ik ben er ook met 4 maanden mee begonnen hoor op advies van het cb! kon geen kwaad, hij eet nu fruit en al wat groente 's avonds, vanaf vandaag gaan we ook 1 voeding minder proberen! 4 dus ipv 5 als er idd allergieën enzo voorkomen adviseren ze vanaf 6 maanden geloof ik, zou het gewoon eens proberen een paar hapjes, merk je snel genoeg of ze wil of niet
hier zijn we bij geloof 3 maanden begonnen , de meeste gaan prima , bij peer krijg hij krampjes is een steenvrucht die krijg hij niet meer
bij ons kijken ze idd eerst naar of je allergieen in de familie hebt. en mijn moeder heeft cara dus dat is erg verwant aan eczeem dus kon ook beter wachten. en als we toch eerder wilde beginnen dan met groente omdat dat minder allergie veroorzaakt als fruit. dus toen ze 16 weken was (in mijn ogen 4 mnd) zijn we begonnen met groente.ze eet de ene keer worteltjes dan sp.boontjes en heeft een keer bloemkool op. wij geven alles zo'n 4 dagen en dan weer wat anders. nu krijgt ze 4 dagen worteltjes. vanmorgen heb ik een halve banaan geprakt tot een papje en daar wat van gegeven.ze zat echt vies te kijken maar deed wel steeds dr mondje open dus vondt t wel wat geloof ik. groente koken we ook zelf.en dan in de babycook. super! ik heb wel potjes voor noodgevallen als iets toch niet goed is,of we kunnen geen boodschappen halen.... maar dat is zelden.
Met dik 6 maand begonnen met fruit. Vind het echt raar om te lezen dat veel meiden er al eerder mee zijn begonnen op het advies van het cb. Cb zou toch écht beter moeten weten
maar ja.als je nu niet een cb dicht bij huis hebt.en er dus niet vaak komt,dan gaan ook een hoop mensen af op wat er op een potje staat denk ik.en daar staat op vannaf 4 mnd. (heb t nu niet over mezelf hoor)
Ik vind het eigenlijk logisch dat er op een potje staat vanaf 4 maanden. Had ik ook gedaan als ik potjesfabrikant was. Lekker 2 maanden langer potjes verkopen. Is gewoon marketing natuurlijk.
ik denk dat we nu langzaam weer een discussie gaan beginnen hier op de potjes staat 4 maanden , als t echt zo verschrikkelijk slecht zou zijn , dan zouden ze het NIET mogen verkopen .... lijkt mij dan .... maar goed , ik heb het niet op advies van het cb gedaan , maar op mijn eigen moedergevoel gedaan ....
dat denk ik wel ja. je hebt er altijd wel bij.... babyvoeding moet aan bepaalde eisen voldoen volgens de wet.betreft samenstelling e.d. staat ook op de site van nutricia en in hun boekjes.[/quote]
Sigaretten zijn ook ontzettend slecht worden ook nog steeds verkocht. Ik denk dus niet dat je zo kunt denken.
ow ja maar zo denk ik over de potjes babyvoeding , we hebben het nu over het leven van een kind van 4 maanden , die nog niet zelf kan beslissen , mensen die roken kiezen daar zelf voor .. helaas
wat een vergelijking.... mensen die roken weten dat t altijd schadelijk is die dingen ongeacht leeftijd. we hebben t over potjes of je daar wel of niet wat eerder mee begint. maar ik vindt dat je gewoon moet kijken naar de achtergrond van een kind.en van jezelf. de kans op allergieen is groter als je in je direkte familie veel allergieen of astma voorkomt. en dan nog hoeft t niet altijd. mijn moeder heeft cara en de kleine had de eerste 2-3 maanden waarschijnlijk wat last van dauw-worm (eczeem). ging over.en wij zijn met (16 wk) 4maanden begonnen met worteltjes.en ze heeft nergens last van en t eczeem heeft ze ook niks van meer. maar als je een boekje van nutricia leest zie je die info staan. en tuurlijk zullen ze de spullen willen verkopen. maar ze worden sterk gecontroleerd denk ik of ze wel aan die eisen voldoen. zo mogen ze ook geen reclame maken voor voeding onder de 6 maanden. het is er wel maar,maar ook op hun site zul je nergens info vinden over de melksoorten die je hebt in nummer 1.ze zetten erbij dat ze adviseren dat een kind tot 6 maanden borstvoeding nodig heeft ipv flesvoeding.
Dat je je blijft verantwoorden joh. Ik geef ook al fruit en groentes , en dat is omdat IK vind dat MIJN zoon daar aan toe is. Als mensen het er niet mee eens zijn kijken ze toch lekker de andere kant op?
hahahaha je hebt helemaal gelijk joh! maar iemand vraagt ervaringen van andere omdat ze t blijkbaar toch graag wil weten.want wat is nou leuker als de eerste keer een hapje gan geven?ik geniet er ook elke dag weer van als ze zo lekker zit te viezerikken met alles hihi. en iedereen heeft een eigen ervaring.maar sommige willen dan altijd weer zo negatief overal over doen omdat ze alles zo goed weten en blijkbaar perfect zijn en daar kan ik soms niet zo tegen.... mijn mening is dus: kijk gewoon of jou kindje er aan toe is (dat merk je vanzelf wel) en doe gewoon wat jou t beste lijkt. ik weet mensen die idd met 3 maanden begonnen zijn en nergens last van hebben! en de kans op allergieen is een stuk kleiner als je met groente begint ipv fruit.(zoiezo beter omdat fruit zoeter is en de kans erin zit dat ze dan de groente niet lekker vinden en niet meer willen) begin gewoon met een heel klein beetje en kijk goed hoe je kindje er op reageert!
Tuurlijk is een eerste hapje geven leuk. Maar dat is met 6 maanden nog net zo leuk hoor ook dan is het een eerste hapje. Je geeft een hap omdat je kind er aan toe is en NIET omdat het zo LEUK is. Op een paar uitzonderingen na, vind IK dat je pas gaat bijvoeden met 6 maanden omdat de darmen er dan echt klaar voor zijn.
ff voor de duidelijkheid dit is wat ze van nutricia zelf adviseren: Wanneer kan ik beginnen met bijvoeding? Je kunt starten met bijvoeding als je kind tussen de 4 en 6 maanden oud is. Niet eerder! Het beste moment om te starten verschilt van kind tot kind. En hoe zit dat met jouw kind, is hij al toe aan een lekker hapje? Krijgt je kind alleen nog maar borstvoeding? Dan luidt het advies om met bijvoeding te wachten tot je kind 6 maanden oud is. Is je kind 6 maanden, dan kun je gaan starten!. Borstvoeding blijft voorlopig nog de basis, de bijvoeding komt er in het begin echt bij. Het kan zijn dat je kind al wat eerder toe is aan iets extras. Dat laat hij dan wel merken! Geef je kind geen bijvoeding voor de leeftijd van vier maanden, ook geen rijstebloem. De darmen van je kind zijn er dan nog niet aan toe. Moedermelk en/of flesvoeding geeft je kind de eerste maanden alles wat hij nodig heeft. Meer is dan nog echt niet nodig. Borstvoeding is de beste voeding voor kinderen. Het heeft tal van voedingskundige en gezondheidsvoordelen. Is jouw kind tussen de 4 en 6 maanden en toe aan vast voedsel? Let op de volgende signalen! - Je hebt de hoeveelheid voedingen onlangs verhoogd, maar je kind lijkt nog steeds niet verzadigd. - Je kind heeft al weer snel trek na een borstvoeding of flinke fles. - Je kind wordt weer s nachts wakker, terwijl hij juist al doorsliep - Je kind sabbelt op zijn vuistje en maakt smakkende geluidjes - Je kind heeft veel interesse in wat jij eet! Vertoont je kind een aantal van deze signalen, maar is het nog geen vier maanden oud? Wacht dan nog met bijvoeding. Het heeft voor je kind geen voordelen om eerder te starten! dus ze adviseren idd wel vannaf 6 maanden ALS JE BORSTVOEDING GEEFT! maar als je de fles geeft wordt t dus weer anders. en IK geef al vannaf 5 weken oud geen bv meer maar fles en heeft ze al zoveel afwisseling gehad zoals van standaard naar omneo naar AR naar forte dat de darmen al aardig wat gewend zijn. maar nogmaals dat is in MIJN situatie!
Het heeft ook niets te maken met hoe je kindje er op dat moment op reageert, maar hoe de darmen er op reageren. En daar kom je pas later achter, als je kind een allergie gaat ontwikkelen. En dan ben je al te laat. Ik verheug me al een tijdje op het eerste hapje, maar ik wacht toch nog 3 weken, tot Eva 6 maanden is. Dan is het nog steeds leuk, maar wel beter voor Eva. Ze heeft waarschijnlijk een koemelkallergie en ikzelf heb bronchitis gehad, dus nog belangrijker dat we nog even wachten.
Gewoon pas met ongeveer 6 maanden. Waarom eerder beginnen? Omdat je het zelf zo leuk vindt? Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere kiezen, je baby heeft het niet nodig voordat ie 6 maanden is. Je kunt er daarentegen wel narigheid mee voorkomen.
Ik denk dat het met flesvoeding minder kwaad kan om eerder te beginnen, omdat flesvoeding in principe ook al een soort van 'bijvoeding' is. Maar dan nog zou ik geen risico willen nemen. Het kan een baby echt niet schelen als hij/zij 2 maanden langer moet wachten op vast voedsel. Wat ze niet kennen, missen ze ook niet .