soepstengel 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Laure80, 14 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Hoor veel dat ouders hun kinderen als tussendoortje soepstengels geven. Mijn zoontje is nu ruim 6 maanden en wil ook soepstengels proberen, maar zie op de verpakking dat er zout in zit?
    Kan dit geen kwaat of gebruiken jullie speciale soepstengels?
    En hoe zit dit met rijstwafels? Zijn dit de standaardrijstwafels (waar ook zout in zit) of speciale?

Nog adviezen voor andere tussendoortjes nu ik van 4 op 3 flessen overstap?

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik geef volkoren soepstengel, hij vind het heerlijk,

verder geef ik als tussendoortje af en toe liga, of rijstwafel( ze verkopen kleine rijstwafeltjes vanaf 6 maand bij de supermartk alleen de plus volgens mij niet)

verder geef ik soms een theebiscuitje vind hij ook lekker

en op advies van de kinderarts 100 ml yogurt na het avondeten, het schijnt dat ze daardoor makkelijker over gaan op 3 flessen omdat dan de melk behoefte word opgevuld door de yogurt,

100ml yogurt mengen met 30cc water ( zodat het niet zo zuur is)
    wil je kindje geen yogurt met water of vind je het zelf toch te waterig dan kun je het met een klein beetje diksap mengen inplaats van water,

aldus de kinderarts, het heeft hier wel heel goed geholpen, zonder enig probleem van de 4e fles af

3. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Yoghurt na de maaltijd ben ik ook mee begonnen op aanraden van het cb. Voeg wel diksap of iets roosvice toe om het minder zoet te maken. Vind het wel onhandig dat dit zo dun is (lekt steeds van de lepel).

4. Popkoorn

ja klopt en ik doe het trouwens diksap door om het minder zuur te maken inplaats van zoet haha :p

maar indd het is dan heel waterig daarom geef ik het ook in een beker, ik hou de beker vast en hij drinkt de yogurt eruit,
    hij kan nu ook al bijna zelf de beker vast houden en eruit drinken,
    schijnt ook goed voor de kaakspieren te zijn dus misschien is dat het proberen waard ?

5. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Een beetje zout is niet te erg maar niet teveel en te vaak. Gewoon proberen ik ga het binnenkort ook proberen.

Ik wist niet dat yoghurt na de maaltijd hielp zodat de 4de fles er af valt. Mag ik vragen wat jullie schema nu is? Aaron drinkt zijn flessen minder en lastig maar wil er nog wel 4 misschien met yoghurt dat het wel lekkerder loopt nu klungelt hij echt met zijn eten/flessen

6. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Mijn schema voor mijn zoontje van 6 maand + 2 weken: (ben er net mee begonnen, dus verandert misschien nog wat)

8:00 uur: fles 180/6 + 2 of 3 scheppen rijstebloem
    10:00/10:30 uur: fruithapje (als met slaaptijd fruithapje tussendoor niet uitkomt dan verschuiven naar middag en ''s ochtends geen tussendoortje maar om 11.30 fles)
    12:00 uur: fles 180/6
    14:30 uur: diksap + soepstengel of liga
    16:00 uur: groente (potje 6 maand of zelfgemaakt ca 150 gram) + yoghurt
    20:00 uur: fles 180/6 + 2 of 3 rijstebloem.
    Begin van de avond soms nog wat drinken als het met zijn slaaptijden toevallig zo uit komt.

Ik zit met dit schema nog wat te rommelen, want zijn slaaptijden en eet/drink tijden komen soms niet goed met elkaar overeen. Dan wordt hij al weer lui maar vind ik het nog iets te vroeg om wat te geven en vind ik het te laat om dat pas na zijn slaapje te doen, dus kan best zijn dat mijn schema nog weer veranderd.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik ben sinds 3 dagen ook oevr op 3 flessen.
    Dit is ons schema:

7:30: 200cc + pap (nu nog rijstebloem, over 2 weken fijne granen)
    12:30: 240cc (twijfel of 200 niet te weinig wordt...)
    15 uur: 2 stuks fruit
    18:00 warme maaltijd ca 125-150 gram
    19:30: 200cc.

Ik hoor iedereen over yoghurt na de maaltijd, maar dat krijgt mn zoontje nooit op... vanaf wanneer "moet" dit? Qua zuivelinname ed? Hij krijgt nu met 3 flessen opvolgmelk toch wel voldoende binnen?

Verder heb ik ook soepstengels gekocht, gewone volkoren. Hoeveel geef je ervan? Zodat het ook dusdanig vult tussen fles en maaltijd in?
    Ik geef nu nog smiddags fruit, maar dat is omdat hij s morgens nog aardig verzadigd blijft na de pap en ik ook niet wil dat zn 2e fles veel later wordt aangezien ik straks ook die fles wil inruilen voor brood en ik wil dan zoveel mogelijk ons eet-titme aanhouden dus ca 12:30 lunch.
    Zou ik dan een soepstengel tussen de 1ste en 2e fles moeten geven? Of fruit naar de morgen, en soepstengel in de middag? Maar vult dit dan genoeg tot 18 uur?

8. Popkoorn

07.30 fles 180+6+ fijne granen
    10.30 fruit 200 gram
    13.00/13.30 fles 180+6
    15.00 of een liga,of koekje,of soepstengel met een beetje diksap
    17.00/17.30 200 gra, groente +100 ml volle yogurt erdoor met een beetje diksap zodat het niet zo heel zuur is,
    19.30/20.00 fles 180+6+fijne granen

het schijnt dat de yogurt de melkbehoefte opvult,
    het laat ze denken aan melk, waardoor ze dus de fles niet hoeven,
    hier heeft de yogurt echt geholpen om over te gaan naar 3 flessen,

kinderarts had liever 100 ml yogurt met 30 ml water erdoor maar daar wou ons zoontje niet aan, toen zei ze dat we een een beetje diksap konden proberen, en nu vind hij het echt heerlijk en word boos als je niet gauw genoeg de yogurt klaar hebt staan haha,

heel soms geef ik ook van yogurt toetje van nestle ofzoiets, vind hij ook heerlijk
    en af en toe ook gewoon kwarkmouse van de ah zonder toegevoegde suikers,
    mocht gewoon van de kinderarts, gewoon af en toe als "beloning" voor het goede eten
    1 keer in de week ofzo mocht het wel van de kinderarts.

9. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier was het vandaag:

half 8: 210 cc + 7 scheppen fles
    half 11: 1 stuk fruit
    12 uur: 1/2 boterham
    13 uur: 60 cc kant en klare melk
    half 4: 100 cc flesje drinken
    half 6: 70 gram erwten,aardappels, vlees en ongeveer 30 gram vis van papa gepikt..
    Beker Yoghurt met 1 stuk fruit
    half 8: papfles 230cc

Ik geef grote flessen omdat meneer alleen zijn 1e en laatste fles leeg drinkt. Van de andere tussen de 50-100 cc.. Ook als ik de andere flessen kleiner maak..

Ik maak s morgens het fruit klaar, kijk wat hij op kan en de rest bewaar ik dan voor door zijn yoghurt, meneer vind het heerlijk.. Zo hoef ik er geen diksap oid doorheen te doen ;)

10. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Mejojo,

Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het slaapschema van jouw kindje.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Kun je dan geen Griekse of Bulgaarse yoghurt gebruiken? Dat is wat dikker en wat zachter(minder zuur) van smaak.

12. Popkoorn

#12 Popkoorn, 14 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2009
    08.00 tot 10.00
    12.00 tot 13.00
    15.30 even gauw een klein slaapje van half uurtje,
    18.00 tot 19.00

en dan van 20.00/20.30 tot 07.00

gister en vandaag sliep hij van om 09.30 pas tot 10.30
    en is om 15.30 pas weer gaan slapen tot 17.00 uur
    en om 20.00 na de fles,

maar over het algemeen slaapt hij op de tijden die ik hierboven zei,
    hij slaapt ongeveer nog 15 a 16 uur per etmaal.
    maar er zitten dagen tussen zoals gister en vandaag maar er zitten ook dagen tussen met dat echt warme weer dat hij zo goed als alleen maar slaapt behalve wanneer hij mag eten en drinken, dus het verschilt soms nog wel. maar nogmaals, meestal is het zoals ik het hierboven heb staan ;)

13. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Bij mijn zoontje is het lastige dat hij 's ochtends nauwelijks op kan blijven tot 12.00 tot zijn fles, maar eerder naar bed brengen om na die tijd de fles te doen is dan geen optie omdat hij tussen de middag ongeveer 2,5 uur slaapt, dus dan zou hij zijn fles wel erg laat krijgen. Jouw zoontje slaapt dus maar 1 uurtje tussen de middag.

14. Popkoorn

ja, inprincipe wel,
    om 12 uur een uurtje, en om half 4 even een half uurtje tot een uurtje,

overdag slaapt hij gemiddeld 4,5/5 uurtjes.

maar als ik het goed begrijp slaapt jou kindje de hele ochtend ?
    en tussen de middag nog 2,5 uur ?? of begrijp ik het nu verkeerd??

15. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Hij slaapt 's ochtends ongeveer 1,5 uur, van 9 tot half 11 of van half 9 tot 10. Na een uur of 2 wakker te zijn geweest is hij weer moe en slaapt dan zo'n 2,5 uur (bijvoorbeeld van 12 tot half 3 of van 1 tot half 4). Dan slaapt hij na ca. 2 uur 1 a 1,5 uur (dus van bijvoorbeeld 5 tot half 7). Tegen half 9 gaat hij dan meestal naar bed en slaapt dan tot de 1e fles (half 8, 8 uur of half 9).

16. Popkoorn

ooh oke is snap hem.
    maar dan heb je toch een mooi schema ..?

ik zou zelf persoonlijk alleen het groenehapje een half uurtje opschuiven zodat je wat meer bij het avond eten zit van jullie zelf, maar dat is ieder persoonlijk natuurlijk;)

als dit zo goed gaat zou ik er niet teveel aan veranderen,
    ik vind dat je zo een mooi schema hebt :p en je zei dat je nog wat aan het rommelen was ivm met zijn slaaptijden hé,
    misschien kun je proberen het hem zelf te laten bepalen ? dan zie je wat hij wil?misschien heb je dan wel een keurig strak schema;)

17. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Wat een mooie schema's allemaal maar onze zoon gaat 3 dagen naar het kdv en eet dan zijn groente laat waardoor hij het s'middags echt niet red met een tussendoortje echt lastig nu krijgt hij:

7:00 fles 165 + 5 en 3 scheppen fijne granen pap
    9:30 fruit hap en water
    12:00 - 13:00 brood met fles 165cc
    16:00 fles 165cc
    18:45 groente en water
    19:45 165 + 5 en 3 scheppen fijne granen pap

Dus zonder die fles van 16:00 is voor hem te lang en met een koekje red ik het niet heb het geprobeerd lastig hoor een eigen kind op mijn werk wist ik het allemaal zo goed (toen nog kdv op een babygroep) maar voor je eigen kind is het echt anders. Maar even overleggen anders met het dagverblijf hoe hun denken dat het kan en aghh nog even op 4 flessen vind ik prima hoor want zelf die drinkt hij niet helemaal leeg. En zou het erg zijn trouwens als hij 2 keer een tussendoortje kreeg s'middags? Dus om 3 uur een koekje met water en bijv. om 5 uur half 6 een soepstengeltje of rijstewafel met water? om nog net even het te rekken tot thuis. Hoop dat 1 van jullie een goed idee heeft anders blijf ik aanrommelen voor mijn gevoel.

18. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Groente wat later is inderdaad handiger, maar dat redt hij niet want dan is hij echt al weer moe.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    in plaats van yoghurt kun je ook kwark gebruiken, is net wat dikker en schept dus wat gemakkelijker.
    Let er wel op dat je volle producten gebruikt. Volle producten zijn juist goed voor die kleintjes nog ;) . In plaats van diksap kun je ook wat gepureerd fruit er door heen doen en gewoon puur yoghurt leren eten is ook belangrijk, zodat ze niet alleen 'zoet' leren. Vaak is het voor je eigen idee, dat je er diksap ofzo doorheen doet ;) maar veel baby' svinden het gewoon zuur ook lekker.

@ts: qua bijvoeding zul je inderdaad wat tegenstrijdigheden vinden. Zo zit er in smeerkaas ook zout, maar dat is wel 1 van de dingen die juist veel op brood gegeven wordt bij baby's (net als smeerworst) . Wij gaven gewone soepstengels. En zonnatura heeft ook nog rijstwafels zonder zout, maar volgens mij krijgen ze op het kdv ook gewone rijstewafels.

20. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Bischuitje, kinderliga (hier nog steeds de 4 mnd variant, zit geen suiker in), wit of volkoren beschuit, plakje ontbijtkoek (was hier heel verbaasd over maar de cb arts kwam hiermee. Laat ik haar niet zelf eten trouwens, wordt één groot ontbijtkoek ballet;)).
    Verder over die yoghurt, ik geef volle yoghurt, is veel minder zuur vind ik zelf en doe er dus ook niks doorheen, gaat prima. Is maar net waar ze aan wennen denk ik.

Deel Deze Pagina