wanneer beginnen met kolven/oefenen met flesje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Emmeken36, 3 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hallo,
    Min dochtertje is nu weken en ik de borstvoeding loopt vanaf het begin erg voorspoedig, heb meer dan genoeg melk zullen we maar zeggen en ze groeit er goed op.

Nu zal ik ergens eind november/begin december weer aan het werk moeten en dan zal ze toch afgekolfde melk uit een flesje moeten gaan drinken. Tot nu toe heb ik nog niet gekolfd omdat ik dus al erg veel melk heb en de productie niet verder op wilde jagen (de kraamverzorgster raadde het daarom ook af om daar al snel mee te beginnen)
    Maar goed, ik zal toch een keer moeten beginnen zodat ik er handigheid in heb als ik weer aan het werk ben en om evt. een voorraadje op te bouwen. En Emma zal ook aan een flesje moeten wennen neem ik aan.

Dus mijn vraag: wanneer kan ik het beste daarmee beginnen?

Emma slaapt 's nachts door waardoor ik 's morgen eigenlijk altijd overvolle borsten heb die letterlijk overlopen, die krijgt zij in 1 voeding meestal niet 'leeg', vaak is dan alleen maar de druk eraf. Is het dan slim om als 'oefening' de rest af te gaan kolven? (en in te vriezen als 'noodvoorraad') of loop ik dan het risico dat ze 's nachts nog voller gaan lopen? (ik slaap al op een handdoek ivm nachtelijke lekkage)

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Als ik je verhaal zo lees dan heb je heel wat melk en wilt gaan oefenen met kolven/flesje.

Rond 4-6 weken is een goede tijd. Je kunt nu dus beginnen.

Ik zou in jou situatie inderdaad niet al te hard van stapel lopen om een nog grotere productie te voorkomen.

Ik denk dat je niet eens veelmoeite hoeft te doen.
    Leg haar 's morgens aan geef haar 1 kant laat die helemaal leegdrinken en kolf de andere borst als voorraad. Voordeel = je begint de dag leeg en kunt die dag goed kijken naar vraag en aanbod en zo de productie iets intomen. (komt een beetje neer op het advies om 1 malig de borsten helemaal leeg te kolven aan het begin van de dag om daarna "leeg" te starten.

Doe je dat een paar keer dan heb je al een voorraad en zou ik me niet te druk maken. Het oefenen moet je ook zien als oefenen met een klein beetje en niet meteen een hele voeding. Doe je dat wel dan kolf je op dat moment die voeding af en heb je een aanvulling op je voorraad.

Maak je niet te druk en kolf vooral niet teveel.

Succes

Ilse

3. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Bedankt voor je antwoord, dit bevestigd dus wat ik al in mijn hoofd had. Fijn om te horen dat we idd 'goed bezig' zijn zo.
    Afgelopen weekend heeft ze een paar hele lange nachten gemaakt waardoor ik 's morgens op ploffen stond en toen heb ik wat afgekolf, de ene keer toen zij nog sliep de ergste druk van beide borsten en haar toen ze wakker was de rest laten drinken (wat als voordeel had dat ze rustiger dronk dan van overvolle borsten) en de andere keer haar 1 borst leeg laten drinken en de andere afgekolfd, dat werkte allebei voor mij wel goed en er ligt nu dus een leuk begginersvoorraadje in de vriezer.

Binnenkort mag papa eens proberen of ze een beetje uit een flesje wil, zelf wil ik haar alleen 'live' voeden, vind ik prettiger en is voor mijn gevoel voor haar ook duidelijker. We hebben nog even tijd om haar te laten wennen aan het flesje dus we doen inderdaad gewoon rustig aan.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Meid, jullie zijn echt op de goede weg bezig!

Ga zo door en blijf bovenal genieten!

Ilse

Deel Deze Pagina