Wanneer beginnen met zindelijkheidstraining en hoe?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mandy24, 6 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mandy24

mandy24 Bekend lid

28 sep 2008
    524
    0
    0
    gehandicapten zorg
    Hoi Allemaal,

mijn dochter wordt eind deze maand 2 jaar. Sinds een week of twee roept ze wanneer ze haar luier vol gaat doen "poepen" ( ze weet dus goed wat ze aan het doen is). Wanneer ik haar dan snel op de wc zet houdt ze het op.

Nu vroeg ik me af, ben ik misschien te vroeg? Hoe hebben jullie dit aangepakt? En vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met oefenen op de wc?

Groetjes Mandy

2. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Toen mijn zoontje ongeveer net zo oud was als jouw dochter nu, ben ik begonnen met het introduceren van het potje. Ik liet hem er op zitten en las dan een verhaaltje voor. Soms kwam er niks, soms kwam er een plas. Al snel snapte mijn zoontje waar de pot voor was en wilde hij ook wel op de wc zitten (met brilverkleiner). Toen ben ik af en toe de luier af gaan doen, hem laten ervaren wat er gebeurt als je dus geen luier om hebt en niet naar de WC gaat: NAT!

Nu is hij 2,5 en is klokzindelijk. Geen luier meer om, maar wel op gezette tijden naar de WC. Hij heeft de controle om zijn plas op te houden, geeft het alleen nog niet altijd zelf aan.

Dus, om een lang verhaal kort te maken ;), ik zou er spelenderwijs nu mee beginnen en kijken hoe je meisje erop reageert.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het spelenderwijs oppakken nu, want dat ze het zelf aangeeft, is iig teken dat ze dingen gaat herkennen.
    De wc is misschien wat te spannend? Een potje is misschien wel leuk voor d'r?

Ik ben hier bij Thirza een tijdje geleden begonnen met benoemen wat ze in d'r luier heeft en momenteel kan ze dat vrijwel altijd goed benoemen.
    Verder heeft ze door wat papa en mama op de wc doen en wil dat regelmatig ook even bekijken.
    Vanochtend liep ze in d'r blootje in de tuin en stond toen te poepen en kwam dat ook melden, (vond haar drol mega-interessant :D). Toen ze een uurtje later moest plassen, was ze druk aan het kijken wat ze toch aan het doen was en was daarna druk doende haar vagina te bestuderen, erg grappig :) Ze lijkt hier dus net een beetje door te krijgen hoe dat allemaal werkt.
    Ik ben van plan om van de zomer haar gewoon een onderbroekje aan te doen in de tuin, als ze dan nat wordt, merkt ze het zelf echt. En dan binnenkort al eens starten met haar 's ochtends en 's middags en 's avonds voor het slapen gaan op het potje te zetten, (aangezien ze nu af en toe droog is na de nacht en overdag ook stedes vaker langere tijd achter elkaar droog blijft). Zo pakte mijn moeder het aan en dat ging als een tierelier ;)
    Ik zou het niet doen met klok-zindelijk, want die kids hebben uiteindelijk vaak veel langer nodig om echt zindelijk te worden....

4. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik ben ermee begonnen toen onze zoon 1 jaar werd.
    ik heb hem ervoor ook wel eens voor de leuk op het potje gezet.
    dus bij hem hoorde het er gelijk al bij. ik heb nooit ellende gehad met het potje hij ging er gewoon steeds opzitten.
    hij is nu anderhalf en loopt overdag in een onderbroek en laat mij weten als hij naar de wc moet. dan zegt hij bah.
    dan gaan we naar de wc en dan krijgt hij een heel klein snoepje en dan is hij helemaal blij.
    poepen durft hij hier ook niet. dat doet hij steeds savonds in zijn slaap en dan verschonen we hem als wij op bed gaan. dat is blijkbaar heel iets engs want hij heeft het 2 keer op de pot gedaan en dat vond hij zo vreselijk dat hij het nooit weer heeft gedaan.
    maar als hij geen pamper om heeft dan doet hij het niet in zijn broek dus ophouden kan hij het wel.

ik zou het gewoon speelse wijs doen gewoon op de pot zetten en liedje zinngen of boekje lezen. en als er dan een plasje komt dan heel erg belonen en zeggen dat het heel goedzo is!

liefs

5. mandy24

mandy24 Bekend lid

28 sep 2008
    524
    0
    0
    gehandicapten zorg
    Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties!!!
    Ik ga nu inderdaad gewoon beginnen met het spelenderwijs te oefenen. We hebben een wc verkleiner in huis en een "koninklijk potje" maar bij het potje vindt ze het veel leuker om alle onderdelen van elkaar af te halen dan dat ze daadwerkelijk op het potje blijft zitten :).

Maar ga jullie tips zeker gebruiken!!!

Groetjes Mandy

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn dochter wordt volgende maand 2. Ik denk dat het vanzelf wel komt eigelijk. Ze is er wel erg mee bezig. Als ze in de tuin speelt in dr nakie en ze moet plassen roept ze steeds ceee (van wc ;)) maar echt op een potje of wc doet ze nog niks. Ach komt vanzelf denk ik.

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Rond die leeftijd van jouw dochter gaf ze het ook aan, maar echt op een potje lukte het niet. Af en toe een toevalstreffer. Sinds ruim 2 weken (dus met 2 jaar en 4 maanden) wilde ze zelf geen luier meer om en plast en poept ze op het potje of op de wc. Alleen s´nachts nog een luier, verder is ze zindelijk, weinig ongelukjes gehad!

Deel Deze Pagina