wanneer beginnen met fruithapje en groentehapje

Discussie in 'Voeding' gestart door lieve, 14 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
  2. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ligt er denk ik aan als je kindje vóór de 4 maanden al niet genoeg heeft aan 200 cc flesvoeding dan kan je er eerder mee beginnen hoor... maar ik zou niet eerder beginnen dan ongeveer 3 maanden en 2 weken ofzo

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik denk dat dan iets over de 1000 ml flesvoeding heengaan minder kwaad kan dan al voor de 4 manden starten met bijvoeding. Ik zou in ieder geval dan nog geen groente of fruit geven. Dan is het toevoegen van rijstebloem aan 1 of 2 flessen denk ik een veiliger alternatief (al heeft je kindje tot 6 maanden echt genoeg aan melk). Na de 6 maanden zou ik dan pas starten met groente of fruit.

Zelf ben ik begonnen met 6 maanden (nou vooruit, 1 dag eerder ;)). Eerder had hij ook geen interesse en daarnaast heeft mijn zoon zowel van mij als mijn man allergische genen doorgekregen. Het duurde sowieso nog 2 maanden voordat hij zijn eten ging waarderen. Tot 8 maanden werd het vrolijk uitgeblazen! :)

Bij borstvoeding wordt sowieso afgeraden om voor de 6 maanden bij te voeden, dat heeft ook te maken met het te sterk kunnen teruglopen van je voeding.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.480
    36.424
    113
    Jesper leek ook niet genoeg te hebben aan zijn flesjes, soms zat hij ook al over de 1000ml heen. Iedereen om ons heen zei dat we wel een potje konden geven. Dus wij met 4 maanden een keer geprobeerd, nou hij kreeg er zo'n kramp van, verschrikkelijk! Voelde me zo slecht, had ik maar nooit geluisterd.
    Met ruim 5,5 maand weer eens geprobeerd en toen ging het direct goed.

Je kunt idd direct na de geboorte al beginnen, maar als ik jullie was zou ik wachten tot rond de 6 maanden. Ik ben zelf zo stom geweest om het te proberen en dat is niet aan te raden. Hij was net van zijn krampjes af.

5. misha007

misha007 Lid

18 dec 2008
    16
    0
    0
    Ik kreeg al met 2 maanden een fruitpapje en nooit problemen gehad ben hartstikke gezond, ik denk dat het geen enkel probleem is om al vroeg te beginnen met fruit of groente maar ik denk toch dat ik het met mijn kindje wel rond de 4 maanden ga beginnen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.480
    36.424
    113
    Ik kreeg het ook met 2 maand, maar dat zegt toch niks? Het is bewezen dat het beter is om langer te wachten. Je rookte toch ook niet tijdens je zwangerschap omdat ze dat vroeger ook deden? Vind dat eerlijk gezegd niet zo'n goed argument hoor.

7. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ik denk dat er teveel ophef over gemaakt wordt! het ene kindje kan er gewoon beter tegen dan het ander dus probeer het gewoon uit waneer jij denkt dat ie het nodig heeft en krijgt ie kramp nou dan wacht je nog ff ermee! je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan er wordt zoveel gezegd en advies is nooit verkeerd maar uiteindelijk moet je gewoon op je eigen gevoel vertrouwen en dat is mijn mening

8. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    ja daar ben ik ook mee eens,
    elk kind is anders.. je moet het gewoon proberen , je merkt van zelf wel dat je er beter nog mee kunt wachten als met 4 maand..
    ik ga als esmee 4 maand is , gewoon proberen met fruithapjes ... als ze er wel last van krijgt , dan stop ik er toch gewoon mee en wacht ik dat ze een maand of 6 is..

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik vind het zo jammer dat er gepraat wordt over * uit te proberen*. Je hebt het wel over een klein kind waarvan de organen volop in ontwikkeling zijn, die nog moeten doorgroeien en rijpen. Die nog niet opgewassen zijn tegen voedsel. Die ga je onnodig belasten met het voortijdig beginnen van bijvoeding.

Bovendien geef je ze iets wat ze nog helemaal niet nodig hebben. Waarom wil je het geven, omdat je het zelf zo leuk vind, of omdat je kind het wil?

10. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    nou wat een overdreven reactie zeg! tuurlijk moet je sommige dingen uit proberen als je voor het eerst moeder wordt! een voorbeeld: mijn dochtertje kon niet poepen toen hebben ze mij alles "geadviseerd" van andere voedingen tot zonnebloemolie enz. en na zelf wat dingen van vroeger UIT TE PROBEREN lag de oplossing bij een heel klein mespuntje roomboter dus kom niet aan dat je niet uit mag proberen want alleen op die manier kom je er achter wat het beste is voor jou kind! en daarbij van een beetje bijvoeding gaat een kind niet dood hoor! je doet net alsof het porseleinen beeldjes zijn! ze kunnen echt wel wat hebben hoor...

11. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Zoals al vaker gezegd sommige kinderen hebben het wel eerder nodig. Jij noemt het uitproberen? Met 6 maand kunnen er nog kinderen zijn die er gevoelig op reageren op dat moment probeer je het toch ook nog steeds uit? Je probeert toch ook uit of ze iets al dan wel of niet lekker vinden? Of weet jij precies bij het zien van je kindje of hij er al tegen kan of iets al dan wel of niet lust? Zou makkelijk zijn als we dat allemaal konden hoefden we nooit meer wat uit te proberen.

Als antwoord op de vraag van de ts: Wij begonnen met 3 1/2 maand met fruit en met 5 maand met warm eten. Een openbaring voor ons en mijn zoon ,want sinds het eten van vast voedsel verscheen de reflux bijna als sneeuw voor de zon.

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dames, TS vraagt wanneer je kunt gaan beginnen met de bijvoeding en niet wat jullie er ervan vinden over het moment van starten met bijvoeding.

Dit zijn de richtlijnen in NL: vanaf 4 maanden kan gestart worden met bijvoeding. Het is echter beter om te wachten tot 6 maanden ivm kans op ontwikkelen van allergieen. En dat is de reden dat wij tot 6 maanden zullen wachten.
    Als er geen allergieen in de familie voorkomen (wat tegenwoordig bijna uniek is) kan er met 4 maanden gestart worden. Darmjes zijn er rijp genoeg voor.

13. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Een discussie waar je wel een ontzettend moe van kunt worden zeg.

Het is precies zoals Kiwi zegt, je begint met bijvoeden ergens vanaf 4-6 mnd, de 1 begint met 4 mnd, en de ander begint met 6 mnd of zelfs nog later. Vanaf 4 mnd zijn de darmpjes rijp genoeg om met bijvoeding te starten maar ivm allergiën zou het beter zijn daarmee te wachten tot 6 maanden, echter zijn er steeds weer nieuwe onderzoeken die anders uitwijzen en die zeggen dat het geen enkele zin heeft om later te starten en die zelfs zeggen dat het de kans op allergiën e.d. zou verhogen wanneer je later (pakweg 7 mnd) pas zou beginnen met bijvoeding.

er wordt ongeacht of je bv of fv geeft geadviseerd te starten met 6 mnd omdat ze dan gewoonweg meer voedingstoffen nodig hebben er wordt ook gezegd dat ze tot een jaar niets anders nodig hebben dan bv om op te kunnen groeien, tuurlijk zullen ze het een jaar kunnen doen op alleen maar bv maar of dat de juiste manier is ;) de juiste manier vindt je door naar je kindje te kijken, door te zien hoe hij of zij eet, door te zien of hij of zij toe is aan ander voedsel dan (moeder)melk etc etc etc. het ene kindje is het andere kindje niet, en daar waar jij wacht met bijvoeding tot 6 mnd of een jaar hoeft een ander dat niet te doen omdat iemand anders dat zegt :(

kortom een heel simpel antwoord had hier volstaan. je KUNT vanaf 4 maanden beginnen met bijvoeding. ;)

14. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Ik wil met fruit beginnen als mijn zoontje 4 maanden is en dat is hij over 2 weken maar weet niet zo goed hoe ik het moet doen eigenlijk!
    Gewoon tussen 2 flessen door een paar hapjes geven? en elke dag 1 keer per dag een paar hapjes laten proeven of hoe doen jullie dat eigenlijk?
    Wil namelijk van 5 flessen naar 4 flessen overstappen omdat mijn zoontje zijn laatste fles nooit opdrinkt en bijna niet wakker te krijgen is. Maar dan zou ik misschien d.m.v. geven van een fruithapje zijn ene laatste fles rond 20.00 uur kunnen geven! Is het zo dat ik het door een fruithapje een beetje zou kunnen rekken?

15. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik weet niet of je flessen van 180+6 geeft, maar je zou dan ook 4 flessen van 210+7 kunnen geven. als het goed is komt er dan vanzelf meer tijd tussen de flessen en kun je rekken. als hij zijn laatste fles niet meer opdrinkt wil hij hem gewoon niet meer. je zou dan wat rijstebloem is de laatste fles kunnen doen.

wij zijn begonnen met wat hapjes fruit tussen de 2 flessen van de ochtend in. een paar dagen hetzelfde om te kijken of er geen reacties zijn en dan opvoeren. 2 weken later hetzelfde met groenten.die gaf ik rond 5 uur. voor je het weet eten ze een potje leeg.

snuffel eens wat rond op dit forum, er zijn heel veel onderwerpen hierover.

groetjes, Miranda

16. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Miranda, hij krijgt 5 flessen van 180+6 maar hij drinkt ze lang niet allemaal leeg. Dus denk als ik 210+7 doe dat hij nog meer laat staan. Weet niet waar ik goed aan doet!

Ik ga over 2 weken gewoon langzaam met een paar hapjes fruit beginnen en dan kijken hoe hij erop reageert en dan zie ik wel verder.

Vind het zo lastig om ritme te krijgen want die kleine word de ene keer 6 uur wakker dan 7 uur of 8 uur dus met tijden qua eten komt het nooit uit!

Maar dank je wel zal even rondkijken hier.

17. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Starten met wat bijvoeding kan inderdaad vanaf 4 maanden, maar mag nog zeker geen fles gaan vervangen. Tot 6 maanden is melkvoeding het allerbelangrijkste. Wanneer je voor die tijd bij wil gaan voeden en je kindje daardoor zo verzadigt raakt dat het de melk laat staan, dan kun je beter minder bijvoeding geven en eerst zorgen dat je de juiste hoeveelheid melk geeft...

18. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Wij zijn deze week begonnen met wordtel (kmallergie) en ondanks dat wachten miss iets beter zou zijn wat wij ook echt wilden toch begonnen. Hij is zo hongerig dat wachten geen optie meer leek...

19. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    wij zijn met 4,5 maand begonnen met fruit en met ongeveer 5 0f 5,5 maand met groente.

20. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij zijn begonnen met ruim 6 maanden. We hebben Mirre stukjes groenten gegeven. Nu ben ik daar zo blij mee. Ze zit echt te genieten van dr groentjes én kiest echt uit waar zij het meeste trek in heeft: eerst stukje courgette, daarna stukje paprika, vervolgens een halve spruit (vindt ze geweldig :)) ... Overigens vindt ze lekkere aardappel/groente/boter/melk-stamppotjes ook zalig ;)

Ik zou beginnen met groente. Al het fruit (zelfs banaan) is zuur en dat is dus heftiger voor die aan melk gewende darmpjes.

Wat betreft discussie.

Als de vraag is: 'Wanneer KAN gestart worden' ... dan is dat idd dag 1. Gebeurde in negentiende eeuw (bijvoeden met koemelk/pap). Moet je eens kijken naar de sterftecijfers onder zuigelingen (en zo'n baby heet niet voor niets zuigeling ;)).

Tegenwoordig verschillen de adviezen: 4-6 maanden. Hoewel het officiele advies steeds meer lijkt te verschuiven naar 6 maanden. Dit ivm rijping van de darmen. Dit betekent niet dat je kindje dood neervalt als je met 4 maanden (of met 2 of 3) een paar hapjes fruitprut geeft. Of het het beste is voor je kindje is een tweede ;)

Wel is het idd zo dat je in de eerste 7 levensmaanden (dus tot 6 maanden) vooral melk moet krijgen (en als je perse wilt een paar hapjes groente of fruit). Dus geen fles (of BV) vervangen.

Maar ja idd ... ik kreeg ook al met 6 weken liga met sinaasappelsap (was toen het officiele advies) ... en zat kindjes die een tut kregen met suiker en/of whiskey/jenever :rolleyes: ... Laten we nou ajb niet doen alsof de tijd en de wetenschap stil staat (er was ook een tijd dat men geen idee had van de relatie tussen seks en zwangerschap) ...

Deel Deze Pagina