Voor mij is de reden de koppige ' ik ben twee en zeg nee' fase voorblijven. In die tijd beginnen de meeste ouders met het zindelijk maken en het kan dan snel een strijd worden (veel gezien in mijn omgeving). Daarna vind ik het te laat. Puur mijn mening, geen oordeel ofzo. Daarnaast snapt ons mannetje ontzettend veel, dus het potje zal hij ook snel genoeg door hebben. Zo niet, wachten we eventjes en beginnen dan weer. Nu draagt hij ook wasbare luiers en hij zal dus sneller doorhebben dat hij in zijn luier plast. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan en hoe het bij anderen gaat.
wacht wel tot ze het vanzelf aangeeft. kinderen worden zindelijk als ze er zelf aan toe zijn. niet wanneer de ouders het willen gaan hier over tijdje ook proberen. maar verwachten nog niets
Ten eerste vind ik het niet nodig dat een kind van 3 nog een luier om heeft overdag (zonder medische reden dan he) Ten tweede geloof ik dat vroeg introduceren van het potje er bij dochter voor gezorgt heeft dat ze vroeg zindelijk was. Ten derde: heb je weleens uitgerekend wat je bespaard? Het was alleen vervelend dat ik maanden heb moeten zoeken naar passende onderbroekjes (maat 74/80 had ze toen nodig), uiteindelijk in Slowakije gevonden.
Dochter is bijna 2 en begint nu aan te geven dat ze 'bah' gedaan heeft. Soms pakt ze zelf haar potje en probeert dan haar broek uit te trekken. Ik laat haar dan ook gewoon d'r gang gaan en help haar op het potje te gaan maar na 2 tellen gaat ze er weer af en dan is ze er weer klaar mee... Dit kwam overigens echt vanuit het niets! Een maand geleden kon ze bij wijze van spreken nog een uur in een poepluier rond lopen zonder het vies te vinden en nu geeft ze het ineens aan dat ze gepoept heeft.. dus het komt echt vanzelf. Sommige kinderen die veel naar een kdv gaan zijn vroeger zindelijk omdat ze het bij andere kinderen zien maar die kunnen net zo goed nog 6 maanden aanmodderen en sommige kinderen zijn met 2 weken zindelijk. Dus gewoon goed op de signalen van je kindje letten en gewoon zo'n hema potje in huis halen. Hier heeft hij 2 maanden stof lopen vangen maar hij was in ieder geval in huis...
Mijn dochtertje was met ruim anderhalf jaar overdag zindelijk. Onderbroeken waren inderdaad ook een probleem ja. Nu nog want ze is klein voor haar leeftijd. Nu is ze ruim 2,5 jaar en gaat nu ook s nachts naar bed zonder luier. En in twee maanden maar 1x nat geweest dus ik ben super trots op haar. Wie niet waagt wie niet wint.... Je merkt het snel genoeg als je kindje het niet goed oppakt.
een strijd moet het zeker niet worden. Ben benieuwd, hier een pientere dame maar helaas niet plassen op de pot, hooguit 1 sec zitten om dan snel op het vloerkleed te plassen .
Haha ja bespaard lekker. Maar lijkt me met weggaan in het begin best lastig. Hoe heb je het potje geïntroduceerd?
Hier nog geen potje, maar ga er binnenkort wel eentje aanschaffen. Ze begint interesse te tonen in de wc en ze pakt een luier als ze gepoept heeft, dus ze heeft al wel het gevoel dat het lekkerder is als je daarna een schone luier aanhebt. Maar smorgens bij het omkleden (doe ik op de grond ivm mijn rug) rende ze weg in haar nakie en toen stond ze gewoon in de hoek van haar slaapkamer te plassen, dus tja ophouden is nog geen optie hahahah
En daarbij: ik weet niet wat jouw hobby's zijn, maar de mijne is in ieder geval niet poepbillen vegen Dan veeg ik liever een klein restje na het poepen op de wc
potje stond al in de kamer omdat zoon nog niet snel genoeg naar de wc kon. Als ik zag dat dochter moest poepen deed ik haar luier uit en zette haar op het potje. Op gegeven moment ging ze zelf naar het potje als ze moest poepen. Plasjes kwamen er vanzelf bij Voor onderweg had ik een potette plus gekocht, dat is een potje en wc-brilverkleiner in 1, die je kan inklappen zodat het in je tas past. ( Potette Plus 2 in 1 (vouwpotje en toiletverkleiner) ). Thuis ermee geoefend en na een paar keer durfde ze hiermee op een openbaar toilet. En als we onderweg waren ook altijd een potje bij de hand. nog een tip voor in de auto: gebruik van die onderleggers die in je kraampakket zitten. Evt. gaatje maken om het onderste stukje gordel doorheen te doen. Als ze dan plassen hoef je niet heel de stoel gelijk te verschonen fafa, gek hoor, dat je niet van poepluiers verschonen houdt
Geen luiers meer, scheelt geld en is beter voor het milieu! Als je ziet hoeveel luiers een kind per dag verbruikt.. Stel je gaat uit van 5 per dag, 30 dagen per maand = al 150 luiers, kijk je per jaar dan zit je op 1800 luiers. Dat is toch behoorlijk veel afval
Dat word vaak gezegd maar is niet waar. Je kunt het trainen, alleen moeten de ouders er de tijd voor nemen. Vroeger waren er wasbare luiers en dus een enorme bult was, de meeste kinderen waren dan ook rond hun eerste jaar zindelijk en dat was echt niet omdat ze het allemaal zelf aangaven. In veel andere landen zie je ook dat kindjes rond hun eerste zindelijk zijn dus het is zeker te trainen. Ik hou trouwens niet van het woord trainen, klinkt erg negatief. Hier zijn wij sinds dinsdag bezig en heeft hij tot nu toe 1x op het potje geplast. Wij maken de potjes momenten leuk, hij krijgt speciale aandacht, ik lees lekker een boekje voor of we bouwen een toren en hij vind het hartstikke leuk. Hij gaat hier na het eten en na z'n slaapjes op de pot, dat is zo'n 7x per dag, best intensief maar ik neem er de tijd voor en probeer het gewoon. Ik zie wel waar het schip strandt
De oudste was zindelijk met 2,5 jaar. Pamper uit en niet meer aan (alleen bij slaapjes). Ging op dag 3 al perfect alleen poepen duurde een week voor ze dat durfde. Snachts droog met net 3. Jongste (net 1,5 jaar) zou ik graag dezelfde methode proberen binnenkort (ze geeft al aan als ze gepoept heeft en soms als ze gaat poepen) dus ik ben benieuwd. Maar eerst even de drukke periode nu voorbij dus zal begin volgend jaar worden 😊
Hier geloof ik niet in. voor de komst van de wegwerpluier waren kinderen ook echt niet rond hun eerste verjaardag zindelijk, maar rond hun tweede. Zindelijk zijn betekent dat het kind controle heeft over het ledigen van de darmen en de blaas en het kind uit zichzelf reageert op aandrang. Wanneer een kind regelmatig op de wc gezet wordt en hierdoor een schone broek houdt, betekent dit dus niet dat het kind zindelijk is. Om van zindelijkheid te kunnen spreken moet het kind uit zichzelf aangeven naar de wc te moeten. Je kunt een kind dan ook niet zindelijk maken, maar enkel helpen zindelijk te worden. En om zindelijk te kunnen worden moet het zenuwstelsel van het kind voldoende ontwikkeld zijn om het kind te laten voelen dat de blaas of darmen vol zijn en hierna invloed te laten uitoefenen op de sluitspier. Ik denk persoonlijk dat het kind leren luisteren naar de signalen van zijn/haar lichaam vele malen belangrijker is voor een leven lang goede ontlasting. Als je het zo jong gaat forceren, zal je kind best als een soort pavlov-hondje op de pot gaan plassen, maar dat draagt niet bij tot een gezonde blaas- en darmwerking.
Vanaf 16 maanden zijn kinderen lichamelijk in staat om deze signalen te herkennen en onder controle te hebben. Door ze op het potje te zetten help je de signalen te herkennen, waardoor ze het daarna zelf door hebben. Het ene kindje zal dat sneller doorhebben dan het andere. Je maakt ze dus niet zindelijk, je helpt ze. Hier vandaag voor het eerst op het potje gezet. Lekker samen gelezen en gespeeld. Niks gedaan, maar hij vond het erg gezellig. De start is gemaakt
Uiteraard kan je dat trainen alleen kost dat de tijd. En achteraf zal het zo zijn dat met vroeg beginnen en strik trainen kind zindelijk na veel maanden tijd en moeite en zonder trainen binnen paar dagen maar waneer dat gebeurt is altijd iets rond 24mnd. Om echt zindelijk te zijn moet kind het begrijpen, willen en kunnen. In mijn land kinderen gaan met 2 naar kdv niet eerder en ze gaan altijd zindelijk. Kinderen die niet zindelijk zijn mogen niet komen dus er wordt getraind vanaf 6mnd eerst met poepen dan met plassen. Veel kinds dan rond 1.5-2 zindelijk maar later ook vaker ongelukjes en bedplassen. Veel meer dan als je gewoon rustig aandoet en als kind zelf het begrijpt en wil en aantoe is. Mijn dochter doet al broek uit en zit met op mijn schoot op wc als ik ga. Ze ook wijst op luier als ze geplast heeft en gaat zitten tijdens plassen. Maar zonder luier net zo goed plassen naast bad Toch wacht ik nog even..
Ik weet niet welke bron jij geraadplegd hebt, maar de meeste zeggen niet 16, maar 18 tot 20 maanden. Als je dan begint, zal je kind met een beetje geluk tegen de tweede verjaardag zindelijk zijn. Dus dat is nog steeds verre van de eerste verjaardag.
Inderdaad. Ik heb mijn dochter heel goed in de gaten gehouden terwijl ze bloot rondliep. Altijd begon ze vanuit het niets te plassen en keek daarbij heel verbaasd naar beneden. En op een dag (iets na haar 2e verjaardag) ging ze een beetje wijdbeens staan, waarna ze plaste. Dat was voor mij het moment om erop in te springen. Toen wist ik dat ze het zélf aanvoelde. Binnen 2 dagen volledig zindelijk. Dag én nacht.
Dat voelt ze ook ze kijkt hoe ze plast en zegt: ooooh... En wijst erop. Misschien moet ik ook gewoon proberen maar ik wil gelijk op wc en geen gedoe met laten zitten lezen wennen etc. Misschien toch wachten dat ze zelf gewoon uit doet en gaat naar wc (doet ze ook probeert broek uitdoen en gaat naar wc maar is niet elke keer). Ze draagt ook nog maat 4 dus lastig uitdoen
Die van mij geeft al tijdje aan dat hij gepoept heeft en zie ook heel duidelijk wanneer hij gaat poepen Toen lag hij een keer op het aankleedkussen en zag hem persen Dus ik roepen niet poepen eerst op de wc snel naar de wc toe hij erop en deed z'n Poepje! Hij vond het mega interssant en voelde zich zo groot Toen dus een potje gekocht die nu in de woonkamer staat Soms voelt hij dat hij moet poepen en gaat dan op het potje zitten (met broek en alles aan) komt hij laten zien dat er niks in het potje zit wijst naar zn billen en daarna verschoon ik z'n luier Tijd tussen dat hij het aangeeft en daadwerkelijk poept is nog beetje kort om de luier en alles uit te doen (+ vind stiekem de luier nog wel makkelijk ) maar hij geeft aan klaar voor te zijn Hij is nu anderhalf dus gaan het langzaam opvoeren Laatst half poepend ophet potje gezet uiteraard een beetje ernaast hahha ach we blijven proberen spelenderwijs niets moet hij mag het zelf aangeven en soms als ik het vermoed vraag ik even of hij bezig is met poepen en zegt hij triomfantelijk ja! Dan herriner ik hem even weer dat poepjes op het potje horen