Wanneer beginnen met rijstebloem?

Discussion in 'Voeding' started by RachelleNM, May 18, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Hallo dames!
    De titel zegt het al, wanneer beginnen met rijstebloem? Op internet lees ik veel verschillende verhalen en op de verpakkingen staat allemaal vanaf 4 maanden. Maar een vriendin van mij is ookal eerder begonnen dan die 4 maanden en dat ging prima.
    Graag jullie ervaringen!
    Alvast bedankt! X

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Eerder dan 4 maand wordt elke versie van bijvoeding sowieso afgeraden. Het is gewoon niet nodig.

Hier heb ik het nooit gebruikt. Of wacht, onder invloed van de "dan slaapt je kind langer door" één keertje geprobeerd op 4,5 maand ofzo, maar heb toen de hele nacht opgezeten met een krijsend kind, dankzij de buikkrampen. Rijst verstopt namelijk, rijstebloem dus ook. Niet bij alle baby's, maar toch vaak.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Met 17 weken mag je eventueel beginnen.
    Dus voorlopig lekker nog borst of fles.

4. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Tot 4 maand wordt het afgeraden om iets anders dan borst of fles te geven. Ik heb zelf nooit begrepen wat het nut van rijstebloem is, dus ik heb het nooit gegeven. Wij zijn met ruim 5 maand begonnen met hapjes groente en fruit om te oefenen en vanaf ruim 6 maand met pap uit een bordje (6+ pap met opvolgmelk).

5. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113
    Rijstebloem hoef je niet te geven. Heeft geen toegevoegde waarde. Het verstopt inderdaad ook nog eens.
    Maar het mag evt va 4 mnd

6. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Dit hadden wij ook. Wat een ramp was dat. Eén keer en nooit meer! Is ook nergens voor nodig :)

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,264
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Niet. :p Ik zie de meerwaarde er niet van in. En als je wel wil, echt pas vanaf 17 weken.

8. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Niet, nergens voor nodig.
    Volgens mij staat 1 schepje gelijk aan 1 slokje melk extra.
    Dus dat gaat verder echt niets toevoegen.

9. Miki013

Miki013 Bekend lid

Feb 9, 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit... Heeft niks extra. Geen voedingswaarde, alleen een voller.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Echt, echt niet eerder dan 4 maanden geven hoor! Dat wil je die arme darmpjes niet aan doen. Maat ik zou het sowieso niet geven.

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier met 4 maanden mee begonnen, maar even snel weer mee gestopt.
    Zoontje zat hier aan de max. hoeveelheid flesvoeding, dus wilde het proberen voor betere/langere verzadiging, zodat ik niet teveel flesvoeding hoefde te geven. Nou hij kreeg er gigantisch krampen van en raakte (weer) verstopt, dus toen maar 'gewoon' wat extra flesvoeding gegeven i.p.v. rijstebloem.

Je kindje is pas 2 maanden, zou het voorlopig gewoon op melk houden. En met de ervaring die ik nu heb zou ik alleen rijstebloem geven als je kindje echt niet meer genoeg heeft aan de aanbevolen 1 liter/30 schepjes melk.
    Tot die tijd heeft ophogen van de flesvoeding of een flesje extra geven altijd de voorkeur bij honger.

12. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Hi dames! Bedankt voor jullie reacties!
    Was zeker niet van plan om er al mee te beginnen. Mijn dochter slaapt al lekker door dus het heeft totaal geen meerwaarde in dat opzicht.
    Maar heb wel gelezen dat er signalen zijn die aangeven dat je kindje toe is aan iets anders. M'n dochter loopt namelijk heel veel op haar handjes te sabbelen, maar dit hoort toch bij de ontwikkeling en is toch geen signaal? Want wat ze niet kent dat kan ze ook niet missen, toch? Of is die beredenatie nou raar? 😳

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female

Klopt :)

14. Veera

Veera Niet meer actief

Op de handjes sabbelen opzich is geen signaal inderdaad, het is vaak een combi van wat dingen. Als ze zelf een beetje rechtop kunnen blijven, niet genoeg hebben aan de fles en de tongreflex is verdwenen (het automatisch naar buitenwerken van vaste dingen) dan zou ik beginnen. Hier was dat met 5,5 maand.
    Ik zou zelf starten met groentes of met fruit.
    Rijstebloem heb ik nooit gegeven. Dit vind ik meer geschikt voor hele hongerige kindjes die anders teveel melk binnenkrijgen, niet als start van bijvoeding.

Share This Page