Bijvoeden echt nodig?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ukkie1985, 22 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hoi,

Afgelopen donderdag zijn we naar het cb geweest.
    Een van mijn vragen was of mijn voeding wel voedzaam was.ik voed op verzoek en de reden dat ik dit vroeg is omdat mijn dochter overdag om de twee uur komt, in de avonds soms om het uur en snachts laat ze er 3/4 uur tussen. Vooral savonds vind ik dit af en toe best vermoeiend en doordat ze tussen 20.00-24.00 soms on het uur komt,slaapt ze ook weinig.

Mijn dochter is vandaag 8 weken, 4100 gram en 53,7 cm. Haar geboorte gewicht was 3020 gram en 45 cm ( 1 week overtijd en beide ouders zijn klein)

Nu zegt het cb dat ik te weinig voeding heb en bij moet voeden. Hun reden hiervoor is het volgende. Ik ben twee dagen ziek geweest en heb 2dagen moeten laxeren voor een darmonderzoek en mocht 2dagen niet eten. Zij denken dat ik die 4 dagen te weinig voeding had en dat ze daarom nu vaker komt en een luie drinker is geworden en dat mijn borsten nu geen tijd krijgen om bij te vullen zeg maar.
    Ze adviseerde om te voeden op schema om de 3 uur en tussendoor bij voeden met kv of eventueel water. Dit laatste wilde ik niet dus gaf ze aan om dit met gekolfde melk uit de vriezer bij te voeden (deze voorraad is helaas nog niet zo groot)

Ik stond tijdens het gesprek een beetje met m'n mond vol tanden en voelde me erg schuldig dat ik te weinig voeding heb. Dus ik ben er verder niet op in gegaan maar thuis gekomen heb ik er een nare nasmaak van.
    Is bovenstaande een goeie manier om m'n productie op te hogen? En is ze echt zo TE licht? Ik was zelf ook een heel kleine baby en ben nu erg onzeker.
    Kunstvoeding wil ik liever niet maar wil m'n kind ook niet laten verhongeren. Hebben jullie tips?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Vervelend dat je met een naar gevoel bent thuis gekomen.

Je melk bevat echt voldoende voedingsstoffen!
    Ook als jij weinig/niks eet ivm een onderzoek, haalt jou lichaam de nodige voedingsstoffen bij jou weg, om te garanderen dat je kindje ze wel krijgt.

Het kan wel zo zijn, dat je productie een dipje heeft gekregen hierdoor en dat ze daardoor vaker wilt drinken om je productie op een natuurlijke manier weer te verhogen.
    Ga niet volgens schema voeden, maar blijf voeden op verzoek (ook al is dit voor nu ff wat zwaarder) Op deze manier zorgt je kindje er zelf voor dat jou productie weer opklimt. Een luie drinker is ze niet als ze zelf vaker wilt drinken.

Gewicht:
    Je kindje is gemiddels 125 gram per week aangekomen in deze 8 weken. Dat is een prachtige groei! Je zegt zelf al dat jullie allebei ook niet groot zijn.
    Zolang je kleintje elke luier een plasluier heeft, regelmatig poept, alert is als ze wakker is en deze groei blijft voortzetten, is er niks aan de hand.

Blijf op verzoek voeden al is dat 's avonds elke uur, dan hoef je echt geen KV bij te geven. Het clusteren in de avond neemt vanzelf weer af, wanneer jou productie weer is toegenomen.

Groetjes Saskia

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hoi Saskia

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Ik ben blij dat ik m'n eigen gevoel dus toch beter kam volgen! Ook al is het dan af en toe wat vaker voeden, dat voelt zoveel beter dan steeds op de klok moeten kijken en de borst niet mogen geven mocht ze eerder honger hebben!

Deel Deze Pagina