Hallo dames, Wij willen in september voor een 2e kindje gaan, maar nu vraag ik me iets af en wie weet zijn er hier dames die ee ervaring mee hebben. Ik kan het natuurlijk ook gewoon checken bij de huisarts maar ben eigenlijk bang dat het een domme vraag is. Voor ik zwanger werd van mijn zoontje kreeg ik diagnose pcos. Ik had eigenlijk geen cyclus. Na mijn bevalling werd ik ineens elke 33-39 dagen ongesteld. Erg fijn, maar nu vraag ik me af of ik ook daadwerkelijk een eisprong heb. Het zou natuurlijk super zijn als ik gewoon kan proberen om zonder hulp van het ziekenhuis zwanger te raken. Maar wil niet dat we een jaar bezig zijn en er achterkomen dat ik toch geen goede eisprong heb. Kun je dit gewoon bij je huisarts of gyn aanvragen??
Ik heb geen ervaring met het medische traject (wel zeer onregelmatige cyclus en soms geen eisprong), dus wellicht zijn er betere opties... maar kun je niet gewoon gaan temperaturen? Bij mij gaf dat een duidelijk inzicht in mijn cyclus en of en wanneer ik een eisprong had.
Je zou ovulatietesten kunnen doen (die van kruidvat en zwanger en kids zijn goed!) Dan kun je in elk geval zien of je een eisprong hebt. En als je die hebt zou je het zelf kunnen proberen.
Je zou idd kunnen tempen of ovutesten doen. Maar dat geeft alsnog geen garantie. Je zou aan de ha of gyn kunnen vragen of je op 7 dpo bloed mag prikken op progesteron. Als die waarde goed is, dus 7 dagen na tempstijging of 8 dagen na posi ovutest, dan kun je er vanuit gaan dat je daadwerkelijk een goede eisprong hebt.
Temperaturen en ovulatietesten zijn misschien al een begin, maar geven inderdaad geen 100% duidelijkheid over een eisprong of niet... Je zou bij een gyn kunnen aankloppen om je cyclus te volgen gedurende een maand. Meestal krijg je dan een echo en bloedonderzoek rond dag 12 (voor je eisprong) en meestal dan rond dag 22 nogmaals een bloedonderzoek om te kijken naar je progesteron. Ik weet niet of je gyn meteen gaat toestemmen... Ik weet dat wij 10 maanden bezig waren zonder succes en dat mijn gyn niet meteen stond te springen om ernaar te kijken omdat we nog geen jaar bezig waren... Achteraf maar goed dat we hebben aangedrongen! Mijn cyclus leek prima in orde, maar zwanger worden zat er helaas niet in door de endometriose toen.
Bedankt dames! Tempen is inderdaad een goed idee! Ik mag zodra we ervoor willen gaan naar de gyn ivm verleden dus ga de vraag over de cyclus volgen stellen nadat ik zelf 2 maanden heb getempt denk ik!
Ovulatietesten tonen alleen een lh-piek aan, maar geen eisprong. Temperaturen toont achteraf wel betrouwbaar aan of je een eisprong hebt gehad. Een combinatie van beiden is het beste. Als je nu een cyclus hebt zou ik hiermee beginnen.
Als je een cyclus hebt, zou ik er in eerste instantie vanuit gaan dat je een eisprong hebt. Pcos kan ook over gaan, zeker na een eerdere zwangerschap. Ik had pcos en na de geboorte van de oudste kreeg ik opeens wel een (lange en onregelmatige) cyclus. Ben toen 2 keer in de 3e cyclus zwanger geraakt. Ik was zo blij dat het dit keer zonder hulp van het ziekenhuis was gelukt!