 uur per dag".

Maar dat was echt teveel. Mijn vriend was ook thuis en we hebben geen andere kinderen, dus de kraamverzorgster was eigenlijk binnen een uurtje of twee wel klaar. Hangt natuurlijk ook wel af van je kraamhulp, die van mij was heel snel maar niet zo proactief in het "zoeken naar klusjes".
    En wij vonden 6 uur ook wel een beetje teveel om "een vreemde" in huis te hebben. De eerste paar dagen is wat meer uur wel lekker, maar bij ons is ze de laatste paar dagen na 3 uur vertrokken.

Je kan trouwens altijd hoog inzetten en dan na een paar dagen het aantal uur wijzigen. Andersom kan vast ook wel maar dan zitten ze misschien krap in de planning.

Geniet van je kraamtijd!

17. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Lekker de max! En bijbetalen vind ik niet erg vind kraamzorg echt heerlijk haha

18. Iva12

Iva12 Lid

11 apr 2014
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg standaard 49 uur en daar nog eens 15 uur bovenop. Alles vergoed. Heerlijk ik laat me flink in de watten leggen. Huis wordt gepoetst, was gedaan, eten gekookt...ik heb er zin in! En ze houdt onze peuter bezig...ik vind het wel prima! Mocht ik haar echt niet leuk vinden dan vraag ik gewoon een ander (dat mag en kan gewoon, wordt hier duidelijk aangegeven omdat ze willen dat je een fijne kraamtijd hebt). Gewoon luxe toch!? En als ik dr genoeg van heb stuur ik ze toch gewoon naar huis?

19. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik neem het hele pakket. 49 uur. Ze kunnen ons zoveel leren.
    Ga ook borstvoeding geven dus ook daarbij kunnen ze mij helpen.
    Wij zijn goed verzekerd. Alles wordt vergoed dus ik maak ame er moet zo druk om. Os minder nodig dan kan dat ook nog. Zelfs nog meer dan 49 uur maar dan moet er iets speciaals aan de hand zijn.

20. Daphne1990

Daphne1990 Actief lid

25 apr 2012
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    49 uur is standaard, hebben we bij onze eerste ook gehad en gaat nu weer gebeuren. T enige wat je hebt is een eigen bijdrage van 4.60 eu per uur dacht ik.. Maar als je goed verzekerd bent krijg je t weer terug! Ik zit bij menzis in extra verzorgd 2 en heb alles vergoed gekregen

Deel Deze Pagina