Legitimatiebewijs voor je baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamatss, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Binnenkort moet ik met mijn meisje naar het ziekenhuis voor een heupecho. Ik ontdekte daarbij dat ook een baby vanaf 1 mei a.s. een eigen legitimatiebewijs moet hebben om een patiëntenpas te kunnen krijgen (in elk geval in mijn ziekenhuis).

Kortom: vergeet niet om een legitimatiebewijs voor je jonge baby te regelen, dan heb je geen gedoe als je naar het ziekenhuis moet.

Ik was er nog totaal niet mee bezig :) en kwam er net op tijd achter. Voor spoedeisende zaken zal het ook wel niet zo'n vaart lopen, maar voor alle andere zaken is het zonde als je voor niks in het ziekenhuis staat.

2. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Dat is ook raar. Ik had er iig nog niet van gehoord. Maar mijn dochter heeft al een patientenkaart. Welk ziekenhuis is dat als ik vragen mag?

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet niet hoe streng jouw ziekenhuis daarin is, maar hier staat dat ook bij de uitleg over een patientenpas maar eenmaal aan de balie bleek dat ze daar bij kinderen helemaal niet naar vragen, gaat alleen om volwassenen.

4. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    @Jenala: Diakonessenhuis Utrecht. Het is ook pas vanaf 1 mei verplicht. Maar dat is al over een dikke maand, dus best snel.

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Toevallig van de week bij de HAP vroegen ze om id-bewijs van dochter, heeft ze wel maar had ik niet bij me. Toen vroeg ze naar haar BSN en dat staat ook op pasje van de zorgverzekeraar.

6. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ja het BSN nummer vragen ze in het ziekenhuis ook naar. Maar volgens mij kunnen ze een legitimatiebewijs niet verplichten hoor bij een baby.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Een legitimatiebewijs heb je toch alleen echt nodig als je naar het buitenland wilt reizen met je kind (vanaf ik geloof 26 juni?). Staat zelfs op mijn gemeente-site dat als je hem niet voor de zomervakantie nodig hebt je hem nog maar niet moet aanvragen in verband met drukte etc. haha.
    Lijkt me dus niet dat ze je kunnen verplichten een ID-kaart/paspoort te laten zien. BSN-nummer staat inderdaad ook op zorgverzekeringspas dus misschien bedoelden ze dat wel voor een patiëntenkaart?

8. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Heb het van de week gevraagd op het gemeentehuis. ID kaart is vanaf 14 jaar verplicht. Als je met je baby naar het buitenland gaat is het wel verplicht. Bij ons in het ziekenhuis had ik het niet nodig.

9. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Lucas is 3 weken geleden geopereerd en in eerste instantie vroegen ze ook om ID. Toen ik zei dat ik dat niet had, moesten we dat maar regelen....

Ik ben het gaan navragen bij de gemeente en ook nogmaals bij een ander persoon in het ziekenhuis.

Het is zo dat een kind vanaf 14 verplicht is ID te hebben. Ga je voor die tijd niet met je kind naar het buitenland, is een ID kaart nog niet nodig, een BSN nummer op de zorgpas volstaat ook.

Wij zijn nu bij twee ziekenhuizen onder controle geweest en beide ziekenhuizen vonden een BSN nummer voldoende.

Ik zou het toch nog een keer navragen als ik jou was!

10. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Nou dat mag het ziekenhuis niet eens van je vragen hoor onder de 14 is een kind. Niet verplicht zich te kunnen legitimeren binnen nederland, ga je de grens over dan is een id wel noodzakelijk.

11. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Wij zijn 22 maart nog in het Diak geweest voor een heupecho vanwege de stuitligging. We konden toen nog idd voor hem een patientenpas laten maken met BSN nummer van de kleine en een legitimatiebewijs van mijzelf.

Ik zag net op de website van de gemeente Houten het volgende staan: "Vanaf de leeftijd van 14 jaar moet men zich kunnen identificeren in Nederland en in het buitenland". Zou dus niet verplicht moeten zijn.

12. Tannie

Tannie Bekend lid

16 nov 2011
    552
    60
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wij moeten volgende week met de jongste naar het Sophia kinderziekenhuis en in de brief stond dat we buiten een verzekeringpasje ook een ID, of uittreksel geboortebewijs, of het trouwboekje mee moeten nemen. Wij nemen dus ons trouwboekje mee.

13. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.226
    1.298
    113
    Centrum België
    Ben vandaag een kid's ID gaan aanvragen voor onze jongste dochter (10 weken). Over 3 weken is ie klaar - tegen dan lijkt ze niet eens meer op de foto ;)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is echt onzin... een ziekenhuis mag niet verlangen dat je kind een legitimatiebewijs heeft zolang je:

- een geboorteakte of trouwboekje kan overleggen (als ze daar al om vragen want het is rijkelijk overdreven)
    - JIJ je kan legitimeren
    - een BSN voor je kind hebt
    - jij een verzekeringsbewijs hebt

Legitimatie is dus NIET nodig voordat je kind 14 jaar is!

Niet alles dus voor zoete koek aannemen wat zo'n ziekenhuis roept!

15. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Kan je niet nu alvast een patientenkaart laten maken? of is het erg ver van jullie af?

Volgens mij mogen ze het inderdaad niet verplichten omdat niet iedereen er 1 heeft voor zijn/haar kind omdat het niet verplicht is een IDkaart te hebben..

Hier hoeven we overigens alleen de zorgpas te geven bij kinderen..
    voor onszelf wel ID of paspoort..

16. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Wij kregen van onze gemeente een brief in oktober/november dat de prijs voor een ID-kaart van €9,- nog wat naar €31 ofzo zou gaan per 1 januari.
    En dat het dus verstandig was om in 2011 nog een ID-kaart aan te vragen.

Dat hebben we dus gedaan!

17. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
  18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    In het artikel staat dat het gaat om een legitimatiebewijs (paspoort/ID-kaart) voor als je naar het buitenland wilt gaan met je kind. Aangezien bijschrijvingen in paspoorten vanaf 26 juni niet meer geldig zijn. Zolang je dus met je jonge kinderen geen buitenlandse reisjes gaat maken hoef je er dus geen te hebben.
    Snap dus ook niet waarom het ziekenhuis zegt dat dit verplicht zou zijn..

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat komt omdat er in een ziekenhuis nitwits werken die de wet op de legitimatie op deze manier vertalen en niet nadenken. Niet in mee gaan, dan leren ze het nooit. Een kind is altijd mee verzekert met de ouders en nooit zelfstandig dus ze moeten niet zo zeuren!

Laat je niet onder druk zetten om legitimatie voor je kind aan te schaffen als je dit niet denkt nodig te hebben voor het buitenland.. een ziekenhuis heeft het echt niet nodig. BSN en een verzekeringsbewijs (en dus legitimatie van de ouders)

20. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik ga ook een dezer dagen een paspoort regelen voor mijn zoontje. Inderdaad belachelijk verhaal, want 5 jaar geldig en na paar weken/maanden al niet meer herkenbaar/identificeerbaar via de foto. Maar we gaan naar het buitenland, dus ik zal hem toch moeten aanvragen.

Kwek vraagje; hoe heb je dat gedaan met de pasfoto voor op de ID? Ben je bij een fotograaf geweest? In zo'n hokje is ook zo'n gedoe voor een baby ;). Ik begreep dat overheid niet zo strikt is met de eisen aan de foto van een kleintje. Staat vast ook wel op de website van mijn gemeente hoor, maar ben wel benieuwd naar je ervaring.

Deel Deze Pagina