Weinig borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Suzie83, Sep 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hoihoi,

Ik heb even een vraagje. Sinds afgelopen dinsdag Krijgt mijn zoon Milan flesvoeding omdat hij op mijn borstvoeding niet goed groeide. Nou was het de bedoeling dat hij wel zoveel mogelijk borstvoeding nog kreeg.
    Nou heb ik als ik kolf maar iets van 40cc na een uur kolven. Is het mogelijk om de borstvoeding wat meer op te wekken zodat ik straks wat meer borstvoeding aan hem kan geven?

Alvast bedankt

xxx Suzie

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suzie,

Als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat je probleem 2 oorzaken kan hebben.
    Als je 40 kolft omdat er gewoonweg niet meer productie is dan zou je na een paar dagen heel frequent kolven een duidelijke verbetering moeten zien.

Kolf het liefst met een dubbelzijdige huurkolf (meest optimaal en het bespaart tijd). Kolf niet langer dan 15 minuten (of 15 min per kan als je toch enkel kolft. ) Je kunt evt. een schema gebruiken om de productie nog net iets meer te stimuleren.

Masseer je borsten en gebruik zo nodig warmte (kruikje, onder de douche, etc)
    Kolf 7 minuten, stop
    Masseer je borsten
    Kolf 5 minuten, stop
    Masseer je borsten
    Kolf 3 minuten, einde.

Probeer elke 3 uur te kolven.

Als het lage volume niet alleen door een lage productie komt dan kan stress een belangrijke oorzaak zijn.
    Om te kolven moet je als het ware je melk kunnen loslaten aan een ding waarbij je geen gevoel hebt.

Om de melk te laten stromen is het vrijkomen van het hormoon oxytocine belangrijk. dat zorgt er voor dat de melk gaat lopen. Dat hormoon komt vrij als je daar een goed gevoel bij hebt. In geval van stress, onzekerheid, onrust, etc. dan zorgt het hormoon adrenaline ervoor dat de werking van oxytocine teniet wordt gedaan. Je kunt dan kolven tot je een ons weegt maar komt niet hoger dan 30-40 ml. (Het volume wat je ongeveer kolft zonder toeschietreflex).
    Als het kolven niet lukt kom je in een soort negatieve spiraal omdat je gevoel daar niet positiever van wordt.

Je kan dit doorbreken door bij de huisarts een neusspray synotcinon te vragen. Dit zorgt voor het krijgen van een TSR, stress of geen stress.....!!!

Probeer tijdens het kolven jezelf af te leiden. Ga kletsen met iemand, enige doel is dat je niet 100% bezig bent met het kijken naar hoeveel druppels er al uit komen.

Kolf met een goede kolf die juist is ingesteld.
    Als je een huurkolf hebt zet het vacuüm dan zo hoog dat het net niet meer comfortabel is en draai dan het vacuüm 2 tikjes terug. Dat is de optimale zuigkracht voor jouw situatie op dat moment.

Ik hoop je zo wat op weg te hebben geholpen. Veel succes

Ilse

3. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Bedankt voor je advies.
    Ik heb de afgelopen dagen echt om de 3 uur gekolft. Helaas zonder resultaat.
    Een paar weken geleden kon ik zo 150ml kolven. Maar sinds 2 dagen is het ongeveer 20ml per keer en het wordt steeds minder.
    Ik heb dus het idee dat het vaker kolven geen effect heeft terwijl ik jou advies goed opgevolgd heb.

Kan ik verder nog iets doen? Ik ben bang dat er over een paar dagen helemaal niets meer uit komt.

Gr Suzie

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Jeetje joh, dat is wel een enorme teruggang. Hoe gaat het nu?

Kan het zijn dat je toevallig net weer bent gaan menstrueren of bestaat de kans (is wel vroeg maar ik vraag het toch maar) dat je misschien weer zwanger bent? Die twee situaties kunnen zorgen voor een plotselinge dip in de productie.

Bij menstruatie dan weet je dat intussen, en kan je de productie daarna wel weer ophogen.

Als dat niet het geval is, laat dan je kolf bekijken of die nog wel effectief vacuum zuigt. Zie je de tepel mooi bewegen?

Anders kan je misschien nog proberen om een neusspray te gebuiken. Stress zorgt ervoor dat het TSR niet op gang komt.
    Al sje voortdurend kolft en er komt steeds minder uit dan geeft dat bewust of onbewust stress en kom je in een neerwaartse spiraal. Via de huisarts kan je synotocinon neusspray vragen.

Voor elke keer kolven 1 spray en je krijgt een TSR.

Ik hoop dat je nog wat aan de info hebt.

Succes

Ilse

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Bedankt nog voor je reactie.

Ongesteld ben ik nog niet, en een zwangerschap is ook net mogelijk.
    Die neusspray heb ik een weekje geprobeerd. Het ging wel iets beter maar kolfde per keer nog maar 30cc. Het begon wel een stuk sneller.

Vind het erg jammer maar ben er mee gestopt. Het bracht ontzettend veel stress op en zag er de meerwaarde niet meer van. Hij groeit nu goed op flesvoeding en dit deed hij op de borstvoeding niet.

Ben nu een week gestopt en merk dat er toch nog wel wat melk in zit.

Hoelang duurt het ongeveer voordat de melkproductie helemaal gestopt is en mijn borsten weer zijn "normale" maat hebben?

Bedankt

Liefs Suzan

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suzan,

Ik kan volledig achter je beslissing staan. Hoe jammer het ook is, je moet ook aan jezelf denken.

Het kan nog even duren voordat alle melk is "opgenomen" door je lichaam. Als je steeds blijft kijken of er nog een druppel uitkomt dan kan dat heel lang zo in stand blijven.....

Tja, normale maat, als de productie is gestopt zal de natuur vanzelf het niet meer in gebruik zijn de weefsel omzetten. dat kan even duren. Ik weet niet precies uit mijn hoofd hoe lang.

Succes verder en blijf vooral genieten ook zonder borstvoeding! Bedenk dat je wel alles eraan hebt gedaan om het nog een kans te geven!

Ilse

Share This Page