Hallo meiden, Wij wachten sinds begin december al op een intake in het ziekenhuis na 2 slechte uitslagen van semenanalyses. We hebben midden februari een afspraak in het ziekenhuis. Nu ben ik zelf de uitslagen nog eens goed gaan bekijken en we hebben bij de eerste uitslag een vcm van 5.0 en bij de tweede uitslag een vcm van 1,9. Kan iemand me uitleggen wat de meest waarschijnlijke behandeling zal zijn bij deze uitslag? Ik neem aan dat bij deze getallen geen miljoenen bedoelt word. Ik lees op internet dat bij een vcm onder de 3 miljoen iui gedaan word en onder de 1 miljoen ivf/icsi. Maar ik weet niet waar de 5.0 en 1.9 voor staan. Daarnaast staat er bij de uitslag ook een TFSC waarde. Daar kan ik op internet niks over vinden. Iemand een idee wat dat is? Groetjes Sanne
Hallo Sanne, Die aantallen van 5,0 en 1,9 staan voor miljoenen. Was dit voor of na opwerking? Hoe dan ook is dit inderdaad niet zo'n goede uitslag. Afhankelijk van beweeglijkheid etc. kan men besluiten iui te doen of meteen door te gaan voor ivf, maar daar kan je behandelaar je het beste over voorlichten
VCM is idd uitgedrukt in miljoenen: volume x concentratie x motiliteit (=aantal beweeglijke zaadcellen). De score moet volgens mij >20 zijn om als normaal te worden aangemerkt. Daarbij moet het aantal beweeglijke zaadcellen minimaal 50% zijn.
Bedankt voor jullie reactie. Ik ben al blij dat het miljoenen zijn. Het is helaas niet na opwerking dus het aantal na opwerking zal minder zijn neem ik aan. Zou daar echt miljoenen verschil in kunnen zitten? Wij hebben het vermoeden dat de kwaliteit verminderd is door een niet ingedaalde teelbal waaraan hij op te late leeftijd geopereerd is. Het aantal goed gevormde beweeglijke zaadcellen was helaas maar 4% bij de eerste en 1% bij de tweede uitslag. Ik hoop nog op iui maar vrees dat het icsi zal worden. Weet iemand wat het beleid van het umcn radboud is met betrekking tot hoeveel miljoen nodig zijn voor iui? Mijn man houdt zich sinds 2 maanden wel aan de leefregels die hij van de uroloog toegestuurd heeft gekregen. We moeten voorafgaand aan de afspraak weer een potje inleveren dus we hopen maar dat de uitslag wat beter zal zijn dit keer. Groetjes Sanne
Over het algemeen moet het zaad in mijn zkh voor IUI minimaal 5 miljoen zijn na opwerking. Dat wil zeggen: 5 miljoen beweeglijk. Want na opwerken blijven alleen de voorwaarts zwemmende zaadcellen over! Ik weet niet zeker of het dan 5 miljoen per ml moet zijn, of per IUI-'dosis', want die is 0,5 ml. De kwantiteit van de zaadcellen kan dus een gebrek aan beweeglijke zaadcellen compenseren. Als hij namelijk bijvoorbeeld een aantal van 150 mln/ml aan zaadcellen heeft, en de beweeglijkheid is 4%, dan heb je toch nog 6 mln beweeglijke zaadcellen.