Wanneer beginnen met fruit- en groentehapjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Curitiba, 5 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nerotje

Nerotje Actief lid

20 okt 2015
    193
    37
    28
    Hier met 3.5 maand begonnen met fruit en vanaf 4 maanden at ze ook groente.
    Nu bijna 7 maanden en eet alles. Boterham begonnen met 5.5 maanden

2. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    M. Is 5 maanden, ik ben met 4 maanden begonnen met een paar hapjes. Helaas reageerde hij hier ontzettend op. Hij blijkt allergisch voor rijstebloem.

Nou wacht ik gewoon tot de 6 maanden en wil op de rapley methode beginnen. Ben daar nu over aan het inlezen. Vind dat ook veel beter dan gepureerde groente fruit. Dat is toch geen eten? (Mocht er iemand een mooi stappenplan voor rapley hebben, hoor ik het graag ☺)

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik heb destijds het schema van Stefan Kleintjes gebruikt, ging prima!
    Ff googlen, kun je het zo vinden. :)

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    3 maanden is wel heel vroeg.
    Hier met 4 maanden fruit en bij 5 maanden ook groente.

5. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik denk dat er al veel advies is gegeven en veel meningen ;), wilde alleen even toevoegen.... je hoort veel "hij is er echt aan toe, kijkt het eten uit mijn mond..." maar dat is ónze interpretatie van het kijken.
    Je kindje kijkt namelijk ook hoe jij koffie drinkt, telefoneert en eten kookt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarom ook klaar zijn om te gaan zitten bellen:D.
    Kijken wat je doet, is hoe een kindje de wereld ontdekt in eerste instantie.

6. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Hier met 6 maanden, eerder is niet goed voor de darmen
    dit vindt ik een goed artikel
    Die Zes Maanden - De Groene Vrouw

Wij doen (deden) rapley, dus de regie lag bij onze dochter.
    Ze is nu net 2 en eet (bijna...) alles.

En vergeet niet: Tot 1 jaar is melk hoofdvoeding (zowel bij bv en kv...)
    Food under one just for fun!!

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.744
    113
    Hoezo is dat geen eten? Wij eten als volwassenen nog regelmatig puree: appelmoes, compôte, aardappelpuree, stamppot, groentepuree (bv van wortel, gewoon zo, of als basis voor soep). Is nog steeds eetbaar en heerlijk mits goed bereid, alleen de structuur is anders.

Ik vind het zo onzinnig om één methode te volgen, terwijl andere methodes ook voordelen hebben. Het één sluit het ander niet uit hoor.
    Door combineren van methodes leert je kind zelf eten, van een lepel eten, verschillende smaken, verschillende structuren, als het echt trek heeft en de motoriek werkt nog niet mee dan krijgen ze met een lepel iig wat binnen, ze kunnen hun eten ontdekken en de regie kan zowel bij rapley als bij puree bij het kind liggen.

8. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Bij C zijn we met 4 maanden begonnen met groenten.
    2 weken later met fruit.

Eerst gepureerd. Met 6 maanden prakte ik het nog en met 7/8 maanden at ze zowel rapley als geprakt.
    En nu nog heeft ze voorkeur bij sommige groentes. Broccoli wilt ze bijv geprakt maar worteltjes niet ;)

9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.168
    3.815
    113
    Wij geven sinds twee weken 's avonds wat geprakte groente, maar ze lijkt er eigenlijk nog niet veel van te snappen en slikt ook nauwelijks iets door, aan één lepeltje heeft ze genoeg en daarvan belandt nog 90% op haar slab. Het lijkt me goed dat ze alvast wat smaken leert kennen en ik weet dat ze de voedingsstoffen toch nog niet nodig heeft dus maak me verder geen zorgen of zo, maar ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor jullie? Hoe lang duurde het voor ze het concept eten gingen begrijpen?

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben met beide met 6 maanden begonnen en herken het totaal niet.
    Beide moesten de eerste keren wat wennen, maar aten snel al vrij veel. Ik heb het rustig opgebouwd, door 3 dagen hetzelfde te geven. Maar met 2 weken aten ze al echt en zaten ze denk tussen de 75 en 150ml eten.

Maar dat was dus wel met 6 maanden ;)

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.948
    113
    Vrouw

Ieder voor zich hoor, qua keuze,maar wat jij opnoemt is geen puree maar gestampt/geprakt?
    Ik heb ook gecombineerd, rapley en een geprakte hap.
    Maar vloeibare gepureerde groenten of fruit, dat zag ik ook niet als eten.
    Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, dus ik maakte me ook nooit zorgen over de hoeveelheden bijvoeding.

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.744
    113
    Nee hoor, met puree bedoel ik puree en juist niet alleen gestampt of geprakt. Als ik wortelpuree maak, gaat dat met staafmixer of blender en dat is heerlijk met een stukje cajun vis en friet van zoete aardappel. En zo is appelmoes gepureerd en appelcompote grover en dat kan je met allerlei soorten fruit doen. Of guacamole, daar gebruik ik avocadopuree voor.

Het blijft allemaal nog steeds eten, alleen gebruik ik dan verschillende kooktechnieken, net als frituren, stoven, stomen, etc. En puree betekent niet vloeibaar hoor, dat bedoel ik o.a. met 'mits goed bereid' 😉
    Mijn dochters maken regelmatig zelf puree van fruit vinden ze heerlijk, soms doen ze er wat yoghurt of melk doorheen en maken er een smoothie van. Voor mijn zoontje doe ik dat dan door een beetje griekse yoghurt, wordt het een soort danoontje.
    Met een beetje creativiteit en fantasie kan je een hoop met puree ;)

13. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Vloeibaar eten, op de lepeltje geven aan een kindje wat niet eens kan zitten vind ik niks met eten te msken hebben. Vind dat zelf echt geen eten, zie er ook geen meerwaarde in om dat aan een baby te geven. Ik zou dat zelf ook niet moeten.

Maar dat is mijn mening 😉

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Dankje 😊

15. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Wij zijn met vier maanden begonnen. Hapjes ter grootte van een ijsblokje. Het was om smaakjes te ontdekken en structuur het is natuurlijk iets anders dan flesvoeding. Elke dag probeerde ik groente of fruit.

Met zes maanden kwam het brood. Nu met elf maanden wil hij geen fles meer en krijgt volledig vast voedsel. Hij lust alles.

Enige 'dingetje' bij ZL is de laatste tijd dat hij weigert te kauwen! Een stukje brood in de mond; hij drukt het een keer plat en slikken maar. Dus steeds kokhalzen. Heel naar maar weet ook niet hoe ii dat anders moet doen.

16. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.168
    3.815
    113
    Huh, maar beschouwen jullie bijvoorbeeld wortelsoep en vla dan ook niet als eten? (niet dat je dat direct aan je baby geeft natuurlijk)
    Het lijkt me dat de tweedeling is: eten/drinken :(

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.744
    113
    Ik heb het over puree. Je bent al de tweede die zegt dat puree vloeibaar is... Zodra ik mijn aardappelpuree met een rietje kan eten, zou ik het ook niet lekker vinden ;) Puree is dus niet per definitie vloeibaar, maar betekent gewoon fijngemalen voedsel.

En dat vind ik altijd zo'n raar argument... Mijn kinderen kregen allemaal de eerste maanden alleen maar melk. Dat zou ik dus niet moeten, maar een baby vindt dat heerlijk en heeft dat juist nodig. Mijn zoontje houdt nu van baby liga en soepstengels, ik vind die droge dingen echt niet lekker en toch krijgt hij het.
    Ik kijk liever naar wat mijn kind wel en niet wil, ipv het alleen maar op mezelf te betrekken of dogmatisch een schema of methode te volgen.
    En dat is mijn mening ;)

18. rums

rums Niet meer actief

Ik heb een paar reacties gelezen. En ik hoor en lees ook pas met 4 maanden.

Maar je hebt op youtube een stel onder de naam Stellig. Zij hebben een tweeling die met 33? weken geboren is.
    De kinderarts had hun aangeraden om al te beginnwn met voeding. Kinderen waren toen 3 maanden maar uitgaande van uitgerekende nog jonger.

Ben wel benieuwd hoe dat dan zit.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Er zullen vast gevallen zijn dat het mogelijk beter is. Maar cb is hiervoor niet voldoende medisch onderlegd om dit te adviseren. (Cb-arts is vaak maar basisarts) De meeste forummers (de roepen het kan best) vast ook niet ;)
    Totdat een gedegen, dus verbonden aan het ziekenhuis oid, kinderarts mij persoonlijk verteld dat de beste oplossing is EN duidelijk kan uitleggen waarom, zal ik persoonlijk het niet doen. En zelfs als een ka het mij adviseert zal ik eerst nog zelf nadenken.
    Noem mij maar eigenwijs, maar elke ka is ook maar een mens met een mening. En ik heb iets te vaak meegemaakt dat een arts het fout had. 1 foutje heeft zeer waarschijnlijk blijvende schade bij mijn oudste veroorzaakt en als ik niet zelf had nagedacht was hij er waarschijnlijk veel erger aan toe.

Er zijn de laatste jaren zoveel onderzoeken gedaan, men weet zoveel meer. Het advies om pas na 17 weken te beginnen komt niet uit 1 onderzoek.
    Dus wat weet 1 kinderarts meer dan al die onderzoekers?

20. Lysta

Lysta Bekend lid

4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    Geloof dat het officiële advies in Europa tussen 17 en 26 weken, zonder medische noodzaak. Soms hoor je wel eens dat een baby al voor 17 weken ander voedsel dan borst- of kunstvoeding krijgt maar dan is dit voorgeschreven door een kinderarts. Borstvoedingssites willen nog wel eens vasthouden aan de richtlijnen van de WHO: geen vast voedsel onder de 6 maanden. Er zijn echter toch verschillende (ook recente) artikelen die toch weer op de 17-26 weken uitkomen. Zelfs een studie die probeert te achterhalen waarom het WHO op dat advies uitkomt kan er niet helemaal achter komen, behalve dat het WHO een wereldwijd advies geeft en mogelijk in landen met verminderde hygiënische omstandigheden het inderdaad beter is om voor de 6 maanden het enkel bij bv te houden.
    Duidelijke aanvullende eisen zijn: baby moet rechtop kunnen zitten (mag wel met ondersteuning) en het hoofd recht en stabiel kunnen houden, baby moet dingen naar zijn mond kunnen brengen, tongreflex en kokhalsreflex is verminderd. Uit de mond kijken vind ik zelf een vage, want mijn meisje vind alles leuk wat ik doe, maar met 2 maanden kreeg ze echt nog geen chocolade als ik snoepte.

Ikzelf ben bij mijn meisje met 5,5 maand begonnen. Met 5 maanden begon ze al te mopperen als we aan het eten waren, maar door haar in de kinderstoel te zetten met een knuffeltje om op te sabbelen (ze pakt echt alles in haar mond) was dat weer over. 2 weken later begon ze echt naar ons eten te grijpen (probeerde ons eten zelfs af te pakken) en als ik iets dronk met haar op schoot dan zat ze onderaan het glas mee te drinken. Duidelijker vond ik dat het signaal niet meer kon zijn. Ik heb haar een stuk banaan aangeboden in een sabbelzakje en ze heeft heel de banaan eruit gegeten. De volgende dag een stukje korst van de boterham en dat ging er ook in.
    Het gaat in het begin eigenlijk ook over een paar hapjes op een dag, borst- of kunstvoeding blijft onder 1 jaar de hoofdvoeding.

Deel Deze Pagina