zoals in het onderwerp staat. wanneer begin je ermee onze dame begint echt meer te kauwen en het reuze interessant te vinden als wij aan het eten zijn. wanneer weet je nou echt wanneer je kleintje er klaar voor is? heb bij de oudste ge pureert gegeven en toen het cb het zei
Eerste vereiste voor Rapley is goed en voldoende lang (kwartiertje tot max. half uurtje volstaat de eerste maanden) rechtop kunnen zitten. Tweede vereiste is voldoende motorische vaardigheden (mondmotoriek en fijne motoriek) ontwikkeld hebben. Voor mondmotoriek betekent dit kunnen kauwen, voedsel met de tong verplaatsen en zo nodig kokhalzen om weer naar buiten te werken. Voor fijne motoriek gaat het over een goeie oog-handcoördinatie, gericht kunnen grijpen en naar de mond brengen. De meeste baby's voldoen aan deze eisen rond 6 à 7 maanden. Wat je zegt, klopt, met 4 maanden begint de interesse voor activiteiten van gezinsleden en ontwikkelen baby's hun kauwvaardigheden. Ze gaan op ontdekkingsreis met hun mond, maar mocht je nu al stukjes aanbieden, dan kan dat nog gevaarlijk zijn. Dit nog los van hun nog onvoldoende ontwikkelde spijsvertering. Ik ben 2 keer begonnen met mee aan tafel zitten in de eetstoel rond 5mnd (de meisjes konden toen al goed rechtop zitten). Ze kregen dan een lepel en wat bijtspeeltjes. Rond 6mnd legde ik eten voor hen neer. Ook bij zoontje zal het gelijkaardig gaan.
Hier bij de jongste met 6 maanden begonnen..hij kon nog niet goed in de kinderstoel zitten maar ik had een wipper die helemaal kaarsrecht kon, dus begon ik daarmee. Stukken voor zn neus en dan kon hij zelf pakken. De oudste was vreselijk hongerig...mar met haar wilde ik ook graag wachten tot 6 maanden em rapley geven, dus heel lang kleine flesjes aangeboden en voeding voor hongerige baby's, maar met 5,5 maand ging het niet meer. Ook rechtop in de wipper. Hier hebben ze het beiden fantastisch gevonden om zo te eten. Lekker ontdekken en bepalen ipv alleen steeds je mond open hoeven doen.
oke dus het word nog echt rekken. zitten kan ze nog niet ze is al wel de hele dag aan het proberen haar buikspiertjes te oefenen. het was echt schattig gisteren wan ik was een frikandel broodje aan het eten en ze was het zo mooi aan het aanstaren lachen smaken kauw bewegingen maken. haar hand mond coördinatie word steeds beter alles wat ze vast heeft verdwijnt in haar mond. vind het stiekem wel spannend maar ben benieuwd wat ze ervan vind.
Hier vanaf een maand of 6 Rapley, ze konden toen inderdaad voldoende rechtop zitten voor een x aantal tijd. Hier bijv in zo'n ikea-kinderstoel met verkleiner. Zou het nog even proberen aan te kijken. Je kunt haar natuurlijk wel al echt betrekken bij het eten: er bij zitten in de wipper, iets van speelgoed geven om op te kauwen etc.
Op zes maanden starten, rechtop zitten is wel heel belangrijk. Het is zelfde aan te raden, de tijd gaat zo snel. Het bekijken is normaal op 4 maanden, hoort bij de ontwikkeling maar het geeft verder nog niet iets aan. Ze moeten het gewoon eerst een tijdje aankijken. Als je een babyzitje hebt kun je natuurlijk bij aan tafel zetten, des te gezelliger!
dankjewel dames en waar begonnen jullie mee? en hoe? de tijd zou hard genoeg vliegen. nog een drukke zware periode voor de boeg dus de tijd vliegt extra snel om.. het gaat veelste snel
Niet te veel plannen en gewoon starten op een gegeven moment. Ik heb ook alles willen plannen maar dat moet juist met rapley niet. Je kan ze gewoon geven wat jullie eten en ze mogen met die leeftijd. Dus wij aten broccoli zl ook. Ik heb het schema aangehouden van Kleintjes dat kan ja vinden op borstvoeding.com zijn boek heb ik ook. Ik heb niet 3 dagen hetzelfde gegeven omdat echte voedsel allergieën niet echt voorkomen bij ons en dat ging gewoon goed. Ik heb wel de eerste twee weken even op papier bijgehouden wat ik precies gegeven heb. Succes!