wanneer beginnen met bijvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Shaana, 1 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    de kleine hier is 3 mei, precies 4 maanden en weet niet zo goed wanneer ik zou kunnen beginnen met bijvoeding.
    probeer op verschillende signalen te letten... maar ik weet het niet zo goed.
    ze stopt haar vingertjes al enige tijd in haar mond, om er lekker op te sabbelen. ook als ze haar flesje net pas heeft gehad.
    dus honger kan het niet zijn...
    heb in het begin flink moeten worstelen de rust&regelmaat methode in huis te brengen en dat ging voor een paar weken heel goed.
    ze sliep overdag eindelijk...
    maar sinds een paar dagen lijkt dat helemaal in de war te zijn geschopt.
    slaapt weinig en huilt zodra ze in bed wordt gelegd.
    ineens bedacht ik me net dus... heeft ze misschien niet gewoon trek in een lekker 'hapje'? ik laat 4 uur tussen de voedingen.

wat zijn zoal nog meer de signalen? wanneer zijn jullie begonnen?
    en met wat? olvarit potjes ofzo iets?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier rond de 5,5-6 maanden bij de 2e en 3e: ze kon redelijk rechtop zitten, kon het eten zelf pakken, naar de mond brengen, vervolgens kauwen en doorslikken. Die kregen dus ook gewoon stukken en geen potjes of gepureerd eten.

Bij de oudste wel met 4 maanden begonnen, maar het naar binnen lepelen van haast vloeibare substanties bij een kind liggende/hangende in een wipper voelde toch eigenlijk niet ok. Nu kreeg zij al de maximale hoeveelheid voeding voor hongerige baby's en was daarmee nog niet verzadigd, dus we deden het uiteindelijk toch.

Persoonlijk denk ik niet dat als een kindje ontevreden naar bed gaat/slecht slaapt er een duidelijke 1 op 1 relatie is met 'trek hebben in een lekker hapje'. Ze kennen het namelijk niet en wat je niet kent daar kan je ook geen trek in hebben he ;) Zolang ze tevreden is na de flessen is het niet direct noodzaak hapjes te geven. Op vingertjes sabbelen is heel normaal. Misschien is er sprake van een ontwikkelingssprong en even niet lekker in d'r hum zitten?
    Maar als je het graag wilt zou je altijd met een theelepel uit een potje kunnen beginnen (of zelf maken uiteraard). Paar dagen achter elkaar een enkel theelepeltje en dan een nieuwe groente of bijv. fruitsoort.

3. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    dank voor je reactie. ze is inderdaad wel gewoon tevreden en lekker vol na de fles. ik kijk het dan nog even aan...
    zou niet super graag willen beginnen met bijvoeding. maar goed proberen kan ook geen kwaad.
    ze heeft ook wel eens last van verborgen reflux, tijdje dus niet toen het goed ging en nu misschien weer begonnen... zou ook kunnen waardoor ze onrustig slaapt.
    zoals je merkt ben ik nogal zoekende :p

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ze kan geen trek hebben in iets wat ze niet kent ;).

Het advies is (wereldwijd) 6 maanden. Alleen ben ik zelf van mening dat je niet heel precies op de kalender hoeft te kijken. De oermens had ook geen kalender. Belangrijk is dat de darmen van de baby klaar zijn voor bijvoeding, anders kun je ze beschadigen door te vroeg iets anders dan melk te geven. Alleen wanneer dat is, dat weet je niet, want je kunt natuurlijk niet in de darmen van je baby kijken ;)

Gemiddeld zijn die darmen dus met 6 maanden af, maar een week of 2 eerder of later kan ook. Zelf denk ik dus dat je heel goed moet kijken naar de signalen van je baby. De natuur zal het zo geregeld hebben dat de momenten dat de baby emotioneel en lichamelijk klaar is voor bijvoeding samen vallen. Zo lang de baby nog niet kán eten (en dus enkel nog zuigen aan een fles) en je hapjes zo dun moet maken dat ze het in feite van een lepel kunnen opdrinken, zal het ook niet de bedoeling zijn dat hij eet. Want hoe logisch is dat, dat een baby eten nodig zou hebben terwijl hij nog niet kan eten?

Zelf ben ik het volgende van plan: vanaf een maand of 4,5 à 5 (als hij interesse gaat tonen in mijn bord met eten, baby's willen op een gegeven moment heel graag kijken wat mama aan het doen is) mag hij steeds tijdens het eten een paar minuutjes op schoot. Dan kan hij observeren en krijgt hij iedere avond zelf de kans om te bepalen of hij er klaar voor is. Vanaf het moment dat hij besluit eten van mijn bord te pakken en in zijn mond te stoppen én het daar kan kauwen en doorslikken, zal hij klaar zijn voor bijvoeding. Gemiddeld kunnen baby's dat pakken, kauwen en doorslikken met 6 maanden. We gaan het zien...

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier op vier maand beginnen omdat ze héél hongerig was en vlotjes meer dan een liter per dag dronk. Anders zou ik nog gedacht hebben.

Al die Zogenaamde signalen, volgens olvarit dan, zijn onzin. Elk kind leert op vier maand zijn vingers kennen, kijkt geboeid naar waar er rondom hem gebeurt etc. Heeft niks te maken met toe zijn aan meer, wel met normale ontwikkeling.

Wij zijn begonnen met groente, vers gemaakt. Potjes zijn duur en met allerlei toevoegingen (rijstebloem etc) waar veel kinderen op reageren. De mijne toch al zeker. Ik vond het gewoon niet nodig, waar diepvriesgroenten (meer vitamines dan vers) zijn zo gestoomd.

6. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Je kunt het altijd proberen. Begin gewoon met een lepeltje groenten, of zelfs eerst met een droge lepel om daar aan te wennen. Wanneer ze het nog niks vindt, merk je het gauw genoeg. Ook aan de luiers moet je het binnen een dag kunnen merken. Krampjes en verstopping zijn twee tekenen om de hapjes te staken en later opnieuw te proberen. Merk je niks en eet ze het met smaak weg, dan kun je doorgaan met meer, gaat het met veel moeite en tegenstribbelen /huilen, dan kun je weer even wachten tot een halve tot hele maand later.
    De 6 maanden grens is wereldwijd het meest aangeraden, maar sinds kort wordt in NL weer 4 maanden aangeraden, omdat dit beter is mbt het ontwikkelen van allergieën. En dat veranderd iedere zoveel jaar toch wel weer, omdat iedere baby anders is.
    Ik ben begonnen met bijvoeding toen mijn dochter 4 maanden oud was, al stelde dat niets voor, twee theelepels groenten per dag hooguit. Al gauw had ze de smaak te pakken en nu eet ze vrijwel alles. Maar ik ken ook moeders wiens baby het nog helemaal niks aan vindt, wn pas bij 6 maanden of nog later beginnen. Doe wat goed voelt!

7. Veera

Veera Niet meer actief

Het advies in NL is 4-6 maanden. Als je pas na 6mnd begint vergroot je de kans op allergieen.
    Signalen als vingers zuigen zou ik niet op letten. Gewoon beginnen zodra je kindje een beetje kan zitten en niet meer tevreden is met enkel de flessen.
    Wij zijn begonnen met de 4+ potjes toen ze 5,5 maanden oud was en zo opgebouwd. Maar je kunt t ook zelf maken (ik was lui :D)
    Succes, zijn leuke momenten die hapjes :)

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben begonnen rond 4 maanden en er toen ook weer mee gestopt. Hij had alle "signalen" maar na de bijvoeding snachts gillen van de kramp... Hij was er nog niet aan toe dus.

Alles weer aan de kant gelegd en met 5 maand nogmaals begonnen, nu wel met succes.

In de tussenliggende periode ben ik wel meer flesvoeding gaan geven omdat hij ook wel meer honger kreeg

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik ben voorstander van de rapley en dat kan niet met 4
    Maanden

Wij beginnen met 6 maanden, laten ze zelf voelen ruiken en proeven en wat doorgeslikt word dat word geslikt en wat niet dan niet, we helpen dus ook niet, rond de 8 a 9 maanden eten ze dan ( bij ons ) zo goed als volledig met de pot mee.

10. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    dank voor alle reacties
    ben er nog niet helemaal uit... hihi
    gisteren wel even het cb gesproken en ze zeiden het te kunnen proberen. als de kleintje bijv nieuwsgierig is als mama en papa eten wat hierboven ook wordt gezegd en dat doet ze eigenlijk wel een beetje...
    blijven kijken hoe we hapjes nemen :p maar niet echt de indruk maakt dat ze ook gelijk wilt.
    denk het een van deze dagen gewoon te proberen, zo niet dan niet.
    en mocht ze buik probleempjes krijgen stop ik uiteraard ook.
    en in plaats daarvan dan 1 van de flesjes iets meer geven.

maarr.. wanneer en hoeveel geven jullie? niet meteen na een flesje neem ik aan?
    gewoon tussen de voedingen door? net wanneer ze bijv wakker worden?

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik zou ongeveer een uur na een fles doen. Dan heeft ze niet hele erge honger, maar zit ze ook niet vol.

12. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    tussen de voedingen door is het beste, en begin gewoon met één of twee hapjes, gewoon om te proeven en om aan een andere structuur in de mond te wennen. In het begin stelt het nog niet zoveel voor :)
    Ik zou ook geen hele potjes opwarmen, dat is zonde, want dan kun je ze weggooien terwijl ze nog helemaal vol zitten. Als je zelf geschikte groenten hebt (wortels, bloemkool, sperzieboontjes) dan kun je daar een klein beetje van fijnmalen/prakken en geven. En anders kun je een paar lepeltjes uit een potje halen en in een bakje/schaaltje doen en dat dan opwarmen. Je kunt de rest dan gewoon in de koelkast bewaren voor een paar dagen, of zelfs in de vriezer.

13. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    en bambix rijstebloem dan? :D zag die ook in de supermarkt voor 4+

oh dat is voor nog wat erbij in de fles lees ik net, niet zo zeer een bijvoeding he?

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is ook bijvoeding. Maar hou er rekening mee dat veel kinderen krampen krijgen van rijstebloem.

15. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    dank! ze krijgt ook jbpm, kan rijstebloem er dan ook gewoon bij mocht ik het willen doen?

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan wordt het wel erg dik... Je kan niet enkel rijstebloem doen, want dat wordt weer vloeibaar in de maag.

17. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik ben met ruim 4,5 mnd begonnen met vers gepureerde groeten.
    Zl vond er echter nog nix aan en na een paar dagen weer gestopt. Met ruim 5 maanden weer een poging gedaan en toen had ie ineens de smaak te pakken.

Beginnen met een paar lepeltjes is genoeg. Ovarit is ooit handig als je weg moet oid. Maar die 4mnd potjes heb ik nooit gegeven. Sowieso eten ze in het begin nog maar erg weinig.

Rijstebloem heb ik ook even geprobeerd, maar zl raakte er ontzettend door verstopt. Later met 6mnd granenpap geprobeerd en dat ging wel goed.

18. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Ik was begonnen met 4,5 maand geloof ik, maar ook weer snel gestopt. Dochter reageerde er niet goed op en het zat mij ook niet lekker. Ik vond het toch te vroeg. Met 6 maanden weer begonnen, ze kon toen ook goed rechtop zitten e.d. Ik vind 4 maanden persoonlijk nog iets te jong.

19. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zou beginnen ongeveer een half uurtje/uurtje na de fles. Begin met een stukje groenten, minimaal drie dagen hetzelfde stukje groenten geven pas daarna iets anders proberen (ivm reactie op het eten). Oh ja ik zou het persoonlijk in de vroege middag proberen, zodat je niet 's nachts eventueel problemen hebt als ze krampjes krijgt.

20. yaro

yaro Niet meer actief

Wanneer jij zelf denkt dat het goed is.

Als je je bedenkt dat de onderzoeken van het WHO absoluut niet betrouwbaar zijn, want ze onderzoeken enkel de dingen die hun advies bevestigen en alles wat het hun advies tegen zou spreken wordt nooit onderzoek naar gedaan en daarnaast is het alles behalve onafhankelijk onderzoek.

De richtlijn hier is tussen 4 en 6 maanden beginnen. Aan jou om te bepalen wanneer jij denkt dat jouw kindje er klaar voor is.

Hier bij de allergoloog kinderarts is het advies vanaf 4 maanden. Heel langzaam opgebouwd en beginnen met groenten omdat dat minder heftig is voor de darmen.

Wij zijn met 4 maanden gaan aanbieden, dat was tot ze 5 maand was nooit meer dan 3 happen. Meer wou ze gewoon niet. Vanaf 5 maanden at ze ineens meer.

Deel Deze Pagina