Wij zijn begonnen rond de 4 maanden. Dochter had veel interesse in alles wat wij aten, dus toen zijn we begonnen met wat oefenhapjes. Na een week kreeg ze een heftig buikvirus (stond los van de hapjes) en hebben toen 1,5 week een spugend meisje thuis gehad met flinke buikloop en gewoon niks binnen kunnen houden. Uiteindelijk 3 dagen ziekenhuis en sonde gehad. We zijn uiteraard toen gestopt met de hapjes, ze hield haar normale voeding nog niet binnen dus wilde geen vreemde dingen geven. Pas toen ze helemaal opgeknapt was zijn we weer langzaam begonnen. Ik geef overigens geen potjes maar maak alles vers.
Oh en op je vraag van wanneer/hoeveel. Zeker in het begin is het maar paar hapjes proberen en wennen aan smaak en structuur. Wij deden het in de middag tussen de voedingen door. Dus niet als ze al moe was of honger had. Ik maakte alles met de babycook. Even stomen en dan pureren. Doe het zelf in ijsblokjesbakjes en dan de vriezer in. Dan kom ik gewoon 1 blokje eruit pakken per keer.
Ik begon er steeds pas rond de 6 maanden mee. Onze jongste is nu net 6 maanden en vorige week heb ik de moed gevonden om er mee te beginnen. Ik vind het de eerste tijd een heel gedoe. Met een flinke dosis doorzettingsvermogen krijg je er een paar hapjes in, waar ze ook nog eens flink op zitten te griezelen en te kokhalzen. Maar ja, alle begin is moeilijk. Ik kan hem natuurlijk ook niet eindeloos bv blijven geven Ik ben deze keer begonnen met groente. In de hoop dat deze zoon wel beter groente wil eten. Want fruit gaat meestal makkelijker, omdat het zoeter is. Vanaf 4 maanden mag je het gewoon gaan proberen. Het is maar net wat je zelf wil. En wie weet vind je kind het lekker en gaat het er vlot in. Succes met uitproberen.
Het hele internet staat vol met allerlei onderzoeken, links enz. Ieder moet zelf weten wat ze geloven of niet. Als je je echt verdiept in de onderzoeken van het wmo dan zal he zelf ook merken dat ze alleen de dingen onderzoeken die hun mening bekrachtigen. Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek komt vanzelf bij de zorg terecht. Zij geven geen algemeen landelijk advies van 4 tot uiterlijk 6 maanden beginnen als dat niet onafhankelijk wetenschappelijk bewezen is. Dat mogen ze in ieder geval niet. En dan doel ik niet op diëtisten en lactatiekundigen. Die laatste groep moet zich bij de leest houden en zich richten op de borstvoeding zelf, de diëtisten roepen vaak vooral waar ze zelf achter staan en kunnen het heel vaak niet wetenschappelijk onderbouwen. Ik heb het destijds voor mijzelf helemaal uitgezocht. Die links ga ik niet opslaan.... Ik zoek dat uit voor mijzelf, niet om anderen te overtuigen van mijn gelijk. Ik ben van mening dat een ieder zelf moet uitvinden wat ze geloven en wat niet. Ik heb een duidelijke mening over wat ik geloof. Ik heb namelijk een schurft hekel aan het 'vingertje wijzen en wij hebben alle wijsheid in handen' zoals het wmo zich opstelt. Als ze dat nou wetenschappelijk konden ondetbouwen hadden ze van mij een pluim gehad. Maar dat kunnen ze niet.
Verder ga ik er ook geen welles nietes spelletje van maken. Zoals mijn 1e post ook al zegt, iedereen moet vooral doen waar ze zich zelf goed bij voelen. Je bent zelf de ouder van je eigen kind en ik denk dat je als ouder de beste keus maakt want niemand kent je kind beter dan jij.
Ik zit me hier ook op t orrienteren. Onze dochter is morgen 3 maand. Ik zit eraan te denken haar vanaf 4 mnd wat aan te gaan bieden. Kleine hapjes. Ze zit nu soms het eten al uit mijn mond te kijken. Maar sowieso geen enkel kind is toch gelijk.
Als je een steen in je mond steekt, is dat ook super interessant. Kinderen verkennen met hun mondje. Is deel van de ontwikkeling.Het zegt niets over het klaar zijn voor vaste voeding, al wil Nutricia graag dat je dit gelooft.
Wij met 6 maanden. Ik geef borstvoeding en geloof dat daar alles in zit wat ze nodig hebben. Bij 6 maanden introduceer ik vast voedsel.
Wij zijn rond 6 maanden begonnen met bijvoeding. Gewoon zelf een worteltje koken en prakken (of niet, je kan het ook niet-geprakt geven natuurlijk) Pureren heb ik nooit gedaan, het aanbieden van vast voedsel is in het begin vooral om te wennen aan nieuwe smaken en andere structuren. Ik bedacht dat als je het pureerd ze niet wennen aan andere stucturen. Voor "handig onderweg" heb ik wel eens zo'n potje gegeven. Ik heb die potjes van 4 maanden gegeven toen ze 6 of 7 maanden waren. Die potjes waren veel te groot, in het begin eten ze een paar hapjes. Ik warmde een half potje op en de andere helft kregen ze dan de dag erna.
Met 4 maanden gestart, en na een week at ze de hoeveelheid van een klein potje Olvarit. Nooit geen last van gehad. (Overigens ook nooit krampjes gehad oid) sinds enkele maanden eet ze lekker alles zelf, en nog steeds vindt ze groenten het allerlekkerste (ben benieuwd hoe lang dat zo blijft ) Met 5 maanden trouwens gestart met fruit erbij geven.
je vergroot de kans op allergieen als je eerder dan ca 6 maanden begint. Ik ben begonnen met 6 maanden. eerst groente toen dat goed ging fruit erbij https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/bijvoeding.html Ik ben begonnen met groente omdat fruit zoeter is en ze dan later slechter groente eten als je met fruit begint. Je kunt evt beter bambix lichte granen geven ipv rijstebloem ( grotere kans obstipatie) Ik zou vooral naar je kindje kijken. Onze zoon taalde niet naar bijvoeding tot ca 6 maanden Er zijn geen regels voor. Fles- bv voeding is het eerste jaar het belangrijkste
Dat is inmiddels bewezen een fabel. Je verkleint de kans op allergieën als je met 4 maanden begint. Net als dat allergologen tegenwoordig ook vanaf 6 maanden pindakaas enzo adviseren. Uitstel zorgt voor grotere kans op reacties.
Sorry maar even voor de Ts, dit is allemaal onjuist. Fles of bv is idd het belangrijkste maar t is niet zo dat je maar een jaar lang alleen maar melk kan geven en t wel goed komt. Er is echt wel een punt dat je moet gaan bijvoeden en niet alles mag gegeven worden dus er zijn zeker wel regels voor, niet alleen vanwege voedingsstoffen maar ook t leren verwerken van vast voedsel kauwen etc. Dat je met 6mnd pas beginnen allergien verkleind is achterhaald. En dat je kind slecht groente gaat eten als je met fruit begint is wel lekker kort door de bocht
Helemaal niet waar. Jammer voor de slechte info weer. Dat van 4 maanden is een zelfverzonnen advies van de nl cb's.
Dat prakjes naar binnen lepelen jeit natuurlijk zou zijn snap ik niet helemaal. Veel vaders en moeders in de natuur kauwen voedsel voor. Wij prskken tegenwoordig. Groot verschil is dan wel dat met voorkauwen er al speeksel bij het voedsel komt, waardoor het verteringsproces al begint. Maar ja, om nou op elk ptskje te tuffen? Mijn zoon is nu 4 maanden , ik denk datik rond de vijf maanden begin.
Goh. De allergoloog in het universitair ziekenhuis hier zei dat er evenveel studies bewijzen dat het vóór zes maand moet, als dat er studies zijn die bewijzen dat het net erna moet. Kortweg: ze weten het niet.
Er is nogal discussie over wat nu het beste is onder de artsen. Er is een onderzoek ( dacht via vumc) gedaan en daar kwam uit dat tussen 4-6 mnd beginnen met hapjes de kans op voedselallergieen verkleind. Maar de doelgroep van dat onderzoek was dacht ik niet generaliseerbaar naar 'alle' kindjes. Er wordt idd wel aangeraden voor kindjes met familie met allergieën om eerder dan 6 maanden te beginnen. Dat laatste hebben wij dus ook gedaan. Afgelopen week 3 dagen pompoen gegeven. Ze vond het erg grappig en ook wel interessant, maar kreeg ook krampjes. Dus ik heb de conclusie getrokken dat het voor haar nog te vroeg is, en probeer het over een paar weken nog eens een keer. Ik denk dat het vooral belangrijk is om bij het starten van hapjes naar je kindje te kijken, in plaats van je blind te staren op welke week of maand het is.