Wanneer beginnen met 'voorlezen' ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marjanneke, 22 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Hallo moeders,

Dennis is nu bijna 7 maanden en doet 't leuk, al zeg ik 't zelf. ;)
    Nu zijn wij hier thuis (m'n vriend en ik, stiefzoontje wat minder die zit nog in de Donald Ducks) helemaal van het boeken lezen en kijken er naar uit om echt te gaan voorlezen aan Dennis. Zo nu en dan pak ik wel van die baby-/peuterboekjes om samen plaatjes te gaan kijken en vertel ik er wel het e.e.a. over. Hartstikke leuk, maar meneer vindt het maar eventjes interessant en verlegt z'n aandacht dan al snel naar andere dingen in de kamer of begint in zichzelf te brabbelen, waarschijnlijk omdat ik zit te vertellen.

Natuurlijk snap ik ook wel dat ie nog niet de leeftijd heeft dat ie hele verhalen begrijpt en dat het voor hem nog allemaal één groot vraagteken is wat wij zitten te vertellen en laten zien, maar ik vroeg me af vanaf wanneer ze echt iets meekrijgen van wat je ze voorleest en laat zien? Wanneer ongeveer associëren ze plaatjes met woorden bijvoorbeeld? Ik meen me te herinneren dat in het boek 'Oei, ik groei' staat dat ze al heel vroeg bepaalde woorden kunnen begrijpen, maar ik kan nog niet echt zeggen dat dat bij Dennis het geval is. Of hij houdt zich van de domme natuurlijk, lol. :p
    Ook kan ik me herinneren dat ik mijn neefjes al heel snel voorlas, zeker rond de 6 maanden, maar die begrepen er ook nog geen jota van toen natuurlijk.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie ging en of jullie tips hebben voor boekjes voor het allereerste 'voorlezen'?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij verschilt dat per kind. Mijn dochter vindt boekjes erg leuk en interessant en bladert er zelf door heen (of sloopt ze, al wordt dat nu wat minder). Ze begint nu ook alles aan te wijzen en te benoemen.
    Maar voor echt voorlezen heeft ze geen geduld. Zal waarschijnlijk vanzelf wel een keer komen.

3. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Wij zijn eigenlijk al best snel met voorlezen begonnen. En gewoon voor het naar bed gaan een klein verhaaltje voorlezen. In het begin vond ze er weinig aan, maar na een tijdje vond ze het toch wel leuk en nu kiest ze haar boekje uit die we moeten lezen!

4. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Met 6 weken ofzo begon ik al met voorlezen vooral voor het slapen gaan in bed. Soort kwartiertje mama en kind, heerlijk, kids lekker lachen want mama kletst dan tegen ze ;)

5. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    al heel vroeg inderdaad af en toe een boekje voorgelezen. Is ook fijn voor baby om je stem, intonatie, ritme ed te horen.

Heb een mandje staan met kartonnen boekjes met allemaal plaatjes. Daar bladert hij elke dag doorheen. Sinds een paar weken wil hij ook bij mij op schoot zitten, en pakt hij mijn vinger om dingen 'aan te wijzen'.

Met een maand of 9 hebben we het ingebouwd in het naar-bed-gaan ritueel. Vitamine en neusdruppels, pyjama aan, tandenpoetsen en in bed nog een verhaaltje van jip & janneke. Meestal ligt ie daar doorheen te keten, maar goed.

6. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik ben met een maand of 6 begonnen met voorlezen voor het slapen gaan. Gewoon klein verhaaltje van 1 of 2 minuten. Nu hoort het echt bij zijn 'naar-bed-gaan-ritueel' en is hij gek op de verhaaltjes van Woezel en Pip.

7. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    hangt af van je kind, ik heb ook een tijdje vorgelezen toen ze nog heel klein was, maar dat was niet echt een succes, toen gewacht tot ze 1 jaar was, avondvoorlezen vond ze niks aan, kartonnen prenteboeken wel, maar vooral om snel door heen te bladeren, luisteren naar een verhaaltje doet ze zelfs nú nog niet, ik verkort het verhaaltje meestal dan maar tot een paar woordjes met betrekking tot de tekening...ze vind boeken wel leuk maar alleen plaatjes aanwijzen en vooral heel snel...

ik had een oppas kindje van 1 jaar en die vond verhaaltjes lezen juist geweldig....

8. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Thx voor de reacties!

Ik zat zelf inderdaad te denken aan een bedritueeltje straks, ook ongeveer rond een maand of 8,9.

Ik stelde de vraag met name omdat Dennis soms wel heel gebiologeerd kan zitten kijken naar plaatjes, en ik vertel hem dan wel wat het is, maar ik ben wel benieuwd of hij dan de volgende keer als ie het plaatje ziet het al associëert met het woord wat erbij hoort. Maar ja, dat kun je 'm nou net niet vragen he!

Hij herkent natuurlijk nu al wel het één en ander, bekende gezichten bijvoorbeeld, de hond/Joy, de kat/Elmo, hij zoekt ze echt met z'n ogen als wij de namen noemen. En dingen zoals als ie de slab om krijgt betekent dat eten, en de slaapzak dichtritsen betekent slapen, in de wandelwagen betekent naar buiten etc. etc.

Het kan in elk geval natuurlijk geen kwaad om vroeg te beginnen, dat is een ding dat zeker is.:)

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij beide kinderen rond 9 a 10 maanden begonnen, mijn dochtertje vond het meteen interessant, bij mijn zoontje heeft het een paar maanden geduurd, maar nu zijn het twee kleine boekenwurmpjes, elke avond lezen we ze voor, hoort er helemaal bij en dat vinden ze erg leuk.
    Ik ben gewoon met simpele boekjes begonnen, boerderijdiertjes, Nijntje, speelgoedjes, voertuigen, noem maar op. Mijn dochtertje is net 4 geworden en die kan ik al aardig lange verhaaltjes voorlezen, voor de jongste van net 2 is Dikkie Dik favoriet.

10. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    vanaf 3a4 maanden lekker op schoot boekje lezen, de oudste leest nu al donald duckjes verzint een eigen verhaaltje en leest dit voor aan zijn broertje

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij hebben altijd al wel van die kartonnen boekjes in de kast gehad vanaf het moment dat Sil zelf speelgoed ging pakken. Op een gegeven moment kwam hij steeds vaker met boekjes aanzetten die we dan samen doorkeken en na verloop van tijd ging hij ook steeds meer luisteren naar het feitelijke verhaaltje. Ik denk dat hij een maand of 13, 14 was dat we het opgenomen hebben in het avondritueel; tegen die tijd had hij daar ook echt het geduld voor en luisterde hij ademloos.

12. ZaZou

ZaZou Fanatiek lid

18 nov 2010
    2.456
    0
    36
    Wij zijn nog maar net 2 weekjes begonnen met voorlezen. 'ze' zeggen dat het vanaf 3 maanden kan en dat dat stimulerend is voor de taalontwikkeling van het kind. Daarnaast is het gewoon een heerlijke afsluiter van de dag, even samen op bed knuffelen en een paar regels lezen.

13. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Wij zijn heel snel, na een week of 6 denk ik al begonnen met voorlezen (nijntje boekjes en baby's eerste weltrusten boek, erg leuk!) Hij vindt het helemaal geweldig! Zodra ik een boekje tevoorschijn haalt ligt hij al in een deuk :D We doen dit elke avond standaard voor het slapen gaan en dat gaat prima! Overdag probeer ik het ook weleens maar dan vindt hij het leuker om het boekje zelf te pakken en door te bladeren!

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje vind boekjes erg leuk.

Maar alleen om open en dicht te doen. Soms wijs ik wel eens iets aan, maar daar heeft hij totaal geen interesse in.

Voorlezen in bed heb ik ook wel eens geprobeerd, maar hij ziet dat voornamelijk als 1 groot feestje. Gaat staan en probeert dan het boek uit mn handen te trekken enzo...Van slapen komt niks meer terecht, dus nee, hier wordt niet voorgelezen.

Wel zingen we heel veel en dat vind hij prachtig.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier duurde het even voor ze voorlezen echt leuk gingen vinden, ik denk dat Eva ruim 2 jaar was, vanaf dat moment lezen we voor het slapen gaan een boekje. Lisa vindt er nog niets aan, wel kijken, aanwijzen en benoemen, maar als ik voorlees vindt ze er niets aan en blader ik veel te langzaam ;). Ze is wel een echte boekenwurm, maar voorlezen, nee, nog niet.

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dat terugbrabbelen is toch juist erg leuk, "samen praten"? Ik zou je er niet door laten weerhouden hoor, juist mee doorgaan.

Hier voorlezen vanaf 3 mnd ofzo? Eerst vooral plaatjes kijken natuurlijk en zij proberen het boekje dicht te gooien of juist open, als ik het dicht wilde doen :D Sinds 7 mnd ongeveer kijkt ze zelf heel erg naar de plaatjes en wijst ogen aan enzo. Ook ligt ze nu echt uren op haar rug zelf te "lezen", zo schattig!

17. Maia

Maia Niet meer actief

je kan al vanaf heel jong beginnen met voorlezen. Kijk ook even in je bibliotheek, veel bibliotheken doen mee met 'boekstart' een programma voor de allerkleinsten. Je kunt beginnen met knisperboekjes, boekjes waar 1 plaatje op een pagina staat en je kindje gewoon laten snuffelen, voelen, proeven ;) enz.

Vooral aanwijsboeken, boeken met 'verhaal' op rijm zijn heel erg leuk voor de kleintjes een echt verhaal hoeft nog niet, dat komt pas wat later. Ook gaan kindjes niet van links naar rechts in het boek, ga daarin mee en hou niet vast aan het verhaal wat je moet voorlezen. Benoemen is erg belangrijk.

Dit is een beetje wat ik nog heb herinnerd van m'n cursus boekstart.

O ja en ga er echt voor zitten. Echt even een momentje samen, kinderen vinden het heerlijk.

18. Maia

Maia Niet meer actief

dit is trouwens nog wel een goede website met informatie en voorleestips enzovoorts: Leesplein
    en dan voor het voorlezen: Voorleestips

19. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dank jullie voor de reacties en de tips! Ik ga zeker een aantal uitproberen, het is nu nog moeilijk te zeggen of het meer een boekenwurm of een echte rouwdouwer wordt natuurlijk die niets van boeken moet hebben. Of iets daar tussenin.. dat zou nog leuker zijn.

@Babel44; ik laat me ook niet weerhouden door zijn gebrabbel hoor, vind het juist ontzettend leuk! Ik bedoelde meer dat het nu eigenlijk natuurlijk nog niet echt voorlezen is (en hij dus luistert) maar meer op de manier van een baby communiceren. Dus dat is alleen maar goed.

Verder hebben we inderdaad al veel van die kartonnen boekjes en knisperboekjes in huis, dat trekt echt zijn aandacht wel. Vooral boekjes met diertjes vindt ie reuze interessant op het moment.

We gaan gewoon vrolijk door en er zal vast een moment komen dat ie onze verhalen gaat snappen! :D

20. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ook erg leuk, die boekjes met "vachtjes" van dieren om aan te voelen, en in het algemeen met realistische (dieren-)plaatjes!

Deel Deze Pagina